خبر بازگشت حمید جبلی به تلویزیون، میتواند خبر مهمی باشد اگر برنامهریزیهای لازم برای تولید برنامه توسط او جنبه عینی و واقعی به خود بگیرد. حمید جبلی یکی از سرمایههای مهم تلویزیون است که عمده توفیقهایش به دوران حضور او در تلویزیون تعلق دارد. به گزارش «وطنامروز»، اگر چه در ماهها و سالهای اخیر آنچنان که باید ارزش سرمایههای مهم تلویزیون درک نمیشود، ولی هر از گاهی خبر حضور یکی از چهرههای برجسته سینما و تلویزیون که پیشینهای تلویزیونی و صداوسیمایی دارد، به همه ما یادآوری میکند چه داراییهای ارزشمندی وجود دارند که میتوانند با حفظ سرمایه اجتماعی تلویزیون، فضای کمی و کیفی تولیدات را نیز رونق بخشند. خبر بازگشت حمید جبلی به تلویزیون که باعث ذوق علاقهمندان به او و بچههای دهه 60 شده، از سوی مهدی فرجی، تهیهکننده و مدیر سیما مطرح شده است. مهدی فرجی در این باره به تسنیم گفت: «فکر میکنم بزودی خواهید شنید که آقای حمید جبلی سریالی را در واقع نویسندگی و اداره خواهد کرد انشاءالله. امیدوارم ساخته شود. البته بنا دارد با تلوبیون همکاری داشته باشد. اگر این اتفاق بیفتد یک سریال در حوزه کودک و نوجوان ساخته خواهد شد».
فرجی با اشاره به رویکرد مدیرعامل صداوسیما نسبت به حضور مجدد چهرههای صاحبنامی که قبلا در تلویزیون فعالیت داشتهاند، افزود: «خوشبختانه آقای دکتر جبلی با سعه صدر با هنرمندان برخورد میکنند؛ من بارها در سخنان خودشان شنیدهام و دیدهام که علاقهمندند همه برندها به تلویزیون برگردند و با رسانه ملی کار کنند اما باید این دغدغه در بدنه سازمان صداوسیما جاری و ساری شود. واقعا دوباره تکرار میکنم چاره کار در گفتوگو و تعامل با هنرمندان است. وقتی مدیر شبکه ۲ شدم در همان سالِ اول، با ایرج طهماسب تماس گرفتم و از ایشان دعوت کردم به دفتر من بیاید. گفتم چرا «کلاه قرمزی» را 20 سال است کار نمیکنید؟ گفتند موانعی وجود دارد. گفتم موانعتان چیست؟ رفتیم و حل کردیم و «کلاه قرمزی» بعد از ۲ دوره غیبت روی آنتن رفت».
فرجی در بخش دیگر گفتوگوی خود، سرمایه اجتماعی تلویزیون را بالا دانست و گفت: بالاخره تلویزیون تنها نیست. تلویزیون باید راههای جدیدی پیدا کند، انگیزههای جدیدی به وجود آورد و به نوعی بتواند با اهالی فرهنگ و هنر گفتمان و تعامل داشته باشد. اینها سرمایههای اجتماعی و هنری تلویزیون هستند و عموماً 90 درصد از آنها که امروز بسیار میدرخشند و حتی برخی از آنها دستنیافتنی شدهاند، از تلویزیون برخاستهاند. تلویزیون باید تدبیر کند. شما نمیتوانید انتظار داشته باشید وقتی یکدفعه تورم 50 درصدی به وجود میآید، هنرمند 5 درصد روی دستمزدش اضافه کند؛ بقیه موارد ساخت برنامه و سریال هم افزایش قیمت دارد، مثل خرید غذا، اجاره لوکیشن، ترابری و خیلی چیزهای دیگر. اینها همان نکاتی است که تلویزیون باید به آنها فکر کند، چون در نمایش خانگی برای این موارد فکر میکنند و راه پیدا میکنند. البته آنجا هم سامان ندارد؛ من موافق این نوع افزایش افسارگسیخته دستمزدها در نمایش خانگی نیستم اما بالاخره آنها دارند تدابیری میاندیشند و تلویزیون نباید جا بماند.