printlogo


کد خبر: 249788تاریخ: 1401/3/26 00:00
قیمت دلار در بازار آزاد با افت 1500 تومانی طی 3 روز اخیر به 31 هزار و 800 تومان رسید
افت نرخ دلار ادامه‌ دارد؟
رئیس کانون صرافان: با عرضه ارز صادرکنندگان به صورت نامحدود، قیمت ارز در بازار غیررسمی روند نزولی به خود گرفته است

گروه اقتصادی: اوایل این هفته بود که دلار در ادامه روند صعودی خود که از روز‌های پایانی هفته گذشته آغاز شده بود، با رسیدن به 33 هزار و 200 تومان، رکورد خود در تاریخ اقتصاد ایران را شکست. در روز‌های گذشته به واسطه جو روانی، بازار ارز بشدت ملتهب بود و حرکات بازار بیش از آنکه بر مبنای عوامل بنیادی و شاخص‌های کلان اقتصادی باشد، متاثر از هیجانات کاذب و جو روانی بود. فعالان بازار نیز معتقدند علت اصلی نوسانات اخیر ارزی جو روانی است. طبق گفته آنان، عرضه ارز مناسب است اما بانک مرکزی نباید اجازه دهد اختلاف دلار نیمایی و آزاد افزایش یابد. در روز‌های اخیر با اقداماتی که از طرف بانک مرکزی و سایر نهاد‌های مربوط انجام شده است، قیمت ارز روند نزولی به خود گرفته است. مشاهدات میدانی خبرنگار «وطن‌امروز» نشان می‌دهد قیمت دلار در روز‌های اخیر 1500 کاهش یافته است و از بار هیجانی روز‌های گذشته بازار ارز کاسته شده است. گفتنی است پیش از این صادرکنندگان می‌توانستند ارزهای خود را صرفا به صرافی‌های عضو بازار متشکل بفروشند اما با مجوز جدید بانک مرکزی همه صرافی‌های مجاز اجازه دارند ارزهای صادرکنندگان را با نرخ توافقی خریداری کنند. بر این اساس از سویی تعداد صرافی‌های خریدار ارز بیشتر می‌شود و از سوی دیگر نرخ خرید ارز از صادرکنندگان محدود به نرخ‌های بازار متشکل که دارای دامنه نوسان 5 درصد روزانه بود، نمی‌شود. 
 
* دلار به 31 هزار و 800 تومان رسید
دلار روز گذشته در صرافی‌های بانکی با نرخ ۲۷ هزار و ۳۸۹ تومان معامله شد. قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی دیروز ۲۷ هزار و ۱۶۶ تومان و نرخ خرید هر یورو ۲۸ هزار و ۴۴۷ تومان اعلام شد. علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۶۸۹ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۹۳۱ تومان بود. این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۸۱۵ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۶۷ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۳۷۴ تومان حواله دلار به بهای ۲۵ هزار و ۳۰۶ تومان معامله شد. در بازار آزاد نیز دلار با نرخ 31 هزار و 800 تومان معامله شد. 
 
* سکه 500 هزار تومان ارزان شد
قیمت سکه طرح جدید نیز روز گذشته با ۵۰۰ هزار تومان کاهش به ۱۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه 8 میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه 5 میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی 3 میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۴۴۰ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا ۶ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان شد. قیمت اُنس جهانی طلا نیز به یکهزار و ۸۲۵ دلار و ۹۴ سنت رسید. 
 
* روند نزولی قیمت ارز ادامه خواهد داشت؟
رئیس کانون صرافان ایران با اشاره به آخرین وضعیت قیمت ارز در بازار غیررسمی اظهار داشت: از 3-2 روز گذشته که بحث خرید ارز صادرکنندگان به صورت نامحدود توسط صرافی‌ها اجرایی شده است، قیمت ارز در بازار غیررسمی روند نزولی به خود گرفته است. 
کامران سلطانی‌زاده‌ اظهار داشت: مردم می‌توانند از صرافی‌ها ارز بخرند و این روند باعث شده بازار غیررسمی به سمت صرافی‌ها سوق پیدا کند و به صورت موردی نیز ارز به همه تعلق می‌گیرد. 
سلطانی‌زاده گفت: در حال حاضر با عرضه ارز صادرکنندگان، عرضه نسبت به تقاضا، افزایش یافته و این موضوع موجب شده قیمت ارز شیب منفی بگیرد. سلطانی‌زاده گفت: بانک مرکزی چند مصوبه خوب در دست دارد که اجرای آنها نیز به ریزش قیمت دلار کمک می‌کند. 

 

رئیس کانون صرافان ایران تاکید کرد: بانک مرکزی در تنظیم بازار ارز بسیار هوشمندانه عمل کرده است، زیرا بدون استفاده از ذخایر ارزی خود و صرفا با تغییر یک بخشنامه توانسته بازار را به سمت ریزش بیشتر هدایت کند.

Page Generated in 0/0049 sec