printlogo


کد خبر: 249884تاریخ: 1401/3/29 00:00
اخبار

یونیسف: 36.5 میلیون کودک در جهان آواره هستند
صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در بیانیه‌ای به مناسبت نزدیک شدن به روز جهانی آوارگان در ۲۰ ژوئن، عنوان داشت نزاع و خشونت و بحران‌های دیگر در جهان، باعث آواره شدن 36.5 میلیون کودک از خانه‌های‌شان در اواخر سال ۲۰۲۱ شد و این بالاترین آمار ثبت شده از زمان جنگ جهانی دوم است. در این بیانیه آمده است: طبق این آمار 13.7 میلیون کودک پناهنده و پناهجو هستند و حدود 22.8 میلیون کودک در داخل کشورهای‌شان به دلیل نزاع و خشونت از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند. طبق این بیانیه، این آمارها شامل کودکان آواره شده به دلیل بحران‌های زیست‌محیطی و کسانی که اخیرا در سال ۲۰۲۲ از جمله به دلیل جنگ اوکراین آواره شدند، نمی‌شود. 
***
واکنش حماس به حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه
«حازم قاسم» سخنگوی جنبش حماس در گفت‌وگو با رادیو «صوت الاقصی» در پی حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه تصریح کرد: بمباران نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی تداوم تجاوز علیه سراسر سرزمین فلسطین در قدس، سرزمین اشغالی و کرانه باختری است که آخرین آن، ترور ۳ مبارز مقاومت از شهر جنین بود. به نوشته خبرگزاری فلسطینی شهاب، وی افزود: رژیم اشغالگر با این تجاوز در حال تلاشی بیهوده و ناکام برای توقف تشدید اقدام انقلابی در سراسر فلسطین است. مقاومت همیشه سپر حفاظتی برای مردم فلسطین در هر مکان و شمشیر آن خواهد بود که با آن دشمن خود را بزند. با وجود این تجاوز، ما به مبارزه و جنگ مشروع خود علیه اشغالگر تا تحقق اهداف ملت‌مان برای آزادی و استقلال ادامه خواهیم داد. صبح دیروز در پی شلیک چندین راکت به سوی شهرک‌ صهیونیست‌‌نشین «عسقلان»، جنگنده‌های ارتش صهیونیستی نیز مناطق مرکزی غزه را هدف قرار دادند. پهپادهای اسرائیلی هم یک برج دیده‌بانی مقاومت و زمینی کشاورزی را در منطقه ملکه در شرق محله زیتون در شرق غزه هدف قرار دادند. منابع فلسطینی اعلام کردند این حملات تا این لحظه تلفات جانی در پی نداشته است. در همین حال، رسانه‌های عبری‌زبان اعلام کردند ارتش رژیم صهیونیستی به سمت گروهی از فلسطینیان که در حال نزدیک شدن به موانع مرزی در شرق شهر خان‌‌یونس واقع در جنوب نوار غزه بودند، تیراندازی کرده است. منابع فلسطینی همچنین از تیراندازی قایق‌های جنگی ارتش رژیم صهیونیستی به سمت ماهیگیران فلسطینی در شمال غرب غزه خبر دادند. 
***
موشک‌های استینگر و جاولین در بازار سیاه
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفت شاهد فروش موشک‌های استینگر و جاولین در بازارهای سیاه هستیم. وی در ادامه سخنانش گفت: «اوکراینی‌ها درباره بمباران پل شبه‌جزیره کریمه تهدیداتی را مطرح کرده‌اند. ارتش ما کاملا مسؤولانه با این تهدیدات برخورد خواهد کرد». لاوروف اضافه کرد: «من مطمئنم تمام این طرح‌ها شکست خواهند خورد و باید به اتفاقاتی که برای تسلیحات ارسالی به اوکراین می‌افتد، به دقت نگاه کرد؛ الان موشک‌های استینگر و جاولین در بازارهای سیاه پیدا می‌شوند». وزیر خارجه روسیه افزود: «این موشک‌ها را می‌توان در آلبانی و کوزوو پیدا کرد و این به صورت آشکار گفته می‌شود». چندی پیش وزارت دفاع آمریکا خبر داده بود بیش از 7 هزار موشک استینگر و جاولین به اوکراین ارسال کرده است. 
***
بحران آب و فعالیت‌های مشکوک یک شرکت اسرائیلی در منطقه
پایگاه خبری «i۲۴» رژیم صهیونیستی، با اشاره به گزارش شبکه العربیه نوشت: «شرایط بحرانی منطقه باعث شده تا شرکت‌های اسرائیلی پروژه‌هایی را در داخل سوریه و غزه اجرا کنند؛ واترجن یکی از این شرکت‌هاست». خبرنگار این پایگاه خبری متعلق به رژیم صهیونیستی می‌گوید: «شرکت اسرائیلی واترجن یکی از پیشروترین شرکت‌های آب در جهان و بنیانگذار آن یک تاجر روسی-یهودی به نام میخائیل میریلاشویلی است. این شرکت ژنراتورهایی را توسعه داده است که می‌تواند رطوبت هوا را به آب آشامیدنی تبدیل کند». با وجود تنش‌های میان رژیم صهیونیستی و جنبش حماس در نوار غزه، این شرکت در نظر دارد با هماهنگی تشکیلات خودگردان فلسطین، دستگاه‌هایی را برای استخراج آب در شهر «خان‌یونس» مستقر کند. این گزارش در پایان خاطرنشان می‌کند غزه تنها منطقه عجیبی نیست که شرکت واترجن در آن فعال است. این شرکت طی سال‌های گذشته، در استان «رقه» سوریه که مدتی تحت کنترل نیروهای تروریستی داعش بود، فعالیت داشت. هم‌اکنون نیز این شرکت صهیونیست با نیروهای گروه «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) مستقر در شمال سوریه همکاری می‌کند.
***
رزمایش مشترک دریایی امارات و آمریکا
وزارت دفاع امارات عربی متحده اعلام کرد تمرینات نظامی نیروهای دریایی امارات و آمریکا با نام «المدافع الحدیدی ۲۲» (مدافع آهنین ۲۲) از روز جمعه  آغاز شده است. وزارت دفاع امارات بدون اشاره به مکان برگزاری این رزمایش، افزود که رزمایش مذکور تا پنجشنبه ۲۳ ژوئن ادامه خواهد داشت. بنا بر گزارش خبرگزاری امارات (وام)، هدف از برگزاری این رزمایش، تبادل تجربیات نظامی برای ارتقای سطح آمادگی رزمی و کارآیی جهت اجرای مأموریت‌ها و تقویت روابط دفاعی بین امارات و آمریکا عنوان شده است. بنا بر این گزارش، برگزاری این رزمایش در راستای طرح و برنامه‌های آموزشی مشترک نیروهای دریایی آمریکا و امارات به منظور تبادل تجربیات و تقویت همکاری نظامی انجام می‌گیرد. 31 ژانویه گذشته امارات در رزمایش بزرگ دریایی در غرب آسیا (IMX/CE 2022)  که به رهبری آمریکا در بحرین برگزار شد، شرکت کرده بود.

Page Generated in 0/0079 sec