printlogo


کد خبر: 249858تاریخ: 1401/3/28 00:00
اخبار

افزایش ۲۸۰ مگاواتی تولید برق در نیروگاه‌های بنیاد مستضعفان
مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی بنیاد مستضعفان از آمادگی این هلدینگ برای افزایش ۲۸۰ مگاواتی نیروگاه‌های بنیاد در پیک مصرف برق ۱۴۰۱ خبر داد. محسن امیری با بیان اینکه ۵ درصد از برق مورد نیاز کشور توسط نیروگاه‌های این هلدینگ وابسته به بنیاد مستضعفان تولید می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر مجموع ظرفیت نیروگاه‌های بنیاد مستضعفان معادل ۴ هزار و ۱۰۰  مگاوات است که توسط ۹ نیروگاه هلدینگ برق و انرژی صبا تامین می‌شود. وی با بیان اینکه نیروگاه‌های بنیاد مستضعفان برای تولید برق پایدار همزمان با شروع پیک مصرف در فصل گرما در آمادگی کامل قرار دارند، افزود: بنیاد مستضعفان با توجه به نیاز کشور به افزایش ظرفیت تولید برق، توسعه نیروگاه‌ها و افزایش راندمان واحدهای تولید برق را در دستور کار داشته و با سرمایه‌گذاری بنیاد و تلاش متخصصان، در حال حاضر ۱۶۰ مگاوات به تولید نیروگاه چابهار از طریق راه‌اندازی واحد بخار و ۱۲۰ مگاوات به تولید نیروگاه خرمشهر از طریق راه‌اندازی سیستم مدیا اضافه خواهد شد که مجموعا ۲۸۰ مگاوات برق ظرفیت تولید کشور را افزایش می‌دهد. به گفته امیری، این سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت برق با هدف افزایش تولید برای پاسخگویی به نیاز مصرف‌کنندگان صنعتی، خانگی و... است تا حتی‌الامکان به جلوگیری از خاموشی‌ها کمک کند. مدیرعامل هلدینگ نیروگاهی بنیاد مستضعفان با اشاره به رکوردزنی تعمیرات نیروگاه‌ها در سال جاری، گفت: به دنبال برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تمام واحدهای نیروگاهی بنیاد مستضعفان موفق شدند تعمیرات خود را با اتکا به توان متخصصان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان در زمان مقرر به پایان برسانند و این در حالی بود که تامین نقدینگی برای واحدهای نیروگاهی یکی از مشکلات جدی در این مسیر بوده ولی توجه به دانش نیروگاهی و زمان‌بندی مناسب، باعث شد تا ساخت و تامین قطعات در حداقل زمان ممکن انجام شود و امروز تمام واحدها آماده تولید هستند. وی با تشریح بخشی از طرح‌های توسعه‌ای این هلدینگ گفت: بخش بخار نیروگاه خرم‌آباد با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات در سال جاری و بخش بخار نیروگاه خرمشهر، نیروگاه علی‌آباد و نیروگاه شهید کاوه قائن جزو طرح‌های توسعه‌ای بنیاد مستضعفان در حوزه نیروگاهی هستند تا با تکمیل این طرح‌ها بخشی از نیاز کشور در این حوزه تامین شود. به گفته امیری، با اتمام پروژه‌های سیکل ترکیبی نیروگاه‌های چابهار و خرم‌آباد، شاهد افزایش راندمان بیش از ۱۰ درصدی در این نیروگاه‌ها خواهیم بود. وی ادامه داد: با اتمام پروژه‌های در حال توسعه نیروگاه‌های خرم‌آباد و چابهار، سالانه معادل ۵۲۵ میلیون مترمکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی خواهد شد و با آغاز عملیات اجرایی بلوک دوم نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد که شامل ۲ واحد گازی ۱۸۳ مگاواتی است، ۳۶۶ مگاوات به ظرفیت تولید برق در این نیروگاه در آینده نزدیک اضافه می‌شود.
***
چاره‌ای جز به‌کارگیری فناوری‌های نوظهور نداریم
محمدحسن شیخ‌اسلامی، رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در نشستی که به همت اندیشکده حکمرانی شریف برگزار شد، تعاملات بین‌المللی را جزء جدانشدنی حوزه کاری این مرکز مطالعاتی دانست و گفت: دانشکده روابط‌ بین‌الملل با حدود 30 مجموعه بین‌المللی تفاهمنامه همکاری دارد که این رقم در مرکز مطالعات به 80 نهاد مطالعاتی و اندیشکده‌ای می‌رسد. وی همچنین به حضور 55 سفیر سابق در مرکز مطالعات و مستندنگاری تجربیات آنها در قالب تاریخ شفاهی اشاره داشت که مجموعه باارزشی را برای دانش‌افزایی کارکنان این وزارتخانه فراهم می‌آورد. معاون وزیر امور خارجه با اشاره به تحول زیست‌بوم اندیشکده‌ای عنوان کرد که در زمان تأسیس دفتر مطالعات نهاد مشابهی در داخل کشور وجود نداشت اما امروز مراکز پژوهشی متعددی تأسیس شده‌اند و دیگر انحصار در تولید توصیه‌های سیاستی بی‌معناست. وی لازمه‌ فضای اندیشکده‌ای را فعالیت نیروهای جوان دانست و باز کردن درهای دفتر مطالعات به روی جوانان و اندیشکده‌ها را یک مأموریت مهم تلقی کرد. در ادامه نشست، رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی موضوع فناوری را فراتر از سرعت و دسترسی قلمداد کرد و با بیان اینکه تحول در شیوه فرآوری اطلاعات، فهم ما از جهان را نیز متحول می‌کند، ابراز داشت: چاره‌ای جز کاربست فناوری‌های نوظهور بویژه هوش مصنوعی در سیاست خارجی نداریم و این موضوع در دستورکار دستگاه دیپلماسی و بویژه این مرکز قرار گرفته است. درباره شبکه‌های اجتماعی و حضور کارشناسان مرکز در عرصه عمومی نیز رویکرد وزارت امور خارجه در این دوره مثبت است و با رعایت ملاحظات دیپلماتیک و محدودیت‌های چارچوبی، حداکثر استفاده از ظرفیت‌ رسانه‌ای صورت می‌گیرد.
***
وصول مطالبات گازی ایران از عراق
وزیر نفت گفت: پس از چند ماه مذاکره یک میلیارد و 600 میلیون دلار ‌طلب معوقه سال‌های گذشته بابت صادرات گاز به عراق وصول شد. جواد اوجی در گفت‌وگو با خبر 14 سیما درباره جزئیات دریافت‌ طلب معوق ایران از عراق بابت صادرات گاز افزود: این رقم 1.6 میلیارد دلار مربوط به دولت قبل است که به ایران پرداخت نشده بود اما در دولت سیزدهم بابت صادرات گاز به عراق هر ماه پول را دریافت کرده‌ایم. اوجی همکاری وزرای برق و نفت عراق برای پرداخت این بدهی به ایران را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: طی تفاهم با طرف عراقی اعلام می‌کنیم تامین گاز مردم عراق را به صورت پایدار انجام می‌دهیم، تامین انرژی مردم عراق اولویت کاری ما بوده است و اجازه نمی‌دهیم مردم عراق نگرانی‌ای بابت تامین گاز داشته باشند. وزیر نفت افزود: کشور عراق همه حساب‌های خود را پرداخت کرده است اما این رقم 1.6 میلیارد دلار در بودجه سال 2022 آنها دیده نشده بود که در مجلس خودشان مصوبه گرفتند و این رقم را به حساب شرکت ملی گاز ایران پرداخت کردند.

Page Generated in 0/0053 sec