printlogo


کد خبر: 249785تاریخ: 1401/3/26 00:00
صبح دیروز به دنبال اختلال رایانه‌‌ای در مرکز کنترل ترافیک هوایی سوییس، حریم هوایی این کشور بسته و ده‌ها پرواز لغو شد
آسمان سوییس همرنگ سوریه

آسمان سوییس، امن‌ترین کشور جهان در اعماق کوهستان‌های آلپ به فاصله تنها چند روز پس از آسمان سوریه به روی ترافیک هوایی بسته شد. این اتفاق از ساعات اولیه بامداد دیروز و بر اثر بروز مشکل فنی در سیستم کنترل ترافیک هوایی این کشور اروپای مرکزی رخ داد. 
اسکای گاید، مرکز ارائه خدمات هوانوردی سوییس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «صبح چهارشنبه یک مورد اختلال و مشکل فنی در مرکز کنترل ترافیک هوایی دیده شد که باعث بسته شدن حریم هوایی سوییس و لغو تمام پروازهای ورودی و خروجی از فرودگاه‌های این کشور شد».
سخنگوی فرودگاه زوریخ نیز دیروز از لغو تمام پروازهای ورودی و خروجی از این فرودگاه بین‌المللی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه مشکلات به وجود آمده در سیستم رایانه‌ای کنترل ترافیک هوایی سوییس به معنای از دست رفتن یا تغییر مسیر ده‌ها پرواز به مبدا یا مقصد فرودگاه‌های زوریخ و ژنو در نخستین ساعات روز چهارشنبه بوده است. سرانجام ساعت ۸:۳۰ صبح به وقت سوییس، مشکلات فنی حل شد و هر ۲ فرودگاه مجددا آغاز به کار کردند. 
به گزارش روزنامه تریبون دو ژنو، تا ساعت 9 صبح دیروز ۲ هزار مسافر در صف‌های طویل منتظر گشوده شدن مجدد گیت‌های پروازی فرودگاه بین‌المللی ژنو بودند. 
همچنین به نوشته روزنامه بلیک، سخنگوی فرودگاه بین‌المللی زوریخ گفته است به رغم گشایش مجدد گیت‌های پروازی، این فرودگاه تا پایان روز چهارشنبه با ۷۵ درصد ظرفیت خود کار کرده است. این فرودگاه مهم‌ترین هاب هوایی سوییس و منطقه کوهستانی آلپ محسوب می‌شود. سوییس به خاطر موقعیت جغرافیایی و اقتصادی‌اش یک هاب مهم هوایی در قلب اروپا بویژه برای هواپیماهای مسافری متوسط و کوچک است. با آنکه ترافیک هوایی این کشور پس از شیوع جهانی کرونا دچار افت شدید 24 درصدی شد و از آن بدتر حدود 70 درصد از مسافران هوایی این کشور کاسته شد اما در ماه‌های اخیر در فضای پساکرونا، حریم هوایی سوییس و فرودگاه‌های آن بویژه فرودگاه بین‌المللی زوریخ، رونقی تازه یافته بود. سال گذشته میلادی بیش از یک میلیون پرواز در فرودگاه‌های سوییس نشست و برخاست کردند که مجموعا حدود 17 میلیون مسافر را به مقصد یا مبدا این کشور جا‌به‌جا کردند. به نظر می‌رسد این آمار در سال 2022 دست کم 10‌درصد افزایش یابد. در این میان طی تقریبا ۵ ساعتی که حریم هوایی سوییس بسته بود، پروازهای طولانی‌مدتی که از ایالات متحده به مقصد این کشور در جریان بودند، به مقاصد پاریس فرانسه یا میلان ایتالیا تغییر مسیر دادند. این تغییر برنامه هزینه‌های سنگینی را به شرکت‌های هوایی و هزاران مسافر تحمیل می‌کند. جالب اینکه بر اساس قوانین پروازی اتحادیه اروپا، بابت تاخیرهای کوتاه چند ساعته، غرامت به مسافران پرداخت نمی‌شود. 
 به گزارش روزنامه سوییسی بلیک به نقل از «پاتریک هابر» کارشناس هوایی، مشکلات رایانه‌ای اخیر سامانه کنترل هوایی سوییس سخت‌افزاری بوده است. او می‌گوید: «سوالی که باقی می‌ماند این است که چگونه سامانه‌هایی قابل اتکاتر برای چاره‌جویی نقص‌های فنی توسط «اسکای گاید» (مرکز کنترل حریم هوایی سوییس) به کار گرفته نشده‌ است؟ چرا قطعه‌ها یا سرویس‌های جایگزین در اسرع وقت استفاده نشده‌ است؟
 
* تعطیلی فرودگاه دمشق بر اثر جنگ
بسته شدن حریم هوایی سوییس ۵ روز پس از اتفاق مشابه در حریم هوایی سوریه به دلیل حملات هوایی تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی به فرودگاه بین‌المللی دمشق رخ داد که یک هدف غیرنظامی محسوب می‌شود. اینکه یک کشور پیشرفته، ثروتمند و امن اروپایی که درگیر هیچ‌یک از شرایط جنگی داخلی و خارجی و تحریم‌های گریبانگیر جمهوری عربی سوریه نیست، آسمانش را به روی صدها پرواز بین‌المللی می‌بندد، نمایانگر بحران بی‌ثباتی‌ای است که پس از شروع جنگ اوکراین رفته‌ رفته سراسر قاره سبز را در می‌نوردد. جمعه گذشته بود که ۲ باند فرودگاه دمشق که یکی از آنها باند اصلی پرواز بود و همچنین اتاق تجهیزات پرواز بر اثر ۳ حمله پیاپی موشکی از سوی هواپیماهای اسرائیلی از کار افتاد. همچنین بخشی از ترمینال 2 این فرودگاه نیز آسیب دید. بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، فواصل میانی باندهای فرودگاه دمشق طوری هدف حمله قرار گرفته بود که قابل استفاده نباشد. این شرارت صهیونیست‌ها که برای دومین‌بار ظرف مدتی کوتاه انجام می‌گرفت، باعث شد این فرودگاه که تنها دروازه هوایی بین‌المللی کشور سوریه محسوب می‌شود، برای مدت نامعلومی قابل استفاده نباشد. «حسین عرنوس» نخست‌وزیر سوریه که دوشنبه گذشته به همراه «زهیر خزیم» وزیر حمل‌ونقل این کشور، از فرودگاه بین‌المللی دمشق بازدید می‌کردند، بر عملیات‌های عمرانی سریع و تکمیل هر چه زودتر روند بازسازی بخش‌های آسیب‌دیده تأکید کرد.
***
    هشدار سازمان ملل درباره پیامدهای تعطیلی فرودگاه دمشق   
عمران رضا، هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در امور انسان‌دوستانه در سوریه با هشدار درباره پیامدهای خطرناک تعطیلی فرودگاه دمشق، گفت که تعطیلی آن در کنار دیگر مشکلات مردم سوریه، نتایج منفی دیگری برای آنها خواهد داشت. او تأکید کرد که هدف قرار دادن اماکن و زیرساخت‌های غیرنظامی خلاف قوانین بشردوستانه بین‌المللی است. به گزارش روسیا الیوم، رضا درباره حملات هوایی اخیر به فرودگاه دمشق که باعث وارد آمدن خسارت و تعطیلی آن شد، ابراز نگرانی کرد و درباره پیامدهای آن هشدار داد و گفت: «ممکن است تعطیلی فرودگاه مانع رسیدن کمک‌های انسان‌دوستانه شود و اگر سریعا این مشکل حل نشود، پیامدهای انسانی خطرناک و ناگواری برای بیش از ۲ میلیون نیازمند خواهد داشت». به گفته او، همچنین بخش خدمات حمل‌و‌نقل هوایی سازمان ملل، کالاهای بشردوستانه از جمله لوازم بهداشتی و درمانی مانند واکسن کزاز، کیت‌های آزمایشی و انتقال خون و داروهای دیابت را به سراسر سوریه منتقل می‌کند. 
 

 


Page Generated in 0/0052 sec