printlogo


کد خبر: 249956تاریخ: 1401/3/30 00:00
اخبار

وزیران خارجه ایران و ترکیه درباره تحولات منطقه‌ای رایزنی کردند
وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، پیرامون مسائل مورد علاقه از جمله روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. وزیر خارجه ترکیه نیز در این مکالمه تلفنی دعوت به عمل آمده از وزیر امور خارجه کشورمان برای سفر به ترکیه را مورد تاکید مجدد قرار داد و ابراز امیدواری کرد تداوم ارتباطات میان مسؤولان ۲ کشور موجبات ارتقای مناسبات دوجانبه و افزایش همکاری‌های متقابل را فراهم کند. حسین امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی با تقدیر از دعوت همتای ترکیه‌ای خود، از عزم تهران برای ارتقای بیش از پیش مناسبات با ترکیه خبر داد و ابراز امیدواری کرد رایزنی‌های بیشتری در این باره صورت گیرد. 
***
تکذیب ادعاهای ضدایرانی توسط ریاست‌جمهوری آرژانتین
رئیس‌جمهور آرژانتین روز یکشنبه ادعاهای اخیر درباره زمینگیر شدن یک هواپیمای ونزوئلایی با سرنشینان ایرانی را رد کرد. به نوشته روزنامه «بوئنوس‌آیرس تایمز»، آلبرتو فرناندز گفت علت زمینگیر شدن این هواپیما در آرژانتین، «مشکل در سوخت‌گیری» بوده و ارتباطی با خدمه ایرانی نداشته است. رئیس‌جمهور آرژانتین افزود که این هواپیما به‌ خاطر تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا، برای سوختگیری در کشورش با مشکل مواجه شده است. 
این مقام آرژانتینی همچنین توضیح داد اخبار دروغ در این زمینه، توسط رقبای سیاسی دولت وی منتشر شده‌اند. 
این روزنامه در ادامه نوشت: این هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ باری، حامل قطعات خودرو بوده و ۱۴ فرد ونزوئلایی و ۵ فرد ایرانی در آن حضور داشته‌اند. این هواپیما ششم ماه جاری میلادی (۲ هفته پیش) از مکزیک وارد آرژانتین شد. ۲ روز بعد، از ورود این هواپیما به اروگوئه جلوگیری شد و به ناچار به آرژانتین بازگشت. این روزنامه به نقل از مقامات ایرانی هم نوشت: هواپیمای نام‌برده را یکی از زیرمجموعه‌های شرکت «کانویاسا» ونزوئلا که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد سال گذشته از شرکت هواپیمایی «ماهان» ایران خریداری کرده است. 
***
سخنگوی دولت: هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم
سخنگوی دولت ضمن اشاره به مقوله مذاکرات در دولت سیزدهم گفت: دولت جمهوری اسلامی هیچ وقت میز مذاکره را ترک نکرده است، دولت اساسا حق و صلاحیت ندارد از حقوق ملت ایران عدول کند ولی همزمان با مذاکرات، توانمندی‌های‌مان را در دیگر حوزه‌های سیاست خارجی فعال کرده‌ایم مثل تعامل با کشورهای همسایه. 
بهادری‌جهرمی در ادامه یادآور شد: چه خاطرات تلخی در ادوار مختلف نقل می‌شود که برخی کشورها آماده تعامل بودند، مثل چین که آمادگی سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری داشت ولی به آن پشت پا زدند. یا ثمره سوآپ گازی توسط مردم دیده شد. معامله برد - برد همین است ولی در دولت قبل با توهم اینکه نیازی به آنها نداریم عملی نشد. 
سخنگوی دولت در ادامه گفت: اگر در سیاست خارجی، پشتوانه دولت به مردم باشد و نگاهش این باشد که اگر این فرصت نشد به دنبال فرصت دیگری برود و همچنین پرتلاش‌تر باشد، آن وقت نتیجه حاصل می‌شود و بازارهای جدیدی هم به دست می‌آید. در قضیه وصول ‌طلب‌های گازی از عراق هم مردم خودشان می‌دانند که امتیازی در کار نیست. طلبی هم که وصول شده مال دوره قبل است، هر آنچه الان فروخته شده پولش دریافت می‌شود. 
***
بررسی ایرادات شورای نگهبان به‌طرح شفافیت قوای سه‌گانه در مجلس
سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها از بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح شفافیت قوای سه‌گانه در نشست روز گذشته این کمیسیون و ارجاع برخی از مواد آن به کارگروه تخصصی خبر داد. علی حدادی ضمن تشریح جلسه روز گذشته کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، بیان کرد: در جلسه امروز کمیسیون طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها به منظور تأمین نظر شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ایرادات مربوط به ماده یک مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اصلاح عباراتی در آن انجام شد. ماده یک این طرح به شفافیت مجلس بازمی‌گشت. وی در ادامه اظهار کرد: ایرادات وارده به ماده ۲ این طرح نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به دلیل نیاز به کار کارشناسی به کارگروه مربوط ارجاع شد تا طی یک هفته مورد بررسی قرار گیرد. ماده ۲ این طرح نیز به شفافیت وزارتخانه‌ها و هیأت وزیران مربوط بود. در نهایت طرح به کارگروه ارجاع شد تا با کار کارشناسی نظر شورای نگهبان تامین شود. 
***
لوایح ایجاد ۳ منطقه آزاد تجاری- صنعتی به مجلس ارسال شد
معاون امور مجلس رئیس‌جمهور از ارسال لوایح ایجاد ۳ منطقه آزاد تجاری- صنعتی «دوغارون»، «سرخس» و «مازندران» به مجلس شورای اسلامی خبر داد. سیدمحمد حسینی درباره ضرورت ارائه این لوایح، اظهار داشت: موضوع تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس- دوغارون به منطقه آزاد تجاری- صنعتی به لحاظ نقش موثر مناطق آزاد در توسعه سرمایه‌گذاری و صادرات به کشورهای همجوار و آثار و تبعات اجتماعی و اقتصادی آن در سطح محلی و ملی با رفع محدودیت از مناطق مرزی و ایجاد اشتغال پایدار در این مناطق مطرح شده است. همچنین ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی مازندران نیز در ۳ محدوده بندر امیرآباد، چیکرود و بندر نوشهر مصوب شده است. وی تاکید کرد: لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری- صنعتی سرخس - دوغارون که به صورت تجمیعی به مجلس شورای اسلامی ارائه شده بود، در جلسه علنی ۱۵ اردیبهشت سال ۹۹ مصوب و به شورای نگهبان ارجاع شد اما به دلیل ضرورت بازنگری در مفاد لایحه و جلسه هشتم اسفند سال گذشته هیات وزیران مقرر شد لوایح به صورت مجزا به مجلس ارائه شود که بر این اساس ۳ لایحه یادشده به مجلس ارائه شده است. 

Page Generated in 0/0060 sec