پخش سریالهای تکراری در شبکههایی مانند تماشا و آیفیلم، خیلی عادی است و همچنان با استقبال مخاطبان بسیاری هم مواجه میشود! گاهی حتی میزان مخاطبان این سریالهای تکراری بیش از سریالهایی است که برای نخستینبار از تلویزیون پخش میکنند. این روزها اما پخش سریالهای تکراری از شبکههای اصلی با انتقادهایی همراه شده است. به گزارش «وطنامروز»، در تازهترین انتقاد از این رویکرد، تسنیم در گزارشی نوشته است: اگر چه بازپخش سریالهای قدیمی برای یک رسانه امری خوشایند نیست اما این امر همیشه مورد توجه مخاطبان تلویزیون بوده است و حالا طرفداران سریالهای قدیمی بیشتر از سریالهای جدید است. با این حال عده زیادی از مخاطبان هم از تلویزیون گلهمندند که چرا باید یک سریال را چندباره ببینند. این روزها شاهد سیر نزولی کیفیت سریالسازی در تلویزیون هستیم، اگر چه در دهه 1360 سریالسازی با امکانات کمتری انجام میشد اما آثار فاخر زیادی از آن دهه در خاطرات و قلب مردم باقی مانده است. تلویزیون از گذشته در ساخت سریالها بهقدری قوی بود که بیننده برای دیدن قسمت بعدی سریال لحظهشماری میکرد اما حالا چند سالی میشود که رسانه ملی در مناسبتهای مختلف یا هر زمانی که تولید تازهای برای شبکههایش ندارد، دست به دامان سریالهای قدیمی و تکراری میشود. این مطلب میافزاید: به همین دلیل قرار بود بزودی روند پخش سریالهای تکراری متوقف شود اما این داستان همچنان ادامه دارد و حتی گاهی دیده میشود سریالی که یک بار از یک شبکه پخش شده است، بار دیگر از شبکهای دیگر روی آنتن میرود. اگر نگاهی به شبکه یک و حتی 3 سیما داشته باشیم با این معضل روبهرو میشویم که مدتی سریال تکراری پخش میکنند تا سریالی جدید به آنتن بیاید. مطلب تسنیم در ارائه راهکاری برای تغییر این وضعیت پخش هفتگی سریالها را پیشنهاد میکند و مینویسد: یا باید تلویزیون به سمت پخش سریال هفتگی برود یا اگر قرار است سریال هر شبی داشته باشد، این نوع رفتار برای آینده مدیران جدید تلویزیون چالشبرانگیز خواهد شد. یکی از نکاتی که در این مطلب مورد نظر است، معضلی به نام پخش سریال تکراری از شبکههای سراسری است که رفتهرفته در حال اپیدمی شدن است. رسالت پخش تکرار سریالهای قدیمی و آرشیوی تلویزیون بر عهده شبکههایی مثل تماشا و آیفیلم قرار دارد و معلوم نیست چرا در شبکههای سراسری تلویزیون که مخاطبان منتظر سریالهای جدیدند، همان آرشیویها گهگاه روی آنتن میروند؟ اگر تلویزیون دورنما و چشماندازی برای ساخت سریالها و برنامهسازیهایش قرار دهد به این روز نخواهد افتاد که با پایان یک سریال جدید، چند ماهی آنتن را معطل سریال تکراری بکند! شاید با روشن شدن تکلیف مدیران گروهها در شبکههای سیما، روند تصویب طرحها و فیلمنامهها و ساخت سریالها و فیلمها در تلویزیون سرعت بیشتری به خود بگیرد. کنداکتور موضوع پیشپاافتادهای نیست که در دقیقه 90 و بهشکل غیرحرفهای با آن برخورد شود. در مناسبتها تلویزیون با مشکل پخش سریال مناسبتی مواجه است، چون از الان برای نوروز و رمضان و محرم سال آینده برنامه ندارد! لازم است مدیران تلویزیون کمی بیش از گذشته به مخاطب و نظرات آن توجه کنند و بهدنبال محتوا باشند، چرا که این تکرارهای بیهدف آنقدر ادامه پیدا کرده است که این سریالها حتی دستمایه شوخی در فضای مجازی شدهاند و با تکرار مداوم و با فاصله زمانی کم در معرض کمتأثیری قرار گرفتهاند؛ با این حال تلویزیون همچنان بیتوجه به هشدارها، ساختههای موفق قدیمی را با فاصله اندک از بازپخشهای قبلی، روی آنتن میبرد. در این ایام که این رقابت میان پلتفرمها و فضای مجازی با تلویزیون وجود دارد، مردم بیشتر از همیشه، این انتظار را از صداوسیما و محصولاتش دارند که ارزنده، پرمحتوا و سرگرمکننده باشند.