printlogo


کد خبر: 249987تاریخ: 1401/3/31 00:00
هشدار نارنجی سازمان هواشناسی برای مواجه نشدن با مخاطرات آب و هوایی
بازگشت گرد و غبار به نوار غربی کشور

با آنکه تراکم ریزگردها ۲ هفته‌ای می‌شد در کشور کم شده بود اما رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از نفوذ توده گرد و غبار به نوار غربی کشور خبر داد. 
صادق ضیائیان با اشاره به رخداد رگبار پراکنده باران و وزش باد شدید و خیزش گرد و غبار در برخی نقاط کشور، از نفوذ توده گرد و غبار در نوار غربی کشور خبر داد و گفت: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، طی چند روز آینده در استان‌های مازندران، شرق تهران، ارتفاعات سمنان و گلستان رگبار پراکنده باران و وزش باد شدید موقت و در بعضی مناطق خیزش گرد و خاک بویژه در ساعات بعدازظهر رخ می‌دهد. 
وی افزود: چهارشنبه و پنجشنبه (۱ و ۲ تیر) در شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و پنجشنبه در ارتفاعات جنوبی سیستان‌و‌بلوچستان، جنوب کرمان و شمال و شرق هرمزگان، در ساعات بعدازظهر و اوایل شب رگبار موقت و وزش باد و گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود. 
به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، برای جمعه (۳ تیر) در اغلب مناطق کشور آسمانی صاف همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود. وی افزود: طی ۲ روز آینده وزش باد شدید همراه با خیزش گرد و خاک در نوار شرقی و جنوب غرب کشور رخ خواهد داد و برای چهارشنبه تا جمعه (۱ تا ۳ تیر) در نیمه‌غربی و قسمت‌هایی از مرکز کشور وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود. ضیاییان ادامه داد: طی روز چهارشنبه شرایط برای شکل‌گیری توده گرد و خاک در شرق کشور سوریه و شمال عراق فراهم است و پیش‌بینی می‌شود آخر هفته نفوذ توده گرد و غبار در نوار غربی کشور سبب کاهش دید و کیفیت هوا شود. 
وی همچنین افزود: روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه افزایش دما در استان‌های ساحلی خزر و اردبیل انتظار می‌رود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی روزهای آینده اظهار کرد: آسمان تهران سه‌شنبه ۳۱ خرداد صاف تا قسمتی ابری و گاهی وزش باد شدید با احتمال گرد و خاک و با حداقل دمای ۲۵ و حداکثر دمای ۳۵ درجه سانتیگراد و طی ‌چهارشنبه اول تیر صاف تا قسمتی ابری و گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای ۲۶ و حداکثر دمای ۳۷ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
 
* نفوذ گرد و غبار به ۶ استان
سازمان هواشناسی نسبت به نفوذ گرد و غبار به ۶ استان غرب کشور، بارش باران در ۳ استان و افزایش ارتفاع موج در دریای خزر هشدار داد. سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی از تقویت گرادیان فشاری و خیزش و نفوذ گرد و خاک، وزش باد شدید موقت طی امروز سه‌شنبه (۳۱ خرداد) تا فردا (چهارشنبه اول تیر) خبر داد. این پدیده روز سه‌شنبه در خوزستان و ایلام و چهارشنبه در خوزستان، کرمانشاه، کردستان، زنجان و قم مورد انتظار است. در پی این مخاطره، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، آسیب به صنایع حساس به گردوخاک و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی، اختلال در تردد و احتمال تاخیر و لغو پرواز دور از انتظار نیست. سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، اجتناب از حضور در فضای باز برای تمام گروه‌های حساس، عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، مدیریت و محافظت از صنایع حساس به گرد و خاک و اجتناب از سفرهای غیرضروری را توصیه می‌کند. 
این سازمان همچنین با صدور هشدار زردرنگ از فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی بویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب و رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد تگرگ تا چهارشنبه (‌اول تیر) خبر داد. سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی، عدم اتراق در کنار رودخانه‌ها، احتیاط در تردد از حاشیه مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در چرای دام و استحکام سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی و...، همچنین عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره را توصیه می‌کند. 
در ادامه این هشدار، سازمان هواشناسی از وزش باد شدید در نقاط مستعد خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا تا چهارشنبه اول تیر خبر داد. بنا به توصیه سازمان هواشناسی، احتیاط در تردد بویژه در جاده‌های بیابانی، استحکام سازه‌های موقت، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و عدم حضور افراد آسیب‌پذیر در فضای باز باید در دستور کار قرار گیرد.

Page Generated in 0/0097 sec