printlogo


کد خبر: 249821تاریخ: 1401/3/26 00:00
سخنگوی فضایی وزارت دفاع:
پرتاب‌های ماهواره‌بر ذوالجناح تحقیقاتی است

گروه سیاسی: پس از آنکه خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس اعلام کرد بر اساس تصاویر ماهواره‌ای ایران در حال آماده‌سازی برای پرتاب یک ماهواره فضایی است، پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) به این خبر واکنش نشان داد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، بنا بر گزارش آسوشیتدپرس سرگرد «راب لودویک» سخنگوی پنتاگون، در این رابطه گفت: «ارتش آمریکا به نظارت دقیق بر پیگیری فناوری پرتاب فضایی ایران و چگونگی ارتباط آن با پیشرفت‌ها در برنامه کلی موشک‌های بالستیک این کشور ادامه خواهد داد».
وی همچنین برنامه‌های موشکی ایران را نیز یکی از نگرانی‌های اصلی ارتش آمریکا در منطقه عنوان کرد. 
در ارتباط با خبری که خبرگزاری آمریکایی منتشر کرد، سخنگوی فضایی وزارت دفاع ایران در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرد که پرتاب‌های آتی ماهواره‌بر ذوالجناح تحقیقاتی است. 
سیداحمد حسینی گفت: 3 پرتاب تحقیقاتی برای ماهواره‌بر ذوالجناح برنامه‌ریزی شده که تاکنون یک پرتاب تحقیقاتی انجام شده و ۲ پرتاب تحقیقاتی دیگر در پیش است. 
وی افزود: ذوالجناح ماهواره‌بر سه‌مرحله‌ای و سوخت ترکیبی است و در هر پرتاب تحقیقاتی عملکرد مراحل مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. 
حسینی تاکید کرد: با تثبیت فناوری و اطمینان از عملکرد صحیح ماهواره‌بر، ذوالجناح قادر به تزریق محموله‌هایی تا وزن ۲۲۰ کیلوگرم در مدار ۵۰۰ کیلومتری خواهد بود. 
ذوالجناح ماهواره‌بر سوخت ترکیبی سه‌مرحله‌ای ایرانی با ۵۲ تن وزن و 25.5 متر طول است که توسط متخصصان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده و نخستین ماهواره‌بر بومی کشورمان است که از موتور مرحله اول سوخت جامد برخوردار است. 
مجموع نیروی رانشی که توسط موتورهای سوخت جامد ذوالجناح با قطر 1.5 متر ایجاد می‌شود ۷۴ تن است. 
همچنین به گزارش فارس، چندی قبل وزارت دفاع ایران اعلام کرد که ماهواره‌بر «سیمرغ» را با موفقیت به فضا پرتاب کرده است. سخنگوی وقت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این باره گفته بود: «پس از دستیابی کشور به توانمندی بومی فضایی و ایجاد قابلیت پرتاب ماهواره‌های کوچک با ماهواره‌برهای سفیر و قاصد، توسعه پرتابگرهای با قابلیت بالاتر مد نظر قرار گرفت و در همین راستا طراحی و توسعه پایگاه فضایی حضرت امام خمینی (رحمه‌الله علیه) و ماهواره‌بر سیمرغ در برنامه صنعت فضایی کشور قرار گرفت».
اسفندماه سال گذشته نیز نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استفاده از ماهواره‌بر
سه مرحله‌ای قاصد، از کویر شاهرود ماهواره «نور ۲» را در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار داد. البته نخستین اقدام فضایی سپاه در سال ۹۹ با قرار دادن ماهواره «نور یک» آغاز شد و این ماهواره همچنان اطلاعات خود را به ایستگاه زمینی منتقل می‌کند. 

Page Generated in 0/0047 sec