printlogo


کد خبر: 249945تاریخ: 1401/3/30 00:00
برخورد سازمان نظام پزشکی با متخلفان مالیاتی و زیرمیزی بگیر
پزشکانی که برای هزینه درمان، سکه و دلار ‌طلب می‌کنند

با آنکه سازمان نظام پزشکی تاکید دارد با پزشکان زیرمیزی‌بگیر یا آنان که در پرداخت مالیات، به اشکال مختلف قانون را دور می‌زنند برخورد می‌شود اما همچنان هستند پزشکانی که زیرمیزی می‌گیرند یا از پرداخت مالیات شانه خالی می‌کنند. در این میان رئیس کل سازمان نظام پزشکی در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر دریافت سکه و دلار در ازای هزینه درمان از سوی برخی پزشکان اعلام کرد: سازمان نظام پزشکی با این اقدامات مخالف است، البته در این زمینه گزارشی به سازمان نظام پزشکی واصل نشده است اما قطعا اگر گزارشی در این زمینه به ما برسد، رسیدگی می‌کنیم.
دکتر محمد رئیس‌زاده در پاسخ به سوالی درباره وضعیت مالیات پزشکان و اقدامات انجام شده در این زمینه برای سال جاری، گفت: در این زمینه جلساتی با دوستان‌مان در سازمان امور مالیاتی کشور داشتیم. مطمئن باشید شاغلان حوزه سلامت یکی از خوش‌حساب‌ترین مودیان کشور هستند، زیرا وضعیت بازار کارشان شفاف‌تر از جاهای دیگر است و درصد بالایی از آنها در سیستم‌های دولتی، هیات علمی و مراکز وابسته به درمانگاه‌های دولتی اشتغال دارند و حساب و کتاب‌شان مشخص بوده و مالیات‌شان کسب می‌شود، مانند کارمندان دولت. 
وی با بیان اینکه قطعا در همه صنوف فرار مالیاتی داریم، گفت: ممکن است در صنف پزشکی و حوزه سلامت هم فرار مالیاتی داشته باشیم. بسیاری از صنوف در کشور هستند که اصلا نمی‌توان متوجه شد که فرد چقدر کار کرده است. رئیس‌زاده ادامه داد: از طرفی هم معتقدیم جامعه پزشکی نیز باید به صورت شفاف مالیات‌های‌شان را پرداخت کنند، کارتخوان نصب کنند و براساس حساب تجاری خودشان به صورت منطقی و شفاف مالیات‌شان را پرداخت کنند. وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره گزارشاتی مبنی بر برخی دریافت‌های خارج از تعرفه برخی پزشکان و همچنین اظهاراتی مبنی بر درخواست غیرریالی برخی مطب‌ها و مراکز درمانی و دریافت سکه یا دلار به ازای هزینه درمان گفت: سازمان نظام پزشکی با این اقدامات مخالف است. در این زمینه گزارشی به سازمان نظام پزشکی واصل نشده است اما قطعا اگر مواردی وجود داشته باشد، ما با چنین اقداماتی مخالفیم و اگر گزارشی در این زمینه به ما برسد، رسیدگی می‌کنیم. رئیس‌زاده افزود: قطعا درصد چنین تخلفاتی متفاوت از سایر صنوف جامعه نیست اما همان حداقل‌هایش هم قطعا زیبنده جامعه پزشکی و هیچ قشری نیست. سازمان نظام پزشکی طبق قانون مصوب مجلس وظیفه رسیدگی به شکایات را دارد و اگر کسی در این زمینه‌ها شکایت کند، ما بررسی می‌کنیم. معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی وظیفه نظارت دارند؛ هم ساختار و قانون آن را دارند و هم نیروی انسانی آن را در اختیار دارند. سازمان نظام پزشکی نه به لحاظ قانونی و نه به لحاظ لجستیکی، این وظیفه را برای نظارت و سرکشی ندارد اما اگر شکایتی واصل شود، حتما پیگیری می‌شود. وی در این باره افزود: سیر بررسی دریافت‌های خارج از صورت‌حساب در بیمارستان‌های خصوصی هم به همین صورت است و نظارت بر عهده معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی است که با حضور نیروهای تعزیرات در کمیسیون ماده ۱۱ بررسی کرده و در نهایت شکایت و جمع‌بندی را به سازمان نظام پزشکی ارسال می‌کنند و سازمان نظام پزشکی در هیات‌های انتظامی بررسی و برخورد می‌کند.

Page Generated in 0/0050 sec