printlogo


کد خبر: 249968تاریخ: 1401/3/31 00:00
امضای تفاهمنامه مبادلات فرهنگی بین وزارت فرهنگ ایران و وزارت فرهنگ و ورزش قزاقستان
دیپلماسی فعال فرهنگی با همسایگان شمالی

تفاهمنامه «مبادلات فرهنگی بین وزارت فرهنگ ایران و وزارت فرهنگ و ورزش قزاقستان» پیش از ظهر روز یکشنبه با حضور رؤسای‌جمهور ۲ کشور طی مراسمی در تهران به امضای وزیر فرهنگ کشورمان و معاون نخست‌وزیر قزاقستان رسید. به گزارش «وطن‌امروز»، مراسم امضای ۹ سند همکاری میان ۲ کشور ایران و قزاقستان پیش از ظهر یکشنبه (29 خرداد) با حضور رؤسای‌جمهور و اعضای کابینه ۲ کشور برگزار شد. در این مراسم تفاهمنامه «مبادلات فرهنگی بین وزارت فرهنگ ایران و وزارت فرهنگ و ورزش قزاقستان» از سوی محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران و مختار تلیئوبردی، معاون نخست‌وزیر قزاقستان به امضا رسید. 
«قاسم ژومارت توکایف» رئیس‌جمهور قزاقستان، به دعوت رسمی حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان و با استقبال وزیر جهاد کشاورزی یکشنبه هفته جاری وارد تهران شده بود. استقبال رسمی در مجموعه سعدآباد، دیدار و گفت‌وگو با رئیس‌جمهور کشورمان، برگزاری نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ۲ کشور، امضای ۹ سند همکاری و تفاهمنامه و دیدار با مقام معظم رهبری از جمله برنامه‌های سفر یک‌روزه توکایف به تهران بود. 
همچنین آنار کریم‌اف، وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان پیش از ظهر دوشنبه وارد تهران شد و در بدو‌ ورود با حضور در حرم ‌مطهر امام خمینی(ره)، به مقام شامخ بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران ادای احترام کرد. 
وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان در بدو ورود به ایران، مورد استقبال حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کیانی مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور، مرجان‌‌پور رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان و علیزاده سفیر جمهوری آذربایجان در تهران قرار گرفت. 
بنا بر این گزارش، وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان که بامداد روز دوشنبه در صدر هیاتی وارد تهران شده بود، با حضور در مرقد مطهر حضرت امام خمینی(ره) با اهدای گل به مقام شامخ بنیان‌گذار فقید جمهوری اسلامی ایران ادای احترام کرد. بر همین اساس آنار کریم‌اف عصر دیروز در قالب دیداری رسمی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت دیدار و گفت‌وگو کرد. محمدمهدی اسماعیلی با خیر مقدم به وزیر فرهنگ آذربایجان و هیات همراه، به روابط تاریخی، تمدنی و فرهنگی ۲ کشور و فعالیت‌های مشترک اشاره کرد و گفت: با توجه به روابط دیرینه و مشترک ایران و آذربایجان، روابط ۲ کشور فراتر از دوستی و همسایگی است و جنبه خویشاوندی به خود گرفته است. وزیر ارشاد تصریح کرد: به سبب ارتباط دیرینه و دوستی میان ۲ کشور هر مانعی جلوی ما باشد کنار خواهیم زد.
وی در ادامه به مشترکات فراوان تاریخی، فرهنگی و تمدنی ۲ کشور اشاره و ابراز امیدواری کرد: با توجه به مذاکرات انجام شده و توافق انجام گرفته، فصل نوینی در گسترش ارتباط فرهنگی آغاز شود.

Page Generated in 0/0061 sec