printlogo


کد خبر: 249835تاریخ: 1401/3/28 00:00
دور دنیا

نماینده دائم چین در سازمان ملل:
آمریکا غارتگر دارایی مردم افغانستان است
نماینده دائم چین در سازمان ملل، آمریکا را غارتگر دارایی‌های مردم افغانستان خواند. «جانگ جون» پنجشنبه گذشته در پنجاهمین نشست حقوق بشر سازمان ملل با انتقاد از مسدود کردن ذخایر ارزی افغانستان توسط دولت واشنگتن، این کشور را غارتگر دارایی‌های ملت افغان و عامل تشدید رنج مردم این کشور خواند. او گفت: «چین از آمریکا می‌خواهد تحریم‌های یک‌جانبه خود علیه افغانستان را به صورت فوری و جامع لغو کند و دارایی‌های مردم افغانستان را بدون قید و شرط به آنها بازگرداند». وی همچنین خواستار پرداخت غرامت از سوی آمریکا به مردم افغانستان شد. هزاران نفر از شهروند افغانستان در نتیجه عملیات نظامی آمریکا در افغانستان جان خود را از دست داده و میلیون‌ها نفر مجبور به ترک خانه‌ها خود شدند. 
او همچنین خروج عجولانه آمریکا از افغانستان را عامل شکل‌گیری بحران انسانی در این کشور دانست. 
جون در پایان سخنان خود، خواستار همکاری و گفت‌وگوی جامعه جهانی با طالبان شد و گفت: «جامعه جهانی باید دولت موقت طالبان را به اتخاذ سیاست میانه در این کشور و حرکت به سمت چارچوب سیاسی فراگیرتر، مبارزه با تروریسم در افغانستان و همچین اقدامات فوری بشردوستانه تشویق کند».
***
انفجار مهیب در مسجدی در قندوز
منابع محلی دیروز از وقوع انفجاری در نزدیکی یک مسجد در ولایت قندوز افغانستان خبر دادند، این انفجار در ولسوالی امام صاحب در ولایت قندوز از مساجد متعلق به اهل تصوف رخ داد. 
شمار نمازگزاران شهید و زخمی‌ که در لحظه انفجار در حال گوش دادن به خطبه‌های نماز جمعه این مسجد بوده‌اند، هنوز مشخص نیست. دوم اردیبهشت‌ نیز مسجد مولوی سکندر در ولسوالی امام‌صاحب هدف حمله‌ انتحاری داعش قرار گرفته بود.  
***
 صادرات گاز روسیه به فرانسه قطع شد
مدیر شبکه انتقال گاز فرانسه (GRTgaz) دیروز جمعه اعلام کرد از ۲ روز پیش (۱۵ ژوئن) با قطع جریان فیزیکی گاز بین فرانسه و آلمان، گاز روسیه را با خط لوله دریافت نکرده و این جریان به طور کامل قطع شده است. به گزارش هفته‌نامه سیاسی لوپوئن (Le Point)، فرانسه برای حدود ۱۷ درصد گاز خود به روسیه متکی است که می‌تواند این میزان را از طریق خط لوله گاز یا به شکل مایع توسط حامل‌های ال‌ان‌جی (LNG) دریافت کند. بر اساس این گزارش، بیشترین گاز وارداتی فرانسه از روسیه معمولا از طریق خط لوله و از طریق همین نقطه اتصال با آلمان وارد می‌شد. طبق گزارش شبکه انتقال گاز فرانسه، از ابتدای سال جاری ۶۰ درصد واردات گاز فرانسه از روسیه کاهش یافته بود و این نقطه وارداتی از ابتدای سال ۲۰۲۲ فقط با ۱۰درصد ظرفیت خود کار می‌کرد. مدیر شبکه انتقال گاز فرانسه ادامه داد: ۲ روز است عرضه گاز از روسیه به فرانسه به صفر رسیده است. این شرکت با بیان اینکه دلیل این قطع را نمی‌داند، افزود: این اتفاق زمانی رخ داد که گازپروم تحویل گاز به آلمان را از طریق خط لوله گاز «نورداستریم یک» به میزان قابل توجهی کاهش داد. لوپوئن یادآوری می‌کند: در همین راستا فرانسه از کشورهای دیگر از جمله اسپانیا که صادرات خود را افزایش داده است، گاز وارد می‌کند. به گفته شبکه انتقال گاز فرانسه، مهم‌تر از همه، فرانسه خرید گاز طبیعی مایع (LNG) خود را افزایش داده است و بدین شکل با تانکرهای ال‌ان‌جی نیاز خود را تامین می‌کند. به گفته لوری میلیویرتا،  تحلیلگر مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک (CREA) که گزارشی از فروش نفت و گاز روسیه در این هفته منتشر کرد، فرانسه به بزرگ‌ترین خریدار ال‌ان‌جی روسیه در جهان تبدیل شده است. غول روسی گازپروم یک روز پس از کاهش ۴۰ درصدی تحویل روزانه گاز خود به آلمان، چهارشنبه هفته گذشته تحویل به گروه ایتالیایی انی (Eni) را نیز ۱۵ درصد کاهش داد. 
***
موافقت انگلیس با استرداد آسانژ به آمریکا
وزیر کشور انگلیس دیروز با استرداد بنیان‌گذار ویکی‌‌لیکس به آمریکا برای مواجهه با اتهامات کیفری‌اش موافقت کرد و مبارزه حقوقی دیرینه وی را به انتها و نتیجه نزدیک‌تر کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه ۲۴، جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس از سوی مقامات آمریکایی به خاطر ۱۸ فقره جرم از جمله اتهام جاسوسی مرتبط با انتشار حجم وسیعی از اسناد دیپلماتیک و نظامی آمریکا تحت تعقیب است. مقامات آمریکایی آسانژ را متهم کرده‌اند با انتشار این اسناد محرمانه از طریق سایت افشاگرش جان افراد بسیاری را به خطر انداخته است. طرفداران آسانژ اما می‌گویند او «یک قهرمان ضد تشکیلات است که به خاطر افشای اشتباهات و خلاف‌های آمریکا در جنگ‌های افغانستان و عراق قربانی شده است و تحت پیگرد قرار گرفتن وی نیز با انگیزه سیاسی بوده که در حقیقت حمله به آزادی بیان و روزنامه‌نگاری است». وزارت کشور انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: دستور استرداد جولیان آسانژ به آمریکا به دنبال بررسی‌های انجام شده توسط دادگاه بدوی و دیوان عالی صادر شد. آسانژ این فرصت را دارد ظرف ۱۴ روز درخواست تجدیدنظر بدهد. تصمیم «پریتی پاتل» وزیر کشور انگلیس به معنای پایان مبارزه حقوقی آسانژ که بیش از یک دهه است به طول انجامیده، نیست. آسانژ که متولد استرالیاست، می‌تواند در دیوان عالی لندن درخواست تجدیدنظر بدهد. وی در نهایت می‌تواند پرونده خود را به دیوان عالی انگلیس ببرد اما اگر درخواست تجدیدنظرش رد شود، آسانژ باید ظرف ۲۸ روز به آمریکا مسترد شود. 

Page Generated in 0/0063 sec