printlogo


کد خبر: 249906تاریخ: 1401/3/29 00:00
توسعه روابط تجاری و اقتصادی تهران - مسکو
برنامه تولید خودروی مشترک ایران و روسیه

رئیس سازمان توسعه تجارت در سفر به سن‌پترزبورگ طی ۳ روز در دیدارهایی با مقامات ارشد روس از معاون نخست‌وزیر گرفته تا وزیر مسکن این کشور و وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا ضمن انعقاد تفاهمنامه‌ها، راهکارهای عملی توسعه صادرات میان ایران و روسیه را بررسی کرد. علیرضا پیمان‌پاک که چهارشنبه هفته گذشته برای شرکت در بیست‌و‌پنجمین مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ عازم این شهر شده بود، در طول ۳ روز اقامت خود در این شهر با مقامات ارشد روس در حوزه اقتصاد و تجارت دیدار و گفت‌وگو داشت. 
 
* روسیه آماده ساخت راه‌آهن در ایران است
در این دیدار اوورچوک، معاون نخست‌وزیر روسیه، از فعال‌سازی کریدور شمال- جنوب استقبال کرد و از برنامه ایران برای حل مشکلات لجستیکی این کریدور پرسید و از موافقت رئیس‌جمهور روسیه برای ساخت راه‌آهن در ایران خبر داد. وی گفت: روسیه حاضر است ۱۶۲ کیلومتر راه‌آهن آستارا- رشت را ساخته و تحویل ایران دهد. در ادامه این نشست درباره مباحث پولی و تشکیل کارگروه تولید مشترک، تامین قطعات صنعتی کارخانه‌های روسیه توسط کارخانه‌های ایرانی و ایجاد مناطق آزاد مشترک در شمال و جنوب ایران بحث و تبادل‌نظر شد. همچنین پیمان‌پاک بر نقش روسیه در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل ریلی ایران، نوسازی ناوگان کشتیرانی در دریای خزر و نوسازی ناوگان جاده‌ای ایران تاکید کرد. وی همچنین از عزم روسیه برای پیگیری عضویت ایران در بریکس خبر داد و پیشنهاد کرد ایران به ‌عنوان عضو ناظر به اتحادیه اوراسیا ملحق شود. 
 
* ایجاد مرکز بازرگانی نوا-پارس در سن پترزبورگ
همچنین در حاشیه بیست‌وپنجمین مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ تفاهمنامه ایجاد مرکز بازرگانی ایران و روسیه با مرکزیت سن‌پترزبورگ و تهران با عنوان «نوا-پارس» با حضور پیمان‌پاک رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران، کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه و کریل والنتینوویچ پولیاکوف معاون استاندار سن‌پترزبورگ، گریگوریف اوگنی دیمیتریویچ رئیس کمیته روابط خارجی دولت سن‌پترزبورگ و آپلسنین دیمیتری ولادیمیرویچ مسؤول ایران و خاورمیانه کمیته روابط خارجی دولت سن‌پترزبورگ به امضا رسید. با راه‌اندازی این مرکز، توسعه تجارت متقابل بین ایران و روسیه در حوزه‌های تامین تجهیزات نفت و گاز، محصولات مهندسی حمل‌ونقل، ماشین‌سازی، کشتی‌سازی، تجهیزات الکترونیک، طراحی و ساخت تاسیسات انرژی، ایجاد پایگاه تعمیرات تجهیزات عرضه‌شده، کشاورزی، صنایع غذایی، داروسازی و ساختمانی در دستور کار قرار می‌گیرد. 
 
* درخواست وزیر مسکن روسیه برای خرید مصالح ساختمانی و توربین
همچنین در نشست‌هایی جداگانه، پیمان‌پاک با فایزولین وزیر مسکن روسیه و ماکسیم سوکولوف مدیرعامل آوتاباس و وزیر سابق حمل‌ونقل روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدارها مذاکراتی برای صفر شدن تعرفه واردات گندم و روغن صورت گرفت و بر تولید مشترک خودرو در ایران توافق شد. همچنین 2 طرف در موضوع احداث شهرک‌ها و مناطق صنعتی مشترک و نیز استفاده از ظرفیت شهرک‌های موجود برای تجارت آزاد و تولیدات مشترک بحث و تبادل‌نظر کردند. در این جلسات وزیر مسکن روسیه از اشتیاق و علاقه کشورش برای خرید مصالح ساختمانی و توربین از ایران خبر داد. 
 
* دیدار با وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا
همچنین پیمان‌پاک در نشستی که با آندره اسلپنیوف، وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا داشت، بر اهتمام همه دستگاه‌های کشور در جهت تسهیل زمینه انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد با این اتحادیه تاکید و پیشنهاد کرد علاوه بر همکاری مناطق آزاد صنعتی ایران با مناطق مشابه در کشورهای عضو این اتحادیه، درباره تولید مشترک کالاهای صنعتی نیز رایزنی‌ها آغاز شود. وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز از آمادگی این اتحادیه جهت اعزام کارشناسان خود به ایران به ‌منظور ادامه مذاکرات درباره موافقتنامه تجارت آزاد خبر داد و از پیشنهادهای پیمان‌پاک در راستای توسعه همکاری ایران با کشورهای پنجگانه استقبال کرد. 
 
* دیدار استاندار ساراتوف و نشست با رئیس‌جمهوری اودمورتیا
در ملاقاتی دیگر پیمان‌پاک دیداری نیز با رمان ویکتورویچ گوسارکین، استاندار ساراتوف روسیه داشت و در این دیدار زمینه‌های توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری، علمی، فرهنگی و گردشگری و تبادل هیات‌های تجاری بین ساراتوف و استان‌های کشورمان ازجمله استان اردبیل بحث و تبادل‌نظر شد. رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه ملاقاتی نیز با الکساندر برچالوف، رئیس‌ جمهوری اودمورتیای فدراسیون روسیه داشت. 
در این دیدار ۲ طرف درباره همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین جمهوری یادشده و استان‌های کشورمان و تبادل‌های تجاری گفت‌وگو کردند.

Page Generated in 0/0054 sec