printlogo


کد خبر: 249809تاریخ: 1401/3/26 00:00
اخبار

تنها ۳۴ درصد سالمندان شاغلند
رئیس مرکز تحقیقات سالمندی ایران با بیان اینکه در زمینه شاخص قابلیت و توانمندی سالمندان، ایران در جایگاه ۸۸ قرار دارد، می‌گوید: در گذشته بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های زمینه‌ای ژنتیک به عنوان بیماری‌های اصلی سالمندی عنوان می‌شد، در حالی که اکنون با توجه به گسسته شدن شبکه‌های اجتماعی افراد در دوران بازنشستگی، بسیاری از آنها دچار بیماری‌های روحی - روانی می‌شوند. 
احمد دلبری در گفت‌وگو با ایسنا، یکی از مشکلات حوزه سالمندی را «بازنشستگی قبل از موعد» می‌داند و می‌گوید: در حال حاضر میانگین سن بازنشستگی در کشور ۵۲ سال است، در صورتی که افراد اغلب از ۷۰ سالگی از کار افتاده می‌شوند و بخش زیادی از بیماری‌ها به علت این بیکاری رخ می‌دهد که در این زمینه لازم است در قوانین حوزه سالمندی به موضوع بازنشستگی ورود شود. 
رئیس مرکز تحقیقات سالمندی ایران علت پایین بودن سن بازنشستگی در کشور را «ایجاد اشتغال کاذب» عنوان می‌کند و می‌افزاید: در ایران معمولا بازنشستگی را زودتر از موعد در نظر گرفته و افراد زودتر بازنشسته می‌شوند تا جای آنها را نیروهای جوان بگیرند. در همین راستا، دلبری به گزارش حاصل از ارزیابی شاخص دیده‌بان سالمندی که اخیرا توسط سازمان بازنشستگی انجام شده است، اشاره و خاطرنشان می‌کند: در زمینه شاخص قابلیت و توانمندی سالمندان، ایران در جایگاه ۸۸ بوده و در وضعیت نامطلوبی قرار دارد. به گفته وی، با توجه به اینکه شاخص قابلیت و توانمندی سالمندان ترکیبی از اشتغال و توانمندی و میزان تحصیلات سالمندان است، تنها ۳۴ درصد سالمندان در ایران شاغل هستند. 
***
فعال‌سازی بیش از ۹۲ درصد پل‌های مکانیزه تهران تا ۱۵ تیرماه
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از فعال‌سازی بیش از ۹۲ درصد پل‌های مکانیزه تهران تا نیمه تیرماه خبر داد. 
رضا صیادی در حاشیه آیین توزیع ۸۰۰ وسیله ورزشی میان مناطق بیست‌ودوگانه شهرداری تهران در جمع خبرنگاران درباره فعال‌سازی پل‌های مکانیزه در تهران گفت:‌ امروز ۷۳ درصد پله‌های مکانیزه در تهران فعال شده است اما ۲۸ درصد پل‌های مکانیزه خاموش در شهر نمود بیشتری داشته و اعتراضات شهروندان را به همراه دارد. وی افزود: از ابتدای امسال که متولی موضوع پل‌های مکانیزه و پله‌های برقی شدیم پس از بررسی مشخص شد که بی‌توجهی چندین ساله‌ای به این پله‌ها صورت گرفته و اتفاقات عجیبی در سال‌های قبل در حوزه نگهداشت آنها رخ داده است. مواردی از قبیل سرقت، عدم تأمین قطعات و... همگی موجب ایجاد وضعیتی نابسامان برای پل‌های مکانیزه شده بود. 
صیادی تأکید کرد:‌ در پروسه‌ای تا ۱۵ تیرماه بیش از ۹۲ درصد پل‌های مکانیزه فعال می‌شوند و مابقی نیز پل‌هایی هستند که از نظر کارشناسی قابلیت جمع‌آوری دارند و ممکن است جمع‌آوری یا تبدیل به رمپ شوند. در حال حاضر تمام قطعات با نگاه خرید کالای ایرانی تأمین شده و بزودی اجرا و نصب آنها انجام خواهد شد تا در نیمه تیرماه بتوانیم ۹۲ درصد پل‌های مکانیزه را فعال کنیم. 
***
سرطان مثانه؛ بیشترین خطر جانی میان سرطان‌ها در مردان ایرانی
رئیس جامعه اورولوژی ایران عمده آسیب‌هایی را که متوجه سلامت مردان می‌شود برشمرد و با تاکید بر اهمیت مراجعه بموقع به پزشک، گفت: مردان در زمان بیماری وقتی به پزشک مراجعه می‌کنند که بیماری در مراحل پیشرفته قرار دارد و این هم وجه تمایزی است که سبب می‌شود با بیماری‌ها در شرایط پیشرفته مواجه شویم و کمتر بتوان کار درمانی قطعی برای بیماران انجام داد. 
عباس بصیری در گفت‌وگو با ایسنا‌ تصریح کرد: تفاوت‌هایی بین توزیع و وفور بیماری‌ها وجود دارد. بیماری‌های کلیه و مجاری ادرار جزو این تفاوت‌ها هستند. به عنوان مثال به وضوح بیشترین خطر جانی از میان سرطان‌ها در میان مردان ایرانی مربوط به سرطان مثانه است در صورتی که در کشورهای اروپایی و آمریکا بیشترین خطر را سرطان پروستات دارد. در ایران سرطان پروستات شیوع کمتری نسبت به اروپا و آمریکا دارد، در این کشورها سرطان پروستات چهارمین عامل بیماری و دومین عامل منجر به مرگ است اما در کشور ما سرطان مثانه شیوع بیشتری دارد که علت عمده‌ آن مصرف دخانیات و مواد مخدر است. 
او ادامه داد: خطر مرگ‌و‌میر،‌ شدت عوارض و هزینه‌های درمان سرطان مثانه از سرطان پروستات بسیار متفاوت است. گاهی مردان با خطراتی مواجه هستند که به دست خودشان ایجاد می‌شود و سرطان مثانه مشمول این قاعده است، زیرا مصرف دخانیات موضوعی شایع و رایج در کشور ما است. 
***
افراد دارای گروه خونی «O منفی» حتماً خون اهدا کنند
معاون اداره کل انتقال خون استان تهران با اشاره به کم بودن فراوانی گروه خونی o منفی گفت: افرادی که گروه خون o منفی دارند واجب است خون بدهند. مجید مسلمی در توضیح لزوم اهدای خون در جوامع گفت: اگرچه تکنولوژی بسیار پیشرفت کرده اما هنوز جایگزین مناسبی برای خون و فرآورده‌های خونی وجود ندارد. تکیه‌گاه بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های خونی، اهداکنندگان خون هستند. 
وی تاکید کرد: فرآورده‌های خونی از حیات‌بخش‌ترین داروها هستند و تهیه آن الزامات شرکت‌های دارویی را می‌طلبد. مسلمی با اشاره به کم بودن فراوانی گروه خونی o منفی افزود: افرادی که گروه خون o منفی دارند واجب است خون بدهند. غلظت خون در صورت صلاحدید پزشک مشاور منع اهدا ندارد. افرادی که تالاسمی مینور دارند هم می‌توانند در صورت داشتن هموگلوبین بیش از ۱۲,۵ و صلاحدید پزشک مشاور خون بدهند.

Page Generated in 0/0049 sec