printlogo


کد خبر: 249937تاریخ: 1401/3/30 00:00
هموطن کی‌روش گزینه اصلی نیمکت استقلال
یک پرتغالی جانشین مجیدی

باشگاه استقلال برای انتخاب سرمربی جدید خود سراغ یکی از هموطنان کارلوس کی‌روش رفته است و احتمال دارد «ریکاردو مانوئل سیلوا» را به عنوان جانشین فرهاد مجیدی انتخاب کند. باشگاه استقلال بعد از استعفای فرهاد مجیدی هنوز موفق به انتخاب سرمربی نشده است. آبی‌ها گزینه‌های مختلفی را برای مذاکره در نظر گرفتند و اقداماتی هم انجام دادند اما این مذاکرات هنوز به صورت قطعی به نتیجه نرسیده است. اولین و جدی‌ترین گزینه استقلال، جواد نکونام، سرمربی تیم فولاد بود که او به این پیشنهاد پاسخ منفی داد. مصطفی آجورلو، مدیرعامل استقلال در ادامه مذاکراتی با «الکس نوری» مربی دورگه ایرانی - آلمانی انجام داد که این مذاکرات هم نتیجه‌ای در پی نداشت و نوری پیشنهاد باشگاه را قبول نکرد. به موازات این اقدامات، استقلالی‌ها سراغ گزینه‌های خارجی هم رفتند تا در صورت نیاز نیمکت فصل آینده این تیم را به مربی خارجی بسپارند. یکی از این مربیان، «ریکاردو مانوئل آندراده» یا همان «سیلوا ساپینتو» بازیکن سابق تیم ‌ملی پرتغال است که در کشورهای مختلف سابقه مربیگری دارد. ساپینتو کار سرمربیگری را سال ۲۰۱۲ با اسپورتینگ لیسبون آغاز کرد و کار در باشگاه‌های دیگر پرتغالی از جمله براگا، موریرنزه و بلننس را هم در کارنامه دارد. الفتح عربستان، ستاره سرخ صربستان و  استاندارد لیژ بلژیک از دیگر تیم‌هایی است که ساپینتو در آنها کار کرده است. این مربی فصل قبل در لیگ پرتغال و تیم موریرنزه مشغول به کار بوده و به واسطه بازیکنان ایرانی شاغل در این کشور از جمله مهدی طارمی، علی علیپور، پیام نیازمند و... فوتبال ایران را می‌شناسد. البته سال ۱۳۹۸ بعد از کناره‌گیری «لیکنز» از تیم تراکتور تبریز، بحث حضور ساپینتو روی نیمکت سرخپوشان تبریزی هم مطرح شده بود که این مربی در نهایت ترجیح داد به ایران نیاید. 
 
* سقوط؛ آخرین نتیجه مرد پرتغالی
مربی پرتغالی حالا نزدیک‌ترین فرد به نیمکت استقلال است. ساپینتو برای اهالی فوتبال نام غریبه‌ای نیست؛ مهاجم تیم‌ ملی پرتغال در دهه ۹۰ میلادی که اکثر دوران بازی خود را در باشگاه اسپورتینگ لیسبون پشت سر گذاشت. ساپینتو از سال ۱۳۹۱ به عنوان سرمربی کار خود را شروع کرد و در ۱۰ سال گذشته به صورت مرتب تیم عوض کرده است. اسپورتینگ لیسبون، ستاره سرخ بلگراد، او.‌‌اف.‌آی یونان، آرتیموتوس یونان، بلننس پرتغال، الفتح عربستان، استاندارد لیژ بلژیک، لژیا ورشو، براگا پرتغال، واسکودوگاما برزیل، غازی‌عینتاب ترکیه و موریرنزه پرتغال تیم‌های ساپینتو در این مدت بوده است. 
 
* سقوط به همراه موریرنزه
موریرنزه آخرین تیم ساپینتو بود که به همراه آن به دسته یک پرتغال در فصل گذشته سقوط کرد. بررسی کارنامه ساپینتو نشان می‌دهد او در اکثر باشگاه‌هایش عملکرد متوسط یا ضعیفی داشته است و موفق نشده حضور بلندمدتی در هیچ تیمی تجربه کند. استقلال پس از عدم توافق با جواد نکونام، الکس نوری و چند گزینه دیگر حالا به ساپینتو بسیار نزدیک است؛ گزینه‌ای که عملکرد او تردیدهای زیادی درباره‌اش به ‌وجود آورده است. تنها افتخار ساپینتو در دوران مربیگری قهرمانی در جام حذفی بلژیک است. این مربی ۴۹ ساله چند سال اخیر در اکثر تیم‌هایش نتوانسته خوب کار کند و پس از چند ماه مجبور به تعویض تیم شده است. ساپینتو سال ۲۰۱۹ هدایت براگا را برعهده گرفت و پس از چند ماه اخراج شد، سپس به برزیل رفت و آنجا هم به همین سرنوشت دچار شد. سال ۲۰۲۱ در سوپرلیگ ترکیه دوام نیاورد. فصل قبل هم در لیگ برتر پرتغال نتوانست موریرنزه را حفظ کند و راهی دسته پایین‌تر شد. این در حالی است که شروع ساپینتو در مربیگری امیدوارکننده بود و نتایج خوبی در اسپورتینگ و ستاره سرخ گرفته بود.  

Page Generated in 0/0104 sec