printlogo


کد خبر: 249973تاریخ: 1401/3/31 00:00
دور دنیا

صدر در را به روی میانجیگری‌های سیاسی بسته است
یک منبع در جریان صدر عراق اعلام کرد تصمیم استعفای نمایندگان فراکسیون صدر از عضویت پارلمان و کناره‌گیری جریان صدر از روند سیاسی ثابت است. هیات سیاسی جریان صدر و دفتر ویژه مقتدا صدر در دوره اخیر درخواست‌هایی را از رهبران و رؤسای فراکسیون‌های سیاسی برای دیدار با صدر دریافت کرد اما صدر در حال حاضر از سیاست کناره‌گیری کرده و با هیچ شخصیت سیاسی دیدار نمی‌کند. این منبع اعلام کرد صدر برای ادای مناسک حج طی روزهای آتی به عربستان می‌رود. 
***
خلأ  گازی اروپا با واردات از رژیم صهیونیستی پر نمی‌شود
خبرگزاری شینهوا در گزارشی با اشاره به توافقنامه سه‌‌جانبه گازی رژیم صهیونیستی، مصر و اتحادیه اروپایی نوشت: کارشناسان اعتقاد دارند صادرات گاز از اسرائیل و مصر نمی‌تواند خلأ گاز صادراتی روسیه به اروپا را پر کند. کارشناسان اعتقاد دارند افزایش صادرات گاز مایع (LNG) از سرزمین‌های اشغالی به اروپا که محور اصلی توافقنامه سه‌جانبه اتحادیه اروپایی، مصر و رژیم صهیونیستی است، به سختی بتواند خلأ بزرگ ایجاد شده در پی تحریم صادرات گاز روسیه را پر کند. چهارشنبه هفته گذشته یادداشت‌تفاهم مورد اشاره به امضای طرفین رسید که بر اساس آن گاز بیشتری در مصر مایع شده و سپس به اروپا صادر می‌شود. اورسولا فون درلاین، کمیسیونر اتحادیه اروپایی بعد از امضای این توافقنامه گفت: این گامی بلند به جلو برای تامین گاز مورد نیاز اتحادیه اروپایی بود. اتحادیه اروپایی بشدت به دنبال کاهش وابستگی عظیم گازی خود به روسیه است و این اقدامات بویژه دیدار فون‌درلاین و ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل در این راستا ارزیابی می‌شود. اوفیرا آیالون یکی از اساتید سیاست‌گذاری انرژی دانشگاه حیفا به این خبرگزاری چینی گفت: ۲ میدان گازی «تمر» و «لویاتان» در شرق دریای مدیترانه در سال ۲۰۲۱ حدود 19.5 میلیارد مترمکعب گاز تولید کردند که از این میزان 7.5 میلیارد مترمکعب صادر شد. با این حال این ارقام در مقایسه با واردات ۵۵ میلیارد مترمکعبی گاز اروپا از روسیه بسیار ناچیز است. بر اساس آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی، اروپا تقریبا ۴۵ درصد از گاز مصرفی خود را از طریق واردات از روسیه تامین می‌کند. 
***
رایزنی عراق و ناتو درباره همکاری امنیتی
منابع خبری از رایزنی مشاور امنیت ملی عراق با فرمانده نیروهای ناتو در این کشور درباره گسترش‌ همکاری‌ها در زمینه ‌آموزش و مشاوره‌های امنیتی خبر دادند. به گزارش روسیاالیوم، بر اساس بیانیه صادره از دفتر قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق، در دیدار روز یکشنبه وی با «جیووانی ایانوچی» فرمانده نیروهای ناتو در عراق، عملکرد این نیروها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. براساس این بیانیه، ۲ طرف در این دیدار بر تقویت روابط و همکاری‌های سازنده میان ۲ طرف بویژه در زمینه مشاوره و آموزش‌های امنیتی تاکید کردند. الاعرجی در این دیدار بار دیگر بر اشتیاق عراق برای ارتقای توان نیروهای ارتش در مقابله با تروریسم و از بین بردن گروه‌های تروریستی تاکید کرد. فرمانده نیروهای ناتو نیز بر اهمیت عراق تاکید کرد و گفت عراق یک کشور مهم و محوری در منطقه و جهان است و ثبات آن بر ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی تأثیر مثبت خواهد داشت. وی با اشاره به اینکه نیروهای ناتو آماده هستند بر اساس اولویت‌های دولت عراق در زمینه آموزش و ایجاد توانمندی‌های امنیتی کار کنند، از نقش دولت عراق در این زمینه قدردانی کرد.
***
ششمین آزمایش موشکی ضد‌بالستیک چین
در شرایطی که تنش‌ها بین چین و آمریکا بر سر موضوعاتی از قبیل تایوان تشدید شده است، پکن ششمین آزمایش موفق شلیک موشک ضد بالستیک خود را انجام داد. موشک ضد بالستیک که یکی از انواع دفاع موشکی است، موشکی است که به سوی یک موشک بالستیک و برای انهدام آن در آسمان پرتاب می‌شود. به گزارش وبگاه چینی «گلوبال تایمز»، وزارت دفاع چین اعلام کرد این کشور روز یکشنبه با موفقیت یک موشک ضد بالستیک را آزمایش کرد. این رسانه چینی با اشاره به این شلیک موشک ضد بالستیک نوشت: «تحلیلگران می‌گویند این رهگیری موفق قابلیت اطمینان‌بخش چتر موشک ضدبالستیکی چین را زمانی که فناوری‌های موشک‌های بالستیک و رهگیر موشک‌های ضدبالستیکی در حال پیشرفت است، به اثبات رساند». به گزارش گلوبال تایمز، وزارت دفاع چین اعلام کرد این آزمایش موفق موشکی در درون مرزهای چین و شبانه انجام شد و موشک به هدف تعیین شده اصابت کرد. به گفته این وزارتخانه، «این آزمایش، ماهیت دفاعی دارد و هیچ کشوری را هدف قرار نمی‌دهد». وزارت دفاع چین همچنین خبر داد این کشور تاکنون 6 آزمایش موشک ضد بالستیک انجام داده و آخرین بار، چنین آزمایشی را در ماه فوریه ۲۰۲۱ انجام داده است. چین در سال‌های ۲۰۱۰، ۲۰۱۳، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ هم موشک ضد بالستیک آزمایش کرده بود. 

Page Generated in 0/0132 sec