printlogo


کد خبر: 249786تاریخ: 1401/3/26 00:00
دومین پیش‌بینی عجیب دومین مرد قدرتمند روسیه
مدودف: اوکراین شاید 2 سال دیگر از نقشه حذف شود!

 
دیمیتری مدودف در دومین اظهارنظر جنجالی خود طی روزهای اخیر دست به یک پیش‌بینی دیگر زد. نخست‌وزیر پیشین روسیه که حالا سمت قائم‌مقامی ریاست شورای امنیت فدراسیون روسیه را بر عهده دارد، در ادامه پیام‌های صریح و ضد غربی خود گفت احتمالا کشوری به نام اوکراین تا 2 سال دیگر از روی نقشه کره زمین حذف شود، در حالی که آمریکایی‌ها کوچک‌ترین اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند. قدیمی‌ترین همراه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور در سیاست و نزدیک‌ترین فرد به او در سلسله‌مراتب قدرت این کشور، دیروز در پیامی در کانال تلگرامی‌اش تصریح کرد پیامی را مشاهده کرده که طبق آن اوکراین، تحت قانون آمریکایی قرض- اجاره که در کنگره برای تقویت دفاع از منافع امنیت ملی ایالات‌متحده تصویب شده، به بیگانگان واگذار می‌شود.  بر اساس آنچه مدودف گفته است، کشور اوکراین برای مدت ۲ سال در اختیار مالکان خارجی قرار می‌گیرد و در عوض کی‌یف هزینه انتقال گاز مایع (ال‌ان‌جی) از شرکت‌های بزرگ آمریکا و اروپایی دریافت می‌کند، چرا که در غیر این صورت در زمستان پیش رو با مشکل سرما و یخبندان مواجه خواهد شد. او گفت: «آمریکایی‌ها دیگر به این موضوع هم اهمیت نمی‌دهند. آنها آنقدر سرمایه‌گذاری زیادی روی پروژه ضدروسی کرده‌اند که چیزهای دیگر برای‌شان جزئی و بی‌اهمیت است». 
مدودوف در پایان این سوال را مطرح کرد: «فقط یک سؤال و آن این است که چه کسی می‌گوید در ۲ سال آینده حتی اوکراین روی نقشه جهان وجود خواهد داشت؟»
مدودف چند روز جلوتر در پیامی ویدئویی طی اظهاراتی بی‌سابقه هشداری آخرالزمانی به غرب داده و تهدید کرده بود اگر اوکراین موشک‌هایی که آمریکا برایش فرستاده را به سوی خاک روسیه نشانه رود، این کشور هم به شهرهای غربی حمله‌ور خواهد شد. قائم‌مقام شورای امنیت فدراسیون روسیه در آن پیام ویدئویی به شکلی بی‌سابقه در عالی‌ترین سطح دیپلماتیک بین‌المللی به غرب هشدار داده بود: «سواران آخرالزمانی در راهند، تمام امیدمان به خداست!»
در همین حال روزنامه امنیتی مسکوفکی کومسومولسک با اشاره به موارد مطرح شده از سوی دومین مقام سیاسی و امنیتی روسیه پس از پوتین، گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه بر اساس این معامله میان کی‌یف با واشنگتن و ورشو تا ۲ سال آینده اوکراین از روی نقشه جهان حذف می‌شود. 
بر کسی پوشیده نیست که طی سال‌های اخیر با روی کار آمدن دولت دست‌نشانده غرب در اوکراین متعاقب کودتای میدان 2014 در کی‌یف، بسیاری از زیرساخت‌ها و شرکت‌های مهم اوکراینی به کنترل مالکان و مدیران سیاسی عمدتا دموکرات آمریکایی درآمده‌اند. 
بسیاری از کارشناسان، «ولودیمیر زلنسکی» کمدین اوکراینی- اسرائیلی را که بدون سابقه سیاسی به ریاست‌جمهوری رسید، برکشیده یک مافیای انرژی می‌دانند که از 8 سال پیش توسط خانواده بایدن – با واسطه‌گری پسر او هانتر- و همکاری ۲ بازوی امنیتی و دیپلماسی دولت او یعنی «جیک سالیوان» و «تونی بلینکن» به راه افتاد. دونالد ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری‌اش بارها به پرونده فساد بایدن و دموکرات‌ها در اوکراین اشاره کرده بود. 
در این مدت، آمریکا میلیون‌ها دلار تسلیحات ویژه به اوکراین گسیل کرده بود که از نظر مسکو اقدامی در جهت آماده‌سازی خاک اوکراین برای حمله نیابتی ناتو به روسیه تلقی شد. 
متعاقب حمله پیشگیرانه پنجم اسفند گذشته روسیه به خاک اوکراین که عمدتا مناطق مهم صنعتی و جمعیتی و راهبردی شرقی و جنوبی این کشور را دچار جنگ و اشغال کرد، آمریکا و ناتو تلاش کرده‌اند مناطق غربی این کشور جنگ‌زده را تحت کنترل درآورند. 
در این مدت مرزهای لهستان که عضو اتحادیه اروپاست، مهم‌ترین مفر اوکراینی‌ها و دروازه تبادل اصلی‌شان با جهان خارج محسوب شده ولی در عین حال این موضوع باعث شده ورشو به فکر احیای ادعای حاکمیتی تاریخی خود بر استپ‌های اوکراین بیفتد. «آندژی دودا» رئیس‌جمهور لهستان اخیرا در یک سخنرانی بدون اشاره مستقیم به این ادعا، حیله‌گرانه پیشنهاد برداشتن کامل مرزها بین کشورش و اوکراین را که عملا کشوری فروپاشیده و تکه‌تکه شده است، مطرح کرد. او در سفری که این ماه به کی‌یف داشت، به عنوان نخستین مقام خارجی که پس از آغاز جنگ شخصا در «رادا» پارلمان اوکراین حاضر می‌شود، سخنرانی دوپهلویی کرد و گفت: «مرز مشترک بین اوکراین و لهستان باید متحد باشد نه متفرق».
دودا خطاب به پارلمان اوکراین گفت واگذاری حتی یک سانتیمتر از خاک اوکراین، ضربه‌ای به کل غرب خواهد بود. او اطمینان داد کی‌یف از حمایت قوی ورشو برای عضویت در اتحادیه اروپایی برخوردار است. 
او همچنین یک قرارداد کنترل گمرکی مشترک و راه‌اندازی یک شرکت مشترک خط‌آهن به منظور تسهیل عبور و مرور مردم و افزایش مبادلات ۲ طرف را با همتای خود زلنسکی امضا کرد. با وجود استقبال پارلمان اوکراین از این قرارداد، کارشناسان اروپایی آن را نخستین گام برای منضم شدن بی‌سروصدای اوکراین به خاک لهستان می‌دانند. از این منظر لهستانی‌ها نه تنها به دنبال الحاق بلندپروازانه بخش‌های باقیمانده از خاک اوکراین هستند، بلکه در عین حال دولت ورشو که مهم‌ترین شریک آمریکا و ناتو در شرق اروپا محسوب می‌شود، در حال زمینه‌سازی ایجاد زیرساخت‌های اداری و حمل‌و‌نقل لازم به منظور الحاق کی‌یف، لفیف و دیگر بخش‌های مرکزی و غربی اوکراین به اتحادیه اروپایی و ناتو است.

Page Generated in 0/0088 sec