printlogo


کد خبر: 249900تاریخ: 1401/3/29 00:00
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت:
اطلاعاتی از 2.5 میلیون جمعیت فاقد بیمه نداریم

افراد فاقد بیمه در ۳ دهک پایین درآمدی جامعه تحت پوشش بیمه رایگان سلامت قرار می‌گیرند. طبق گفته مدیرعامل بیمه سلامت این افراد می‌توانند خدمات درمانی مورد نیازشان را بدون پرداخت هزینه دریافت کنند.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به بیمه رایگان ۳ دهک پایین جامعه، از وضعیت 2.5 میلیون جمعیت فاقد بیمه در کشور اظهار بی‌اطلاعی کرد. 
محمدمهدی ناصحی گفت: اقدام اخیر ما برای بیمه شدن ۳ دهک پایین جامعه به صورت رایگان، باعث شد نزدیک به ۶ میلیون نفر به افراد تحت پوشش بیمه سلامت اضافه شود و مجموع بیمه‌شدگان ما به ۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسید. 
وی افزود: از سال قبل این کار را در طرح تحولی خود در مناطق حاشیه‌نشین و آسیب‌پذیر شهرها بویژه تهران دنبال می‌کردیم و با همکاری نهادهای مردمی، بویژه مساجد و بسیج، هلال‌احمر و شهرداری‌ها ۴۰۰ هزار نفر را به صورت فعال تحت پوشش بیمه‌ای قرار دادیم. پس از این، مجلس شورای اسلامی، بویژه کمیسیون تلفیق اعتباری بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان برای این طرح در نظر گرفت تا ۳ دهک پایین جامعه تحت پوشش بیمه‌ای قرار گیرند. 
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تعداد از ایرانیان تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند، اظهار داشت: آمار دقیق نداریم اما قبل از طرح همه‌گیری بیمه گفته می‌شد حدود 10.3 درصد از جمعیت کشور یعنی حدود 8.5 میلیون نفر تحت پوشش هیچ بیمه‌ای قرار ندارند که نزدیک به ۶ میلیون نفر آنان بیمه شدند؛ 2.5 میلیون نفر باقی ماندند که از آنان اطلاعاتی در دست نداریم. 
ناصحی درباره همپوشانی بیمه سلامت و تأمین اجتماعی گفت: بین بیمه سلامت و تأمین اجتماعی رفع همپوشانی شده است؛ یعنی هر کس که مراجعه می‌کند سامانه بلافاصله کنترل می‌کند که اگر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی است، نمی‌تواند از بیمه سلامت استفاده کند، البته باید این سوال را پرسید که آیا کسانی که از تمکن مالی برخوردار هستند، در قالب بیمه همگانی سلامت می‌توانند قرار گیرند و رایگان بیمه شوند. در پاسخ باید گفت که ۳ دهک پایین جامعه به صورت رایگان بیمه شدند. 
وی با تاکید بر اینکه بیمه ۳ دهک پایین جامعه رایگان است، افزود: ویژگی مهم دیگری که وجود دارد این است که ۹۵ درصد هزینه‌های بستری بیمه‌شدگان و ۸۰ درصد هزینه سرپایی را در بخش دولتی پوشش می‌دهیم. این اقدام، هزینه‌های بستری و سرپایی آنان را به طرز قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. 
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به پرخرج بودن طرح تحول نظام سلامت ادامه داد: طرح تحول سلامت با محوریت درمان مردم بود و در آن مقوله پیشگیری کمتر مورد توجه قرار داشت. این طرح در درازمدت موفق نبود و حتماً نیاز به اصلاح دارد تا نگرش‌های پیشگیرانه در بطن آن دیده شود، بنابراین با توجه به اینکه بیمه‌ها و بیمارستان‌ها نمی‌توانند هزینه‌ها را پرداخت کنند، بخش عمده‌ای از طرح تحول نظام سلامت متوقف شده است. 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جایگزین طرح تحول نظام سلامت چیست، گفت: جایگزین مناسب، نظام ارجاع و پزشکی خانواده است. این نظام قبل از طرح تحول، یعنی در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ در ۲ استان فارس و مازندران به صورت آزمایشی اجرا شد اما توسعه پیدا نکرد. اکنون معاونت بهداشتی وزارت بهداشت به صورت جدی نظام ارجاع و پزشکی خانواده را در دست بررسی دارد و فکر می‌کنم از چند ماه آینده جزئیات آن اعلام خواهد شد.

Page Generated in 0/0076 sec