printlogo


کد خبر: 249839تاریخ: 1401/3/28 00:00
«فابیو جانواریو» در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» از استقلال و جام‌جهانی فوتبال گفت
صعود ایران تعجب ‌آور نیست

زهره فلاح‌زاده: فابیو جانواریو، هافبک برزیلی سابق استقلال جزو آن دست بازیکنان خارجی تاریخ این باشگاه است که محبوبیت زیادی نزد هواداران فوتبال ایران دارد. او بدون شک یکی از برجسته‌ترین پلی‌میکرها و خوش‌تکنیک‌ترین خارجی‌های حاضر در فوتبال ایران بوده است که توانست در ۳ تیم بزرگ استقلال، سپاهان و فولاد بازی کند. جانواریو در کنار استقلال به قهرمانی لیگ هم رسید و حتی گل قهرمانی آبی‌پوشان در مشهد را او به ثمر رساند. «وطن‌امروز» با جانواریو به گفت‌وگو پرداخته و وی از خاطرات سال‌های حضور در ایران و همین‌طور درباره این روزهای استقلال و تیم ‌ملی فوتبال ایران صحبت کرده است.
*** 
* شما یکی از پرطرفدارترین بازیکنان خارجی تاریخ باشگاه استقلال هستید. با اینکه سال‌هاست از فوتبال ایران دور بوده‌اید اما مردم هنوز شما را به یاد دارند. حتما خودتان این حس را درک کرده‌اید؟
 من مطمئنا این محبت و احترام را از سوی ایرانی‌ها احساس می‌کنم. احساس افتخار می‌کنم و خدا را شکر می‌کنم که در این سال‌ها در یادها مانده‌ام. امروز با بلوغ سنی، می‌توانم تمام لحظات زندگی در ایران و رابطه عشق و احترامی را که با فداکاری فراوان در دوران ورزشی من در ایران ایجاد شده است بهتر درک کنم. همیشه می‌گویم فرصت بازی در باشگاه‌های بزرگ ایران مثل فولاد خوزستان، سپاهان و استقلال و همینطور تجربه در شناختن یک فرهنگ غنی و مردمی میهمان‌نواز و باورنکردنی را هدیه خدا به خود می‌دانم. دوست داشتم بیشتر در ایران بازی می‌کردم و بیشتر از کارکردن در ایران لذت می‌بردم. با اینکه دور از ایران زندگی می‌کنم حتی با گذشت سال‌ها، احساس می‌کنم بخشی از وجودم در این داستان زیبایی که در آن زندگی کردم، باقی مانده است. این بدون‌شک، به دلیل محبتی است که از پیام‌های فراوان ایرانیان دریافت می‌کنم. ممنونم که اینقدر محبت دارید. شما به من احساس خاص بودن می‌دهید. 
 
* یکی از دلایل محبوبیت شما  نزد هواداران استقلال می‌تواند به ثمر رساندن گل قهرمانی در مشهد مقابل تیم پیام باشد، درست است؟
معتقدم گلم در مشهد کمک بزرگی بود به شکل‌گیری تصویری که از من نزد هواداران بر جا مانده است. مردم لحظات مهم را برجسته می‌کنند و این لحظات در تاریخ حفظ می‌شود. چون هدفی تاریخی و مهم بود، اسم مرا آن زمان بر سر زبان‌ها انداخت. این اوج یک فصل باورنکردنی بود؛ یک عملکرد فردی عالی، همراه با یک تیم فوق‌العاده. بنابراین تصور می‌کنم آن گل به شناخت بهتر من کمک کرد اما معتقدم عملکرد و فداکاری من در باشگاه‌ها، همراه با احترام به فرهنگ و مردم، باعث شد تا نام من در یادها بماند. درک کل این روند برای من سخت است. از همه آنها که باعث شدند چنین لحظاتی برای من شکل بگیرد، تشکر می‌کنم. 
 
* از آن تیم بگویید؛ تیمی منسجم و مدعی که تا روزهای آخر فصل با ستاره‌هایی مثل شما، برهانی و... جنگید. آن تیم در طول مسابقات متحول شد.  
ما عملکرد بسیار بدی در ابتدای فصل داشتیم. می‌دانستیم تیمی هستیم که بازیکنان خوب زیادی دارد اما این تیم چند ماه اول تلاش می‌کرد راهی پیدا کند تا با بازیکنان بزرگی که در اختیار داشت واقعا به عنوان یک تیم بازی کند و این لحظه خوشبختانه در طول فصل اتفاق افتاد. تیم کم‌کم تثبیت می‌شد و به تیمی بسیار قوی تبدیل می‌شد که شکست دادن آن سخت بود. از آن لحظه به بعد، ما شروع کردیم به نشان دادن اینکه در حال رقابت برای قهرمانی هستیم؛ بردهای طولانی، بازی‌های عالی و حس قوی‌ای که بین بازیکنان داشتیم. بنابراین بازی به بازی سعی کردیم جزو رتبه‌های اول باشیم. ما خط حمله قوی‌ای داشتیم، گل‌های زیادی به ثمر رساندیم، همچنین دفاع خوبی داشتیم که به تیم امنیت می‌داد. ما به آخرین بازی تاریخی و آماده برای تاج‌گذاری به شایستگی رسیدیم. آن تیم شایسته قهرمانی بود. فضای فوق‌العاده مشهد برای استقبال از قهرمان طراحی شده بود. آن بازی، با همه چیزهایی که درگیرش بودیم، تمام تنش‌ها، عصبی بودن‌ها و فشارها، کیفیت تیم را در غلبه بر مشکلات نشان داد. ما بردیم و به شکلی شایسته قهرمان لیگ شدیم؛ تیمی با حضور ستارگانی چون آرش برهانی، فرهاد مجیدی، پژمان منتظری، سیاوش اکبرپور و خسرو حیدری. 
 
* مشخص است همچنان بازی‌های تیم استقلال را دنبال می‌کنید و به این تیم تعلق خاطر دارید. 
 بله! هر زمان که بتوانم بازی‌ها را در تمام مسابقات دنبال می‌کنم. وقتی فرصتی باشد بازی‌ها را از طریق اینترنت تماشا می‌کنم.  من برای هر آنچه از مردم ایران تجربه و دریافت کرده‌ام احترام زیادی قائل هستم. اینکه روزی بتوانم پیراهن استقلال را بپوشم و در ورزشگاه آزادی بازی کنم، جادویی بود. هرگز آن لحظات را فراموش نمی‌کنم. از آنجا که دور هستم اما تنها راهی که می‌توانم به این تیم نزدیک شوم، پیگیری بازی‌های آنهاست، که مثل این است بخشی از وجودم هنوز در کنار تیم است و بازی می‌کند. 
 
* مدتی پیش به ایران آمدید. خاطرات‌تان زنده شد؟
بدون‌شک بازگشت به ایران تجربه‌ای باورنکردنی بود. خاطرات زیادی به ذهنم آمد. از مکان‌ها و افراد زیادی بازدید کردم که آنها برای مدت طولانی بخشی از زندگی روزمره من در آن دوران بودند. خاطرات زیادی زنده شد. زمان چقدر زود می‌گذرد و ما را از هر چیزی که با آن زندگی کرده‌ایم دور می‌کند. من به تاریخ و زمان دوران بازی‌ام در ایران بسیار افتخار می‌کنم. تلاش زیادی کردم تا بازیکن حرفه‌ای خوبی باشم تا در باشگاه‌هایی که در آنها بازی می‌کردم برایم ارزش قائل شوند. در باشگاه‌هایی که پشت سر گذاشته و در آنها بازی کرده‌ام خیلی خوشحال و پیروز بودم، بنابراین این لحظات خوب باعث می‌شود واقعا دلتنگ آن روزها باشم. 
 
* استقلال امسال قهرمان لیگ شد. به نظر شما دلایل قهرمانی چه بود؟
 هیچ کس بدون شایستگی قهرمان شکست‌ناپذیر نمی‌شود. این تیم در طول مسابقات ثابت کرد شایستگی بهترین تیم لیگ شدن را دارد. ساختن یک تیم برنده کار بسیار دشواری است. معتقدم فرهاد توانست تیم بسیار مستحکمی بسازد. استقلال از نظر دفاعی بسیار قوی و در سایر بخش‌ها بسیار منسجم و سازماندهی‌شده بود و عملکرد فوق‌العا‌ده‌ای داشت. 
 
*  مجیدی در تیم استقلال همبازی شما بود و سرمربی این تیم هم شد. شما هم علاقه دارید روزی روی نیمکت استقلال بنشینید؟
 می‌توانم بگویم مربیگری در استقلال بسیار مطلوب و خوشایند است. من باید واجد شرایط این جایگاه باشم  اما این احتمال به من انگیزه می‌دهد. 
 
* فکر می‌کنی استقلال می‌تواند در فصل جدید قهرمان لیگ شود؟
قهرمان شدن بسیار سخت است اما قهرمان ماندن در اوج سخت‌تر است. همه چیز بستگی به نحوه تشکیل، آموزش و انضباط تیم دارد. من آنها را برای باقی ماندن در مسیر قهرمانی تشویق خواهم کرد. 
 
* آیا رفتن مجیدی به تیم لطمه‌ای وارد نمی‌کند؟
معتقدم این یک ضرر قابل توجه برای آنهایی که با تیم زندگی می‌کردند و برای کار پیروزمندانه‌ای که فرهاد با تیم انجام داد، خواهد داشت اما این‌ اتفاقی رایج (ورود و خروج افراد جدید) در فوتبال است. بستگی زیادی به نحوه تشکیل تیم فنی جدید استقلال و انتخاب بازیکنان جدیدی که در تیم حضور خواهند داشت، خواهد داشت. من اخبار استقلال را دنبال خواهم کرد و برای این تیم در فصل جدید آرزوی موفقیت می‌کنم. 
 
* دوباره به ایران می‌آیید؟
 البته! دوست دارم دوباره این کار را انجام دهم. در حال حاضر قصد دارم یک سفر دیگر به ایران داشته باشم. 
 
* آیا شانسی برای صعود تیم ‌ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی قائل هستید؟
به فوتبال ایران اعتقاد زیادی دارم. نقاط قوت و ویژگی‌های تیم ‌ملی شما را می‌شناسم. تیم ایران مدت‌هاست در آخرین مسابقات بین‌المللی و مقابل تیم‌های بزرگ دنیا نتایج و عملکرد عالی از خود نشان داده است. برای من، دیدن صعود ایران به مرحله گروهی جام‌جهانی تعجب‌آور نیست. فکر می‌‌کنم این یک احتمال بسیار واقعی است؛ ان‌شاءالله.  

Page Generated in 0/0075 sec