printlogo


کد خبر: 249955تاریخ: 1401/3/30 00:00
رهبر انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور قزاقستان و هیأت همراه: در قضیه اوکراین مشکل اصلی این است که غربی‌ها درصدد توسعه ناتو هستند و آنها هر جا که بتوانند برای گسترش نفوذ خود تأمل نخواهند کرد
مراقب ‌ناتو باشید

گروه سیاسی: حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی عصر دیروز (یکشنبه) در دیدار آقای «قاسم ژومارت توکایف» رئیس‌جمهور قزاقستان و هیأت همراه با اشاره به پیوندهای عمیق تاریخی و فرهنگی میان ایران و قزاقستان، بر لزوم گسترش بیش از پیش همکاری‌های ۲ کشور در عرصه‌های مختلف بویژه همکاری‌های منطقه‌ای تأکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، هماهنگی در زمینه مسائل سیاسی و اقتصادی را برای گسترش روابط ضروری خواندند و با تأکید بر لزوم فعال شدن کمیسیون مشترک خاطرنشان کردند: ۲طرف باید برای پیگیری توافق‌ها و اجرایی شدن آنها تلاش مضاعفی انجام دهند.
رهبر انقلاب اسلامی گسترش همکاری‌های فرهنگی ایران و قزاقستان را نیز مهم دانستند و افزودند: فارابی به‌ عنوان یک فیلسوف و دانشمند اسلامی که اصالت قزاقستانی دارد و در ایران هزار سال درباره آثار او تحقیق و مطالعه شده است، می‌تواند مبنای همکاری‌های فرهنگی و تشکیل یک کمیته مشترک علمی میان ۲ کشور شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین درباره مسائل مربوط به اوکراین گفتند: در قضیه اوکراین مشکل اصلی این است که غربی‌ها درصدد توسعه ناتو هستند و آنها هر جا که بتوانند برای گسترش نفوذ خود تأمل نخواهند کرد.
ایشان خاطرنشان کردند: باید مسائل را با دقت رصد و بررسی کرد و مراقب بود، زیرا آمریکایی‌ها و غربی‌ها همواره درصدد گسترش دایره نفوذ خود در مناطق مختلف از جمله در شرق و غرب آسیا و ضربه زدن به استقلال و اقتدار کشورها هستند.
در این دیدار که رئیس‌جمهور کشورمان نیز حضور داشت، آقای قاسم ژومارت توکایف، رئیس‌جمهور قزاقستان گفت: مذاکرات بسیار خوبی با جناب آقای رئیسی داشتیم و اسنادی که به امضای ۲ طرف رسید می‌تواند زمینه‌ساز گسترش بیش از پیش روابط ۲ کشور باشد.
رئیس‌جمهور قزاقستان اشتراکات تاریخی و فرهنگی ایران و قزاقستان را عمیق خواند و با استقبال از پیشنهاد رهبر انقلاب برای تشکیل کمیته علمی در زمینه فارابی، دیدگاه‌های خود را درباره مسائل منطقه و شرایط اوکراین بیان و توضیحاتی درباره شرایط کشورش بعد از تلاش ناکام برای کودتا در دی‌ماه سال گذشته ارائه کرد.
***
امضای 9 سند همکاری میان ایران و قزاقستان در جریان سفر توکایف به تهران
نوبت قزاقستان
رئیسی: روابط تجاری ۲ کشور در چند ماه اخیر 50 درصد افزایش یافته است
توکایف: قزاقستان برای تجار ایرانی روادید ۱۴ روزه فرودگاهی صادر می‌کند
گروه سیاسی: رئیس‌جمهور با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی روابط تجاری ایران و قزاقستان در چند ماه اخیر اظهار داشت: ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری ۲ کشور این ظرفیت را دارد که در گام اول حجم مبادلات تجاری از سطح فعلی تا ۳ میلیارد دلار افزایش یابد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، پس از تاجیکستان و ترکمنستان، روز گذشته رئیس‌جمهور قزاقستان نیز وارد تهران شد تا زنگ دیپلماسی تهران در آسیای مرکزی بیش از پیش به گوش برسد. روز شنبه بود که قطار کانتینری- ترانزیتی قزاقستان- ایران- ترکیه وارد ایستگاه راه‌آهن تهران شد تا نشانه‌های جهش روابط ترانزیتی ایران با کشورهای آسیای مرکزی بیش از پیش نمایان شود. 
صبح دیروز پس از دیدار و گفت‌وگوی خصوصی حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با «قاسم ژومارت توکایف» رئیس‌جمهور قزاقستان، جمعی از وزرا و معاونان رئیس‌جمهور به همراه اعضای هیات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی همراه رئیس‌جمهور قزاقستان، در نشستی مشترک به ریاست روسای جمهور ۲ کشور، به بحث و تبادل نظر درباره راهکارهای گسترش همکاری‌ها و تعاملات دوجانبه در زمینه‌های سیاسی،‌ اقتصادی،‌ انرژی، کشاورزی، ترانزیت کالا و ارتباطات رسانه‌ای پرداختند. «یادداشت تفاهم میان مرکز مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه و موسسه تحقیقات سیاست خارجی وزارت امور خارجه قزاقستان»، «برنامه مبادلات فرهنگی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و ورزش قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری در زمینه مطالعات تحلیلی و تبادل تجربه میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تجارت و همگرایی قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری درباره افزایش تجارت دوجانبه، میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تجارت و همگرایی قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت جهاد کشاورزی ایران و وزارت کشاورزی قزاقستان در زمینه کشاورزی»، «یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت جهاد کشاورزی ایران و وزارت کشاورزی و وزارت صنعت و توسعه زیرساخت قزاقستان در زمینه تجارت و ترانزیت محصولات کشاورزی»، «یادداشت تفاهم همکاری بین سازمان صدا‌وسیمای ایران و آژانس دولتی خبر قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری شرکت ملی نفت ایران با شرکت مونای گاز قزاقستان» و «یادداشت تفاهم همکاری میان راه‌آهن ایران و شرکت سهامی راه‌آهن ملی قزاقستان» 9 سندی بود که در حضور سران ایران و قزاقستان به امضای وزرا،‌ استانداران و مسؤولان مربوط ۲ کشور رسید. 
 
* افزایش 50 درصدی روابط تجاری ایران و قزاقستان
رئیسی در نشست مطبوعاتی مشترک با «قاسم ژومارت توکایف» سفر وی به تهران را نقطه عطفی در مسیر توسعه روابط ۲ کشور توصیف کرد و گفت: در ۳۰ سال گذشته روابط خوبی با کشور دوست و برادر قزاقستان داشتیم که این سطح از روابط لازم بوده اما کافی نبوده است. وی با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی روابط تجاری ۲ کشور در چند ماه اخیر، اظهار داشت: ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری ۲ کشور این ظرفیت را دارد که در گام اول حجم مبادلات تجاری از سطح فعلی تا ۳ میلیارد دلار افزایش یابد. در حوزه کشاورزی، صنعتی، حمل‌و‌نقل و ترانزیت، انرژی، نفت و گاز همکاری‌های گسترده‌ای می‌تواند بین 2 کشور شکل گیرد. 
رئیس‌جمهور اشتراکات فرهنگی و تمدنی 2 کشور را بستری مناسب برای روابط فرهنگی بسیار خوب بین 2 ملت دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مصمم است علاوه بر روابط دوجانبه با قزاقستان، روابط و همکاری‌های منطقه‌ای بین 2 کشور و کشورهای منطقه نیز از جمله در سازمان‌های منطقه‌ای مثل سازمان همکاری‌ شانگهای و اتحادیه اوراسیا گسترش یابد. 
رئیس‌جمهور همکاری با همسایگان در دریای خزر را برای کشورمان دارای اولویت دانست و گفت: بنا داریم این همکاری‌ها را گسترش دهیم و علاوه بر همکاری‌های منطقه‌ای، بنای ۲ کشور آن است که در سازمان‌های بین‌المللی و همکاری‌های بین‌المللی نیز گام‌های جدی بردارند. رئیسی با اشاره به اینکه ۲ کشور در مسائل منطقه‌ای و جهانی نگاه‌های مشترکی دارند، افزود: ایران و قزاقستان نسبت به تحولات افغانستان مواضع مشترکی دارند. ۲ طرف بر این اعتقاد هستند که راهکار رفع مشکلات افغانستان تشکیل دولتی فراگیر است که همه گروه‌های سیاسی و اقوام را نمایندگی کند. 
وی اظهار داشت: همچنین ۲ کشور در این مساله اتفاق نظر دارند که حضور بیگانگان در منطقه به هیچ‌ عنوان امنیت‌ساز نیست و مشکلی را از منطقه حل نخواهد کرد. اعتقاد و باور مشترک ما آن است که فقط کشورهای منطقه می‌توانند مسائل منطقه را حل کنند. رئیسی ادامه داد: مشکلات هر منطقه‌ای از جهان باید توسط مسؤولان و دست‌اندرکاران و نهایتا مردم کشورهای همان مناطق حل‌و‌فصل شود. حضور بیگانگان در مناطق مختلف بیشتر بر مشکل آن مناطق می‌افزاید و کمکی به حل مسائل آنجا نخواهد کرد. 
توکایف نیز در این نشست مطبوعاتی با اشاره به روابط خوب همسایگی، اشتراکات تاریخی و فرهنگی ۲ کشور را عمیق توصیف و تصریح کرد: در دوره قحطی و خشکسالی، خیلی از قزاق‌ها در ایران پناه گرفتند و این کشور با آغوش گرم از هموطنان ما استقبال کرد؛ قزاقستانی‌ها هرگز این مساله را فراموش نخواهند کرد. 
توکایف با بیان اینکه حجت‌الاسلام رئیسی سهم بزرگی در ارتقای سطح روابط ۲ کشور دارد، خاطرنشان کرد: تعاملات ۲ کشور در ۳۰ سال سپری شده از آغاز روابط دیپلماتیک، همواره رو به گسترش و تحکیم بوده است. سطح همکاری‌‌ها در عرصه‌های مختلف از جمله فرهنگی و همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای نیز به شکل قابل توجهی ارتقا یافته است. 
وی با اشاره به اتصال مسیر ریلی ۲ کشور و مهم توصیف کردن آن برای منطقه، افزود: امروز همچنین درباره همکاری در زمینه تولید و کشاورزی مذاکرات خوبی داشتیم که می‌تواند نقش موثری در ارتقای سطح روابط ۲ کشور داشته باشد. توکایف با بیان اینکه اسناد همکاری که امضا شد می‌تواند تعاملات و همکاری‌های ۲ کشور را یک گام به پیش ببرد، اظهار داشت: ایران و قزاقستان همچنین در زمینه موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز نظرات مشترکی دارند. ۲ کشور توافق دارند که همکاری‌های آنان در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز در زمینه تحکیم ثبات و امنیت در منطقه تقویت شود. وی همکاری‌های تجاری و اقتصادی ۲ کشور را نیز بسیار مهم توصیف و تصریح کرد: با وجود وضعیت ژئوپلیتیک خاص و محدودیت‌های قزاقستان اما امسال حجم مبادلات تجاری ۲ کشور ۵۰ درصد افزایش یافته است. ۲ کشور برای گسترش بیش از پیش حجم تجارت فیمابین تفاهم کامل دارند. رئیس‌جمهور قزاقستان فعالیت منظم کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ۲ کشور را در گسترش و توسعه روابط موثر دانست و خاطرنشان کرد: برای ایجاد اتاق بازرگانی مشترک بین ۲ کشور برنامه‌ریزی کرده‌ایم. در این راستا قزاقستان برای تجار ایرانی روادید ۱۴ روزه فرودگاهی صادر می‌کند.
***
آسیای مرکزی و  ظرفیت‌های ترانزیتی جدید ایران
سمیرا کریمشاهی: در روزهای گذشته، سیاست تمرکز بر منطقه دولت سیزدهم، با سفر رؤسای‌جمهور تاجیکستان، ترکمنستان و قزاقستان به ایران و امضای اسناد همکاری به سمت آسیای مرکزی معطوف شده است. از نکات حائز اهمیت رایزنی‌های اخیر، توجه دولت به پروژه‌هایی از دیپلماسی اقتصادی بوده که در دولت گذشته با مشکل مواجه شدند یا اینکه با تعلل مسؤولان مربوط، به ثمر رسیدن آنها به تاخیر افتاده است. ۲ مورد از مهم‌ترین این طرح‌ها به حوزه‌ ترانزیتی ایران مربوط می‌شود. پروژه سوآپ گاز ترکمنستان با تلاش‌های وزارت نفت ایران به مرحله‌ اجرا رسیده است. همکاری‌های گازی تهران- عشق‌آباد به دلیل اهمال‌کاری وزارت ‌نفت دولت گذشته با ایجاد اختلاف بر سر سازوکار مالی به وضعیت نابسامانی رسید اما رایزنی‌های یک‌ساله بخش دیپلماسی وزارت نفت دولت سیزدهم و سفر شخص وزیر نفت به ترکمنستان منجر به احیای مجدد همکاری‌های دوجانبه در بخش انرژی شد که مهم‌ترین بخش آن قرارداد سوآپ گاز ترکمنستان به کشور آذربایجان از طریق ایران بود که از زمستان سال گذشته به مرحله‌ اجرا رسیده است.
همچنین اراده دوجانبه ایران و ترکمنستان، جهت احیای روابط، در کنار توسعه روابط با نورسلطان، زمینه‌ افتتاح پروژه‌ خط ترانزیتی شرق به غرب از مبدأ قزاقستان را فراهم ساخت که حدود ۸ سال معطل مانده بود. بستر نهایی این مسیر با سفر سیدمیعاد صالحی، مدیرعامل راه‌آهن ایران به قزاقستان و امضای تفاهمنامه دوجانبه در دوم خردادماه سال جاری فراهم شد. اولین قطار ترانزیتی به منظور افتتاح خط ریلی قزاقستان- ترکمنستان- ایران- ترکیه با محموله گوگرد، ابتدای هفته جاری از طریق مرز اینچه‌برون وارد ایران شد و همزمان با سفر توکایف، رئیس‌جمهور قزاقستان به تهران رسید. این قطار محموله صادراتی قزاقستان را از طریق خاک ایران به ترکیه می‌رساند. فعال‌سازی رسمی و دائمی این مسیر می‌تواند یک رقیب جدی و جدید برای مسیر‌های ترانزیتی در مسیر شمال ایران باشد که به دنبال دور زدن ایران، با هدف اتصال شرق به غرب فعالیت می‌کنند. به عنوان مثال، خط کریدوری قارص- تفلیس- باکو می‌تواند اروپا را از طریق ترکیه و سپس مسیر دریایی آذربایجان به آسیای مرکزی متصل کند. قزاقستان از طریق بندر اکتائو، محموله‌های خود را به بندر باکو و سپس از مسیر ریلی به ترکیه‌ می‌رساند اما کریدور جدید ریلی (KITI)، با محوریت ایران به دلیل مزیت ترانزیتی کشورمان، باعث شده یک خط تماما ریلی و در خشکی باشد که نسبت به کریدورهای بالادستی و رقیب با ویژگی ریلی- دریایی، هزینه حمل‌و‌نقل را به‌صرفه‌تر می‌سازد. لذا توجه به آن و گسترش مسیر مواصلاتی به اروپا و از شرق به چین، می‌تواند بر اهمیت این خط ترانزیتی و نقش ایران در فعال بودن آن بیفزاید. 
 
* عصر رقابت کریدوری
تلاش‌های چین برای پروژه یک کمربند- یک راه و همچنین آگاهی کشورهای منطقه نسبت به اهمیت بازیگری در مسیر خطوط مواصلاتی، رقابت کریدوری را در میان کشورهای آسیایی و غرب‌‌ آسیا به منظور نقش‌آفرینی در اتصال شرق به غرب فعال ساخته است. به طور مشخص شرق مدیترانه و غرب ‌‌آسیا نقطه کانونی طرح‌های کریدوری هستند که مهم‌ترین چالش مقابل این راه‌ها، تامین امنیت مسیر توسط بازیگران منطقه‌ای است. توانایی ایران در تامین امنیت و همچنین مزیت جغرافیایی و استراتژیکی ایران به منظور تبدیل به نقطه‌ کانونی عبور خطوط ترانزینی از خاک کشورمان، امتیاز‌های مهم در دست مقامات مربوط است تا بتوانند ایران را از یک تماشاچی صرف بازی رقابت کریدوری به جمع بازیگردان‌های اصلی برسانند که این امر به خودی خود یک ابزار مهم تقابل با تلاش‌هایی است که با هدف انزوای اقتصادی ایران در منطقه و بیشینه‌سازی اثر تحریم‌ها علیه ایران در جریان است. روند کنشگری ایران در طول یک سال گذشته نشان می‌دهد تقویت ظرفیت ترانزیتی ایران به عنوان بخشی از پروژه کلان‌تر تمرکز بر همکاری با کشورهای منطقه مورد توجه بوده است. مهرماه سال گذشته، کریدور ریلی- زمینی اکو (ITI) و سپس مسیر تماما ریلی که ۳ کشور پاکستان، ایران و ترکیه در آن مشارکت دارند آغاز به کار کرد که با استفاده از مسیر ریلی ایران، مدت زمان لازم برای اتصال پاکستان به ترکیه از یک ماه به ۲ هفته کاهش یافت. آبان‌ماه سال گذشته، اخباری مبنی بر راه‌اندازی کریدور دریایی- زمینی منتشر شد که امارات را از طریق ایران به ترکیه متصل می‌کند و مسافت 20 روزه از طریق کانال سوئز را به 6 الی 8 روز کاهش می‌دهد. هر چند فعال‌سازی کامل این کریدور همچنان گرفتار موانع گمرکی است اما راه‌اندازی آزمایشی آن هم نشان‌دهنده تنوع مسیرهای ایران در ترانزیت با مزیت طی مسافت کوتاه‌تر جنوب به شمال و بالعکس است. همین امر ایران را در محوریت ۲ کریدور مهم شمال به جنوب قرار داده است. در یکی از این مسیر‌ها ایران از طریق آذربایجان و گرجستان به دریای سیاه و اروپا می‌رسد که زمستان گذشته فعال‌سازی آزمایشی آن انجام شد. مسیر مهم‌تر اتصال هند و روسیه با استفاده از خاک ایران است. هفته گذشته شرکت کشتیرانی ایران اعلام کرد به منظور فعال شدن کریدور بین‌المللی شمال- جنوب (INSTC)، نخستین ترانزیت کالا از سنت‌پترزبورگ روسیه به هند از طریق ایران انجام شده است. طی کردن این مسافت (بیش از 7 هزار کیلومتر) 24 روز طول کشیده است که نسبت به مسیر سنتی از طریق کانال سوئز (بیش از 16 هزار کیلومتر) بسیار به‌صرفه‌تر است. حتی مسیر جدید نسبت به مسیر دیگر به نام کریدور ولادیوستوک- چنای که شرق روسیه را به جنوب شرق هند وصل می‌کند و سال 2019 طرفین بر سر راه‌اندازی آن به توافق رسیدند، هزینه‌ کمتری دارد، زیرا کریدور شرقی حدود ۳ هزار کیلومتر طی‌ مسافت بیشتری دارد. هر چند کوتاهی مسافت به عنوان یکی از فاکتورهای مهم سنجش مزیت کریدورها در نظر گرفته می‌شود اما عواملی مانند نزدیکی موقعیت‌های مبدأ و مقصد به مبادی انرژی یا کالای مورد معامله، موانع گمرکی، سطح روابط کشورها و تامین زیرساخت‌های لازم مسیرهای ترانزیتی دیگر عوامل هستند که بر میزان اهمیت بازیگری یک کشور در معادلات کریدوری تاثیرگذارند. توجه به هر کدام از این موارد و رفع موانع می‌تواند از عقب ماندن ایران از رقابت پرسرعت بر سر دور زدن کشورها در مسیرهای عبوری و مواصلاتی جلوگیری کند. 

 


Page Generated in 0/0056 sec