printlogo


کد خبر: 249974تاریخ: 1401/3/31 00:00
محمد بن‌سلمان در مصر چه پرونده‌هایی را دنبال می‌کند؟
ولیعهد به دنبال کارت‌های بازی

بعد از اینکه برخی منابع از احتمال تعویق سفر دوره‌ای «محمد بن‌سلمان» خبر داده بودند، تصمیم وی برای انجام این سفرها که از مصر آغاز می‌شود، سوالاتی را درباره پرونده‌های مورد بحث بین ریاض و قاهره مطرح می‌کند. 
حدود یک ماه قبل از سفر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان سعودی که قرار است 15 و 16 ژوئیه انجام شود؛ محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی سفر خارجی خود به مصر، سپس اردن و ترکیه را آغاز کرد؛ سفری که سوالاتی را درباره مهم‌ترین پرونده‌های مورد مذاکره بین عربستان و مصر ایجاد می‌کند. به گزارش «رویترز»، محمد بن‌سلمان دیروز به مصر سفر و با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد. طی این سفر درباره موضوعاتی از جمله تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر منطقه و مقدمات سفر بایدن به عربستان سعودی گفت‌وگو شد. محمد بن‌سلمان سال 2015 سه بار به مصر سفر کرد که طی آن در 14 آوریل، 29 ژوئیه و 15 دسامبر با سیسی دیدار کرد. این دیدارها با سفر «ملک سلمان بن عبدالعزیز» در 7 آوریل 2016 به مصر ادامه یافت و ۲ طرف طی آن توافقنامه تعیین مرز دریایی امضا کردند. محمد بن‌سلمان سال 2018 دو بار به قاهره سفر و با سیسی دیدار کرد. هفتمین سفر محمد بن‌سلمان به مصر 11 ژوئن 2021 بود که طی آن وی با سیسی در شرم‌الشیخ دیدار کرد. این دیدارها در ریاض نیز تکرار شد که آخرین آن سفر سیسی در مارس گذشته به عربستان بود. اما سفر روز دوشنبه بن سلمان به قاهره در پرتو مذاکره درباره پرونده‌های مهم اقتصادی و سیاسی است. به گفته ناظران، اقتصاد، نخستین پرونده قابل بحث در این سفر است، بویژه اینکه مصر از بحران مالی رنج می‌برد و به دنبال دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول است. با وجود سپرده‌گذاری 5میلیارد دلاری عربستان سعودی در بانک مرکزی مصر در مارس گذشته، السیسی 13 ژوئن از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از جمله عربستان سعودی خواست در مصر سرمایه‌گذاری کنند. دومین پرونده مهم به گفته ناظران، روابط مصر و ترکیه است. بعد از کودتای عبدالفتاح السیسی علیه «محمد مرسی» رئیس‌جمهور سابق مصر که از رهبران اخوان‌المسلمین بود، روابط ترکیه و مصر تیره و تار شد و اکنون در پی تحولاتی که در منطقه و عرصه بین‌المللی رخ داده است، این ۳ کشور تصمیم گرفته‌اند اختلافات اصولی خود را کنار بگذارند و به تشریک مساعی با یکدیگر بپردازند. 
سومین پرونده مهمی که چند هفته پیش نیز در روزنامه‌های عبری و خارجی منتشر شد، موضوع واگذاری دائم جزایر «تیران» و «صنافیر» به عربستان سعودی و صحبت از نقش اسرائیل در این پرونده است. سایت صهیونیستی «والا» اخیرا فاش کرد: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به طور مخفیانه بین اسرائیل، عربستان و مصر میانجیگری می‌کند تا به یک راه‌حل به منظور تکمیل فرآیند انتقال ۲ جزیره تیران و صنافیر در دریای سرخ به حاکمیت عربستان همراه با اجرای گام‌های عادی‌سازی روابط بین تل‌آویو و ریاض دست یابد. ۲ جزیره صنافیر و تیران تحت حاکمیت مصر بود اما در دوره زمامداری عبدالفتاح السیسی به عربستان واگذار شد. برخی چهره‌های سرشناس سیاسی مصری با صدور بیانیه‌ای از رئیس‌جمهور مصر به دلیل این اقدام انتقاد کردند و گفتند این تصمیم به معنای واگذاری بخشی از حقوق تاریخی مردم مصر بر اراضی و حاکمیت کشور است. «ممدوح المنیر» مدیر و مؤسس مرکز بین‌المللی علوم سیاسی و راهبردی معتقد است: «عربستان قبل از سفر بایدن به منطقه می‌خواهد ۲ جزیره تیران و صنافیر را به طور کامل به مالکیت خود درآورد. همچنین تل‌آویو می‌خواهد مهم‌ترین مسیر کشتیرانی در این جزایر را در اختیار داشته باشد». او معتقد است «محمد بن‌سلمان در مقابل، خواهان حمایت بیشتر صهیونیست‌ها از عربستان در مقابل دولت جو بایدن است چون روابط دولت آمریکا و سعودی متشنج شده است».
***
    عربستان جایگاه خود را به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به چین از دست داد    
پس از اینکه واردات پکن از روسیه در ماه مه گذشته به سطح بی‌سابقه‌ای افزایش یافت، عربستان سعودی موقعیت خود را به عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت چین از دست داد. بر اساس داده‌های اداره کل گمرک چین، روسیه به عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت پکن در صدر فهرست قرار گرفت، زیرا پالایشگاه‌های چینی در بحبوحه تحریم‌ها علیه روسیه در جنگ اوکراین از تخفیف بهره‌مند شدند. واردات نفت از روسیه در مجموع به 8.42 میلیون تن رسید. این رقم معادل 1.98 میلیون بشکه نفت در روز بود و حدود یک‌چهارم در مقایسه با 1.59 میلیون بشکه در روز در آوریل، افزایش داشت. روسیه پس از 19 ماه، به جایگاه بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به چین بازگشت. عربستان سعودی دومین صادرکننده بزرگ نفت به چین شناخته شد و حجم صادراتش در ماه مه 9 درصد بر مبنای سالانه رشد کرد و به 7.82 میلیون تن معادل 1.84 میلیون بشکه در روز رسید که کمتر از 2.17 میلیون بشکه در روز در آوریل بود. عربستان عرضه نفت خود به چین را به خاطر افزایش تمایل اروپا به نفت این کشور و واردات گسترده نفت روسیه توسط چین پایین آورده است. مجموع واردات نفت به چین در ماه مه، حدود 12 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد کرد و به 10.8 میلیون بشکه در روز رسید.

Page Generated in 0/0052 sec