printlogo


کد خبر: 250025تاریخ: 1401/4/1 00:00
کار سخت سجاد انوشیروانی برای احیای فدراسیون وزنه‌برداری که امید ما در المپیک است
بازسازی یک ویرانه

سجاد انوشیروانی در فدراسیون وزنه‌برداری روزهای سختی را در پیش دارد، چرا که باید از ابتدا شروع به ساختن ویرانه‌های این رشته کند. علی مرادی در فاصله یک سال تا پایان دوره ریاستش به دلیل ابطال انتخابات فدراسیون، مجبور به وداع اجباری با ریاست وزنه‌برداری شد. با رفتن علی مرادی، سجاد انوشیروانی به عنوان سرپرست این فدراسیون منصوب شد. انوشیروانی در انتخابات سال ۹۸، حضور جدی داشت و اصلی‌ترین رقیب علی مرادی برای ریاست محسوب می‌شد و اگر وزارت ورزش وقت، انتخابات را قانونی برگزار می‌کرد، رقابت این ۲ نفر به دور دوم کشیده می‌شد. در هر حال انوشیروانی ۳ سال پس از انتخابات، توانست حکم ابطال را بگیرد و اکنون با مسؤولیت جدیدی قدم به فدراسیون می‌گذارد. البته با توجه به حاشیه‌های زیادی که وزنه‌برداری در این سال‌ها داشته است، روزهای سختی پیش روی انوشیروانی قرار دارد. 
 
* قدم اول، بازگرداندن ملی‌پوشان معترض
وزنه‌برداران ملی‌پوش به دلیل شرایط بد اردو و امکانات کمپ، اردوی تیم ملی را ترک کردند و خواستار بهبود شرایط و حفظ‌ شأن و احترام‌شان شدند. از این رو به نظر می‌رسد انوشیروانی در وهله اول باید جلسه‌ای با وزنه‌برداران معترض داشته باشد تا بتواند آنها را متقاعد به بازگشت به اردوی تیم ملی کند. انوشیروانی باید شرایط اردو را به گونه‌ای فراهم کند تا وزنه‌برداران مجاب شوند تغییرات در راه است و بدون داشتن دغدغه غذا و مکمل یا حقوق، برای حضور در بازی‌های کشورهای اسلامی و سپس نخستین گزینشی المپیک آماده شوند. 
 
* سروسامان دادن به کادر اداری و بدنه تیم ملی وزنه‌برداری
 فدراسیون وزنه‌برداری در این مدت توسط کسانی اداره می‌شد که ارتباط خوبی با علی مرادی داشتند. در واقع نوع ارتباط، میزان اختیارات افراد را مشخص می‌کرد نه تخصص و تجربه. از این رو به نظر می‌رسد فدراسیون نیاز به خانه‌تکانی داشته باشد و به افرادی در فدراسیون پست داده شود که تخصص لازم را دارند. انوشیروانی باید سروسامانی به چارت اداری فدراسیون دهد و سرپرست نایب رئیسی تعیین کند و خزانه‌ و کمیته‌های فدراسیون بویژه بین‌الملل را به دست افراد فنی و کاربلد بسپارد. 
 
* حذف بذل و بخشش مربیگری تیم‌های ملی
تیم‌های ملی هم در این سال‌ها اوضاع آشفته‌ای داشتند و بیشتر به محله برو و بیا تبدیل شده بودند. در این سال‌ها تیم ملی مدیر فنی کاربلد نداشته است که پای کار باشد. برخی افراد فقط به اسم حضور داشتند اما حتی اطلاع نداشتند وزنه‌برداران در اردو چه شرایطی دارند. سرمربیان هم هیچ اختیاری از خود برای انتخاب دستیار نداشتند و رؤسای هیات‌ها به عنوان مربیان تیم ملی پست گرفتند. حال انتظار است به این رویه اشتباه پایان داده شود و شاهد حضور مربیان کاربلد در تیم‌های ملی باشیم. 
 
* تعیین‌تکلیف اجاره سالن مسابقه
سالن مسابقه وزنه‌برداری سال‌ها در اجاره بود و کنسرت و همایش‌ها در این سالن برگزار می‌شد، بدون اینکه مشخص شود اجاره‌بهای این سالن چقدر بوده و کجا هزینه شده است. انوشیروانی اکنون باید تکلیف این سالن را مشخص کند که چقدر فدراسیون از اجاره این سالن سود می‌برده است؟ اصلا قرارداد فدراسیون با پیمانکار این سالن چگونه است و ضرر مالی متوجه فدراسیون هست یا خیر؟
 
* مشکلات تمامی ندارند
مشکلات در وزنه‌برداری یکی، دو تا نیست. پیشکسوتان و قهرمانان زیادی از فدراسیون دور شده‌اند که باید شرایطی برای جمع کردن این خانواده کنار هم فراهم شود. خوابگاه و زیرساخت‌های کمپ تیم‌های ملی نیاز به بازسازی اساسی دارد تا به مکان مناسبی برای تیم ملی ایران تبدیل شود. انگیزه را باید به استان‌ها بازگرداند، چرا که در این سال‌ها وزنه‌برداری در اکثر استان‌ها تعطیل شده است. 
همچنین مسؤول جدید فدراسیون باید زمینه ورود اسپانسرها را به وزنه‌برداری فراهم کند تا نگاه فدراسیون برای تامین مخارج اردویی تنها به دستان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک نباشد. در واقع انوشیروانی روزهای سختی را در فدراسیون وزنه‌برداری خواهد داشت و باید کم‌کم شروع به ساختن دوباره وزنه‌برداری کند تا این رشته بتواند به روزهای درخشان خود بازگردد. 
***
نخستین مصاحبه سجاد انوشیروانی پس از قبول سمت سرپرستی
با نیت کمک به وزنه‌برداری آمده‌ام
سرپرست فدراسیون وزنه‌برداری می‌گوید: همه قهرمانان با این نیت آمده‌ایم که به وزنه‌برداری کمک کنیم و باید در قدم اول اتحاد داشته باشیم. سجاد انوشیروانی درباره انتصاب خود به عنوان سرپرست فدراسیون وزنه‌برداری و اینکه مسؤولیت سنگینی را تقبل کرده است، بیان کرد: خدا را شاکرم که فرصتی برای خدمتگزاری به جامعه فهیم وزنه‌برداری فراهم شد و از انتخاب وزیر ورزش و معاونانش و کمیته ملی المپیک تشکر می‌کنم. مراسم معارفه انجام شد. باید پیگیر اعزام تیم ملی نوجوانان و جوانان به مسابقات قهرمانی آسیا (ازبکستان) باشیم. همچنین اردوی تیم ملی بانوان را برای حضور در بازی‌های کشورهای اسلامی و اردوی تیم ملی بزرگسالان را ساماندهی کنیم. با وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک مشورت خواهیم کرد و سیاست‌گذاری و تلاش می‌کنیم همه کارها به بهترین نحو انجام شده و اعزام‌ تیم‌ها هم بدون مشکل انجام شود. زمینه برگزاری انتخابات را هم باید فراهم کنیم و روند رو به رشدی را در وزنه‌برداری ببینیم. او درباره سنگینی مسؤولیتی که بر‌عهده گرفته است، گفت: زمانی که اداره کل ورزش و جوانان اردبیل را تحویل گرفتم، بدهی‌های کلان و مشکلات زیادی داشت اما با کمک دوستانم در استان اردبیل، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک توانستیم بسیاری از این مشکلات را برطرف کنیم. در وزنه‌برداری ابتدا ما نیاز به اتحاد و همدلی داریم. ما در ورزش یاد گرفتیم که بجنگیم از این رو با این نیت همه ما قهرمانان جدید و قدیم، مربیان و پیشکسوتان آمده‌ایم که در کنار هم یکصدا وزنه‌برداری را از این شرایط خارج کنیم. انوشیروانی در پاسخ به این پرسش که برای بازگرداندن وزنه‌برداران معترض به اردوی تیم ملی چه برنامه‌ای دارد و قرار است با آنها جلسه بگذارد یا خیر؟ گفت: این اتفاق اذهان عمومی و وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک را دچار دغدغه کرده است اما تلاش می‌کنیم در نخستین فرصت با وزنه‌برداران عزیز صحبت کنیم. تلاش می‌کنیم تمهیدات خوبی فراهم کنیم و همچنین با وزنه‌برداران عزیز به یک جمع‌بندی خوبی برسیم. تمام این وزنه‌برداران سرمایه‌های ایران هستند و امیدوارم بتوانیم همه آنها را در کنار هم برای گرفتن بهترین نتایج برای وزنه‌برداری ایران داشته باشیم. او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه فکر می‌کند می‌تواند تا حدودی خواسته‌های وزنه‌برداران را برطرف کند؟ تصریح کرد: دغدغه وزنه‌برداران بجاست و ما هم تلاش‌مان را می‌کنیم. البته من تازه امروز معارفه شدم و باید با قهرمانان عزیزی که هم‌دوره‌ای خودم بودند، صحبت و همفکری کنیم تا ان‌شاءالله بتوانیم با برنامه‌ریزی، شرایط خوبی را فراهم کنیم که وزنه‌برداران عزیز هم به خانه خود بازگردند. سرپرست فدراسیون وزنه‌برداری در پاسخ به این پرسش که انتظار داشت علی مرادی در مراسم معارفه شرکت کند؟ تاکید کرد: تشخیص او بر این بوده که حضور نداشته باشد و ما هم به این موضوع احترام می‌گذاریم. با وجود اینکه حضور نداشت، مورد تکریم قرار گرفت و اگر حضور داشت باز هم از زحماتی که برای وزنه‌برداری کشیده، تشکر می‌کردیم. انوشیروانی درباره حضور بهداد سلیمی و نواب نصیرشلال در کنارش گفت: تمام این عزیزان بدون هیچ چشم‌داشتی برای کمک به وزنه‌برداری آمده‌اند. آنها قهرمانان بزرگ ما هستند و حتی شایستگی این را هم دارند که پست‌های بین‌المللی بگیرند. همه ما آمده‌ایم که در کنار یکدیگر به وزنه‌برداری کمک کنیم. 

Page Generated in 0/0055 sec