printlogo


کد خبر: 249849تاریخ: 1401/3/28 00:00
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: 15 میلیون نفر هنوز واکسن نزده‌اند
فعلا جشن پایان کرونا نداریم
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌‌وگو با «وطن امروز»: خود‌مراقبتی تا ریشه‌کنی کرونا الزامی است؛ احتمال بروز سویه جدید وجود دارد

گروه اجتماعی: کرونا در کشور هر چند مهار شده اما برای اعلام پایان این بیماری زود است و احتمالا هر سال امواجی از کرونا را بویژه در فصل‌های سرد سال شاهد خواهیم بود. 
به گزارش «وطن‌امروز»، مروری بر آمار فوت، ابتلا و بستری‌های روزانه «کووید-19» در ایران نشان می‌دهد شرایط کرونایی کشور کاملا تحت کنترل است و خبری از اوج‌گیری محسوس این ویروس نیست. البته این موفقیت به واسطه ۲ سال و نیم تلاش و ایثار کادر درمان و نیز برنامه‌ریزی دولت سیزدهم در انجام واکسیناسیون عمومی حاصل شد. 
با این حال، مهار کرونا در کشور به معنای پایان بیماری نیست و چنانچه اقشار مختلف مردم حساسیت جدی و کافی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی بویژه تکمیل واکسیناسیون و تزریق دوزهای بعدی نداشته باشند، احتمالا در سویه‌های نه‌چندان قوی آینده، دچار مشکلاتی خواهند شد. 
در این باره رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: کاهش شدید شمار مبتلایان، تک‌رقمی شدن آمار جا‌ن‌باختگان و سیر نزولی قابل توجه بستری‌شدگان بیماری «کووید-19» در کشور نشان می‌دهد که کرونا در کشور هر چند تا حدودی مهار شده اما ریشه‌کن نشده است و نباید گفت این بیماری‌ در کشور وجود ندارد. 
حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با «‌وطن‌امروز» گفت: شدت بیماری کرونا نه‌تنها در ایران، بلکه در تمام دنیا افت کرده اما هنوز هیچ کشوری با قاطعیت اعلام نکرده کرونا تمام شده است، چرا که ممکن است سویه جدیدی از این بیماری به شکلی دیگر دوباره در دنیا ظاهر شود، بنابراین رعایت پروتکل‌های بهداشتی و خودمراقبتی در این روزها که کرونا بسیار ضعیف شده همچنان الزامی است. وی اظهار داشت: اکنون همه‌گیری ویروس کرونا به دلیل انجام گسترده واکسیناسیون در کنار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کنترل شده اما این بیماری مرموز غیرقابل پیش‌بینی است. در چنین شرایطی تداوم مراقبت‌های فردی که بعد از بیماری کرونا در کشور شکل گرفته ضروری است، بویژه اینکه اکنون شیوع بیماری گوارشی در کشور نمایان شده است. رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به این سوال که آیا افزایش میزان مراجعه بیماران گوارشی به مراکز درمانی و بیمارستانی طی ۲ هفته اخیر ناشی از ظهور سویه جدید بیماری «کووید-19» است یا خیر، گفت: منشأ هر گونه بیماری بویژه بیماری‌های ویروسی باید از طریق انجام آزمایش مشخص شود اما باید به این نکته توجه شود که معمولا با شروع فصل گرما بیماری‌های گوارشی نیز پدیدار می‌شوند، در چنین شرایطی همان‌طور که اشاره شد باید نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان توجه ویژه شود تا مشکلی سلامت جامعه را تهدید نکند. 
 
* یک فوتی در 24 ساعت
بنا به اعلام دیروز وزارت بهداشت، در طول ۲۴ ساعت یک بیمار مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور جان خود را از دست داد و به این ترتیب مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۳۶۱ نفر برسد. 
در شبانه‌روز منتهی به 27 خرداد ۱۴۰۱ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۵۶ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و 28 نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۷ میلیون و ۲۳۴ هزار و ۵۲۳ نفر رسید. 
خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۶۰ هزار و ۹۷ نفر از بیماران کرونایی نیز بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. 
این در حالی است که 313 نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. 
همچنین تاکنون ۵۲ میلیون و ۴۹۱ هزار و ۷۲۴ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. 
در حال حاضر 113 شهرستان در وضعیت زرد و 335 شهرستان در وضعیت آبی بیماری کرونا قرار دارند. 
درباره آخرین آمار رسمی واکسیناسیون نیز اعلام شده است تاکنون ۶۴ میلیون و ۵۹۹ هزار و ۴۰۹ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۹۳۷ هزار و ۴۳۳ نفر دوز دوم و ۲۷ میلیون و ۶۵۸ هزار و ۴۹ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۱۹۴ هزار و ۸۹۱ دوز رسیده است. همچنین در شبانه‌روز اخیر، ۳ هزار و ۳۴۴ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. 
 
* کرونا مهار شده اما به پایان نرسیده است
عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در یک برنامه تلویزیونی گفت: فعلا برای اعلام پایان کرونا زود است اما می‌توانیم بگوییم این بیماری مهار شده است و پیش‌بینی می‌شود حداقل تا یکی، دو ماه آینده موج جدیدی از بیماری را نداشته باشیم. با این حال این آمادگی را نداریم که پایان کرونا را جشن بگیریم. عباس شیراوژن ادامه داد: برآورد ما این است که در حالت خوشبینانه، کرونا از جامعه ما حذف نخواهد شد و سالانه امواجی را در فصل‌های سرد سال خواهیم داشت. 
وی در واکنش به همه‌گیر شدن بیماری گوارشی به عنوان سویه جدید کرونا بویژه در کودکان، اظهار داشت: متخصصان عفونی این احتمال را مطرح کرده‌اند که این بیماری شاید نشانه‌ای جدید از سویه‌ای از کرونا باشد. دقت داشته باشید نزدیک به ۹۹ درصد سویه‌های بیماری کرونا که در کشور داریم، اومیکرون است اما ممکن است علائم مختلفی را از خود بروز دهند، بویژه که در سویه‌های قبلی بعضا علائم گوارشی را داشتیم. 
وی درباره مهار کرونا در کشور افزود: به نظرم مجموعه‌ای از عوامل در این ماجرا دخیل بود. بدون‌شک یکی از عوامل مهم در مهار و کاهش بیماری کرونا در کشور، تفاوت در انجام و تراکم واکسیناسیون در دولت سیزدهم نسبت به دولت قبلی است. در 8-7 ماه اخیر نزدیک به ۱۵۰ میلیون دوز تزریق واکسن داشتیم که عدد بسیار بالایی است و همین موضوع سطح ایمنی خوبی را در جامعه ایجاد کرده است. 
 
* خطر عادی‌انگاری‌ها
شیراوژن درباره افزایش برخی عادی‌انگاری‌ها در جامعه گفت: متأسفانه عادی‌انگاری‌هایی رخ داده است. اگر چه شاید موج بیماری را نداشته باشیم اما با چنین عادی‌انگاری‌هایی، ممکن است افراد سالمند و کسانی که نقص ایمنی و بیماری زمینه‌ای دارند دچار مشکل شوند. 
وی با اشاره به روند واکسیناسیون در کشور اظهار داشت: نزدیک به ۱۵-۱۴ میلیون نفر تاکنون اصلا واکسن نزده‌اند که این موضوع از سوی نظام سلامت پذیرفته نیست و آنان نیز باید واکسینه شوند. 
شیراوژن ادامه داد: واکسن‌های موجود کارآمدی خود را نشان داده‌اند و ما اثبات این موضوع را در مراکز درمانی خود دیده‌ایم. متأسفانه عمده افرادی که بدحال می‌شوند و به اتاق آی‌سی‌یو می‌روند، کسانی هستند که واکسن نزده‌اند یا مدت زمان ایمنی بدن آنها به پایان رسیده است. البته سالمندان و کسانی که نقص ایمنی دارند نیز باید به این لیست اضافه شوند. نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد افراد واکسن نزده تا ۱۰ برابر بیشتر در معرض بیماری شدیدتر کرونا هستند. 
 
* ضرورت اقناع واکسن نزده‌ها
معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه سخت‌گیری‌ها برای کسانی که واکسن نزده‌اند، ادامه دارد یا خیر، گفت: سیاست ستاد ملی کرونا تاکنون بر دو موضوع تشویق و اقناع بوده است. معتقدیم باید با توضیح دادن، منطق و استدلال، مردم را تشویق کنیم که برای تزریق واکسن اقدام کنند. البته محدودیت‌هایی را هم ایجاد کردیم که آخرین نوبت آن برای سفرهای نوروزی بود. در حال حاضر برنامه جدیدی برای افزایش محدودیت‌ها برای واکسن‌نزده‌ها نداریم و امیدواریم با اقدامات تشویقی افراد بیشتری واکسن بزنند. 
وی درباره برخی ابهامات مبنی بر اینکه واردات گسترده واکسن در دولت سیزدهم مرهون تلاش‌های دولت قبل است، افزود: واقعیت این است که شخص آقای رئیسی به صورت مستقیم مساله واردات واکسن را دنبال کرد. گفت‌وگو با رئیس‌جمهور چین و سایر مقامات موضوعی بود که قبلا هم امکان وقوع داشت اما آقای رئیسی شخصا این موضوع را پیگیری کرد که با استقبال طرف خارجی روبه‌رو شد. موضوع دیگر روی خوش نشان دادن به تولید واکسن در داخل کشور بود. 
شیراوژن ادامه داد: دقت داشته باشید که موضوع واردات واکسن یک مساله ملی بود و با هماهنگی همه دستگاه‌ها پیش رفت. باید تاکید کنم عمده تأمین مالی هزینه واردات واکسن در دولت سیزدهم بود. خوشحالیم به‌رغم تمام مشکلات، اکنون می‌توانیم در دنیا به جایگاه خود افتخار کنیم، چرا که حداقل ۲۷-۲۶ کشور داریم که آمار فوتی‌ها در آنها بالاتر از ایران است.  
 

Page Generated in 0/0062 sec