printlogo


کد خبر: 249817تاریخ: 1401/3/26 00:00
اخبار

میرکاظمی:
از بودجه‌زدگی فاصله می‌گیریم
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در 8 سال دولت گذشته ۲ هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان در کشور هزینه شد، گفت: با وجود این هزینه اما شاهد رشد نزدیک به صفر اقتصاد، سرمایه‌گذاری منفی، بهره‌وری منفی و تورم بالا بودیم. سیدمسعود میرکاظمی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین آسیب‌های کنونی اداره کشور، بخشی‌نگری و نبود نگاه جامع به مسائل است. وی با تصریح اینکه رویکرد سازمان برنامه باید از بودجه‌محور به برنامه‌محور تغییر کند، گفت: اکنون ۸۰ درصد وقت و انرژی سازمان صرف مسائل بودجه می‌شود و ۲۰ درصد هم به برنامه‌ریزی اختصاص می‌یابد اما این روند باید معکوس شود. معاون رئیس‌جمهور ادامه‌ داد: با وجود انواع یارانه‌های آشکار و پنهان برای تولید و نیروی کار ارزان چرا باید نگران واردات بود؟ چرا قیمت تمام‌شده تولید داخل توان رقابت با محصولات خارجی را ندارد؟ چرا بهره‌وری پایین است؟ برای حل ریشه‌ای مشکلات اقتصاد باید این موضوعات حل شود. میرکاظمی با بیان «در 8 سال دولت گذشته ۲ هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان در کشور هزینه شد»، تأکید کرد: با این هزینه اما شاهد رشد نزدیک به صفر اقتصاد، سرمایه‌گذاری منفی، بهره‌وری منفی و تورم بالا بودیم و اغلب شاخص‌های کلان اقتصادی وضعیت مناسبی نداشت.  رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه‌ کرد: با وجود توسعه قابل‌توجه زیرساخت‌ها در کشور، وضع اشتغال نامناسب است؛ ادامه این روند برای کشور مقدور نیست و باید تغییر ریل درست در اقتصاد ایجاد شود. میرکاظمی با تأکید بر اینکه سازمان برنامه‌ و بودجه باید از بودجه‌زدگی فاصله بگیرد، افزود: در فصل تدوین برنامه هفتم توسعه قرار داریم، بسیار از خطوط این تغییر ریل باید در همین برنامه هفتم انجام شود و برنامه هفتم به‌ جای کلی‌گویی باید بر حل مشکلات اصلی کشور متمرکز باشد و بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی را تضمین کند. 
***
توزیع 2.5 میلیون تن کالای اساسی در کشور
شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۵۵۶ هزار تن انواع کالاهای اساسی شامل گندم، برنج، شکر و روغن برای تنظیم بازار این کالاها در سراسر کشور توزیع شده است. 
میزان توزیع گندم در این مدت، بالغ بر ۲ میلیون و ۹۴ هزار و ۴۰۴ تن است که شامل انواع گندم‌های معمولی و دوروم برای نیاز مصرفی صنف و صنعت و واحدهای نانوایی در ۳۱ استان کشور می‌شود. در همین بازه زمانی، انواع برنج پاکستانی و هندی نیز برای تنظیم بازار این کالا به میزان ۱۴۵ هزار و ۴۶۲ تن در مراکز مصرف عرضه شده است.  این گزارش می‌افزاید سایر کالاهای اساسی که در همین مدت زمان توزیع شده‌، شکر سفید و خام به میزان ۱۷۹ هزار و ۹۴۷ تن و انواع روغن از جمله سویا و آفتابگردان به میزان ۸۶ هزار و ۷۲۷ تن را شامل می‌شود. گفتنی است از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر ۵۰ هزار تن دانه روغنی کلزای خریداری شده توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز برای استحصال و تأمین روغن خوراکی مورد نیاز مردم به کارخانجات روغن‌کشی ارسال شده است. 
***
۵۵۰ هزار واحد صنفی از مالیات معاف شدند
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: از اول خرداد‌ تاکنون یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد صنفی مالیات مقطوع را پذیرفته‌اند و ۵۵۰ هزار واحد صنفی نیز از مالیات معاف شده‌اند. داوود منظور با بیان اینکه کل مبلغ مالیات حدود 2 میلیون مؤدی 2 هزار و 500 میلیارد تومان ثبت شده که مؤدیان پذیرفته‌اند، گفت: به اصناف به عنوان منبع مالیاتی بزرگ نگاه نمی‌کنیم، نگاه درآمدی به واحدهای صنفی نداریم، زیرا هر واحد صنفی شناسنامه دارد و مالیات پرداخت می‌کند، ما به دنبال کشف فرارهای مالیاتی بزرگ هستیم.  رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه رویکرد این سازمان کشف فرار مالیاتی بزرگ است، گفت: در 8 ماه گذشته فرار مالیات را روزانه شناسایی می‌کنیم، برآوردهای ما حاکی از این است که بیش از 135 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شده، ضمن اینکه این آمارها برآوردی است و تغییر می‌کند. وی ادامه داد: 2 میلیون و 200 هزار مؤدی جدید شناسایی کرده‌ایم. کسانی که پیش از این به عنوان مؤدیان مالیاتی حساب نمی‌شدند برای آنها اظهارنامه برآوردی تهیه کرده‌ایم. منظور بیان داشت: مؤدیانی که اظهارنامه نانویس یا صفر ارائه کرده‌اند، اطلاعات‌شان شناسایی و برای 220 هزار نفر اظهارنامه برآوردی صادر شده که باید اقدام به پرداخت مالیات کنند.  
***
پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی به عشایر
رئیس سازمان امور عشایر ایران از پرداخت تسهیلات ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی در قالب «دامدار کارت» به عشایر خبر داد و گفت: امسال ۲ هزار میلیارد تومان به راه‌های عشایری اختصاص یافته تا بتوانیم یک تحول جدی را در راه‌های عشایری ایجاد کنیم. عباس پاپی‌زاده اظهار داشت: ۶۶ هزار کیلومتر ایل‌راه عشایری در کشور داریم که به دلیل صعب‌العبور بودن مسیرها، عشایر همیشه دچار مشکل هستند و متأسفانه هنوز در برخی مناطق تعداد زیادی از مسیرهای تردد از رودخانه‌ها به‌ صورت کابلی و گرگر است. رئیس سازمان امور عشایر ایران افزود: کل اعتبارات راه‌های عشایری در سال گذشته ۲۳ میلیارد تومان بود اما امسال به بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته و این نوید را می‌دهد که بتوانیم یک تحول جدی را در راه‌های عشایری ایجاد کنیم. پاپی‌زاده افزود: امسال در تامین آب شرب عشایر نیز رشد اعتباری چند صد درصدی را داریم تا بتوانیم شبکه پایدار آبرسانی به عشایر را توسعه دهیم و عشایر عزیز در تامین آب شرب دچار مشکل نباشند.  رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به سیاست‌های کارآمدسازی یارانه‌ها و ضرورت ساماندهی ارز اظهار داشت: تصمیمات خوبی در وزارت جهادکشاورزی از جمله تامین تسهیلات لازم برای خرید علوفه گرفته شده که امروز ۲۰ هزار میلیارد تومان برای بخش دامپروری و طیور کشور اختصاص داده شده که در طول تاریخ چنین عددی بی‌نظیر است.

Page Generated in 0/0052 sec