printlogo


کد خبر: 249913تاریخ: 1401/3/29 00:00
معاون امور بین‌الملل قوه‌ قضائیه با اشاره به پرونده 2 تبعه ایرانی دستگیر شده در اروپا:
بازداشت اسدالله اسدی غیرقانونی است
غریب‌آبادی: دولت سوئد به پایگاه تروریست‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است

گروه سیاسی: معاون امور بین‌الملل قوه‌ قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر به تشریح آخرین وضعیت پرونده «حمید نوری» و «اسدالله اسدی» پرداخت. 
 کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر درباره پرونده «اسدالله اسدی»، گفت: ایشان از مصونیت دیپلماتیک برخوردار است؛ بازداشت ایشان در آلمان و نگهداری ۱۰۱ روزه‌اش در وضعیت نامناسب مغایر حقوق بین‌الملل، حقوق بشر و کنوانسیون ۱۹۶۳ وین ناظر بر روابط کنسولی بود. وی افزود: انتقال آقای اسدی به بلژیک و حکمی که علیه وی در این کشور صادر شد نیز چنین شرایطی داشت و ما آن دادگاه را دادگاهی کاملا غیرقانونی و ناعادلانه در این زمینه می‌دانیم. دبیر ستاد حقوق بشر عنوان کرد: من دوشنبه گذشته (۲۳ خرداد) نامه‎ای را به کمیسر عالی حقوق بشر فرستاده و از ایشان خواستم در این پرونده مداخله کند، زیرا ما شاهد نقض‌های گسترده حقوق بشری علیه آقای اسدی در آلمان و بلژیک هستیم؛ این اتفاق نباید می‌افتاد و ما خواهان آزادی هرچه سریع‌تر آقای اسدی و جبران خسارت هستیم. ما این درخواست را در بالاترین سطح به مقام‌های بلژیک اعلام کردیم و به پیگیری‌های خود نیز هم در حوزه قضایی، هم در ستاد حقوق بشر و هم از طریق وزارت امور خارجه و در سطوح دیگر ادامه می‌دهیم. 
غریب‌آبادی همچنین در بخش دیگری درباره پرونده «حمید نوری» نیز اظهار کرد: در پرونده آقای نوری هم وضع همین‌گونه است؛ حقوق ایشان کاملا نقض شده و بازداشت وی کاملا غیرقانونی بود. بیش از یک سال فقط طول کشید تا دادستان بتواند کیفرخواست خود را تنظیم کند، زیرا آنها مستنداتی در اختیار نداشتند. وی افزود: با ایشان بسیار بد برخورد و حقوق مختلف ایشان نقض شد، البته بتازگی اعلام کردند حکم ایشان بزودی صادر خواهد شد. معاون امور بین‌الملل قوه‌ قضائیه در ادامه گفت: ما به دولت سوئد پیام دادیم بازداشت آقای نوری را توطئه‎ای از سوی گروه‌های تروریستی با حمایت دولت سوئد می‌بینیم که هدف آنها در واقع نشانه گرفتن ایران است و نه صرفا آقای نوری و همه اتهام‌هایی که متوجه‌اش کرده‎اند، اتهام‌های نادرستی است.
وی گفت: ما به دولت سوئد به صراحت اعلام کردیم آقای نوری نباید حکمی دریافت کند و باید هر چه سریع‌تر آزاد شود. غریب‌آبادی درباره اقدام‌های دولت سوئد نیز بیان کرد: دولت سوئد متاسفانه به پایگاهی برای تروریست‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران مبدل شده است؛ ما این را تحمل نخواهیم کرد و به آنها پیام دادیم که باید تروریست‌ها را از خاک خود اخراج کنند و دست از حمایت مالی، سیاسی و دیپلماتیک گروه‌های تروریستی در این زمینه بردارند. معاون امور بین‌الملل قوه‌ قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر همچنین گفت: ما از اتباع خودمان دفاع و حمایت خواهیم کرد؛ حتی اگر به ما مراجعه نکنند ولی با حمایت ما موافق باشند، ما از آنها حمایت می‌کنیم. 

Page Generated in 0/0069 sec