printlogo


کد خبر: 250033تاریخ: 1401/4/1 00:00
مدیران آموزش و پرورش بر جبران آسیب‌های آموزش مجازی در دوران شیوع کرونا تأکید دارند
تابستان داغ آموزش
قائم‌مقام معاون وزیر آموزش‌وپرورش در سازمان دانش‌آموزی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»: معلمان برای مواجه شدن با دانش‌آموزان آسیب‌دیده از فضای مجازی، آموزش می‌بینند

اسدالله خسروی: رهایی دانش‌آموزان از آسیب‌های دوران ۲ ساله شیوع کرونا بویژه در حوزه‌های تربیتی و فضای مجازی، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌ها، کارشناسان و مدیران نظام آموزشی کشور است و ۳ ماه تابستان امسال فرصت مناسبی برای حرکت در این مسیر خواهد بود. 
به گزارش «وطن‌‌امروز»، تعطیل و نیمه‌تعطیل بودن مدارس به مدت ۲ سال، موجب جدایی دانش‌آموزان از محیط اجتماعی مدرسه و آشنایی بیش از میزان ضرورت با ابزار‌های فضای مجازی شد. اکنون کمتر از ۳ ماه تا آغاز سال تحصیلی جدید، فرصت باقی است و مجموعه آموزش‌و‌پرورش برای توانمندسازی مربیان و معلمان در چگونگی مواجه شدن با دانش‌آموزانی که از ابزار فضای مجازی آسیب دیده‌اند، برنامه‌ریزی کرده‌ است. 
همچنین جبران بخشی از افت تحصیلی دانش‌آموزان از طریق کلاس‌های تابستانی، برگزاری اردوهای فرهنگی و هدفمند دانش‌آموزی و استفاده از ظرفیت مدارس و مراکز فرهنگی برای رفع آسیب‌های ۲ سال گذشته، از جمله مهم‌ترین برنامه‌‌هایی است که برای اوقات فراغت ایام تابستان پیش‌بینی شده است.
یکی از مهم‌ترین آسیب‌های دوران شیوع کرونا برای دانش‌آموزان، ورود کنترل نشده آنها به شبکه‌های اجتماعی و استفاده بیش از میزان ضرورت از ابزارهای فضای مجازی بوده است؛ موضوعی که پیش از آغاز سال تحصیلی جدید، نگرانی خانواده‌ها و کارشناسان را به دنبال داشته است. در این باره قائم‌مقام معاون وزیر آموزش و پرورش در سازمان‌ دانش‌آموزی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» از برگزاری یک دوره عمومی سواد فضای مجازی و ۵ دوره آموزشی تخصصی برای 250 مربی ارشد در سراسر کشور به منظور مقابله با آسیب‌های فضای مجازی خبر داد. 
حسین عبادتی گفت: شیوع کرونا موجب شد شاهد ایجاد شرایط ویژه‌ای از نظر میزان و سطح دسترسی دانش‌آموزان به شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای فضای مجازی باشیم. ما معتقدیم این دسترسی بیش از میزان ضرورت بوده است. 
وی ادامه داد: متاسفانه در آن دوران، کنترل و نظارت خاصی بر فعالیت دانش‌آموزان در این بستر وجود نداشت. حتی نتایج پژوهش‌ها و تحقیقات نشان داد آسیب‌های مختلفی مخصوصا از نظر تربیتی، متوجه دانش‌آموزان شده است. 
عبادتی افزود: اکنون که شرایط سخت کرونایی را پشت سر گذاشته‌ایم و به عبارتی در دوران پساکرونا هستیم، برای بازگشایی مدارس به صورت حضوری همانند سال‌های قبل از شیوع کرونا برنامه‌ریزی شده است. بنابراین شرایط حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس به روال عادی بازمی‌گردد. اما نکته قابل تامل این است که کادر مدارس میزبان دانش‌آموزان آسیب‌‌دیده از ابعاد منفی فضای مجازی خواهند بود. بر این اساس لازم است معلمان و مربیان کشور توانایی لازم برای مواجهه با چنین شرایطی را داشته باشند. 
قائم‌مقام معاون وزیر در سازمان‌ دانش‌آموزی با بیان اینکه خانواده‌ها نگران این وضعیت و تاثیرات منفی آن بر فرزندان خود هستند، گفت: ما با درک همین دغدغه‌ها و نگرانی‌ها و به منظور آماده‌سازی کادر مدارس برای روبه‌رو شدن با شرایط جدید در سال تحصیلی آتی و همچنین با هدف کمک به دانش‌آموزان برای رها شدن از آسیب‌های ۲ ساله فضای مجازی، برگزاری دوره‌های سواد فضای مجازی ویژه مربیان ارشد سراسر کشور را در دستور کار قرار دادیم. 
وی درباره روند شناسایی و آموزش این مربیان گفت: 250 نفر از مربیان ارشد سطح کشور که از توانمندی کافی برای انتقال این آموزش‌ها به مربیان و معلمان استان خود برخوردار هستند شناسایی و فراخوانده شدند تا در یک دوره عمومی سواد فضای مجازی و ۵ دوره آموزشی تخصصی حضور یابند. 
عبادتی تصریح کرد: از جمله این دوره‌‌های تخصصی می‌توان به سواد موسیقی در بستر فضای مجازی، سواد فیلم در بستر فضای مجازی و سواد بازی در بستر فضای مجازی اشاره کرد. 
قائم‌مقام معاون وزیر در سازمان‌ دانش‌آموزی افزود: برنامه‌ریزی ما به گونه‌ای است که در هر استان حداقل یک مربی آقا و یک مربی خانم در هر یک از تخصص‌های پنجگانه، آموزش‌های لازم را دریافت کنند تا بتوانند این آموزش‌ها را به صورت یک جریان فراگیر در استان خود هدایت و پیگیری کنند. وی اظهار امیدواری کرد مربیان ارشد هر استان پس از گذراندن دوره‌های آموزشی سواد فضای مجازی، بتوانند با انتقال آنچه آموخته‌اند مربیان و معلمان سراسر کشور را به دانش لازم برای مقابله با ابعاد مخرب و منفی توسعه نابهنگام ابزارهای فضای مجازی مسلح کنند. 
 
* جبران افت تحصیلی در کلاس‌های تابستانی
با توجه به اینکه وزیر آموزش‌و‌پرورش از فعالیت مدارس در ایام تابستان خبر داده است، دانش‌آموزان برای جبران برخی افت‌های تحصیلی ناشی از دوران کرونا، در کلاس‌های تابستانه حضور می‌یابند. 
در این باره معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، روز گذشته در وبینار معاونان آموزش متوسطه استان‌ها از اجرایی‌شدن «طرح تعمیق و تثبیت یادگیری و جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان» در تابستان 1401 خبر داد. 
محمدمهدی کاظمی اظهار داشت: در راستای توسعه عدالت آموزشی و تربیتی و با هدف بهبود و تکمیل فرآیند آموزش، جبران نارسایی‌ها و کاستی‌های آموزشی و تعمیق یادگیری دانش‌آموزان، این طرح در تابستان امسال اجرا می‌شود. 
وی افزود: از چهاردهم فروردین 1401 کلاس‌های حضوری در تمام مدارس کشور برگزار شد اما جبران کاستی‌های یادگیری و ضعف علمی دانش‌آموزان نیاز به برنامه‌ریزی جامع در همه ابعاد آموزشی و تربیتی دارد که باید مدنظر برنامه‌ریزان نظام تعلیم و تربیت قرار گیرد. 
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این کلاس‌ها خاطرنشان کرد: اولویت اجرای طرح به تشخیص کارگروه تخصصی آموزشی و پرورشی استان، مدارس و مناطق کمتر برخوردار، مرزی و حاشیه شهرها و مدارس روستایی، عشایری و شبانه‌روزی است و این طرح ۲ گروه از دانش‌آموزان را تحت پوشش آموزش‌های جبرانی و تقویتی قرار می‌دهد. 
وی ادامه داد: گروه اول شامل دانش‌آموزانی است که بر اساس ضوابط موجود در آیین‌نامه‌های آموزشی و ارزشیابی نتوانسته‌اند نصاب قبولی را در خرداد 1401 کسب کنند و گروه دوم شامل دانش‌آموزانی می‌شود که به‌رغم کسب نصاب قبولی در دروس، براساس تحلیل نتایج ارزشیابی پایانی (خرداد 1401) از سوی شورای مدرسه، نیازمند شرکت در کلاس‌های جبرانی و تقویتی تشخیص داده‌ شده‌اند. 
کاظمی گفت: آموزش‌ دروس منحصرا به شیوه حضوری است و مدارس می‌توانند از سامانه شاد و محتوای بارگذاری شده در این سامانه نسبت به آموزش‌های مکمل استفاده کنند. 
وی درباره نحوه ارزشیابی دانش‌آموزان در این طرح گفت: با تایید شورای عالی آموزش‌وپرورش، در صورتی‌ که نمرات ارزشیابی دانش‌آموزان گروه دوم در شهریورماه بیشتر از نمرات خرداد باشد این نمرات جایگزین نمرات خردادماه خواهد شد.
 
* اجرای ۲ طرح کشوری ویژه دانش‌آموزان در تابستان
حضور دانش‌آموزان در اردوهای فرهنگی، از جمله برنامه‌هایی است که برای اوقات فراغت تابستانه پیش‌بینی شده است. 
در این باره، سرپرست اداره کل فرهنگی- هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: برای اوقات فراغت و فعالیت‌های تابستانه ۲ محور اردوهای یک روزه و سکوهای ایران قوی طراحی شده است. 
عباس مهاجر افزود: برگزاری جشنواره‌ها، فرصت دیده شدن استعدادهای ناب است، پس باید این فعالیت توسعه پیدا کند. بنابراین در تابستان برنامه اردوهای یک روزه درون‌استانی به منظور ایجاد نشاط، شادابی و آموزش زندگی اجتماعی به دانش‌آموزان طراحی شده است. 
وی با تاکید بر جریان‌سازی اردوها خاطرنشان کرد: بهترین راه برای تغییر و تحول، اردوهای دانش‌آموزی است، چرا که برای دانش‌آموزان جذابیت دارد. 
سرپرست اداره کل فرهنگی- هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: سکوهای ایران قوی ‌محور دیگری است که در تابستان پیگیری می‌شود و در این طرح به دنبال دیده شدن استعدادهای دانش‌آموزان هستیم. 
مهاجر افزود: این برنامه از ۵ تیرماه آغاز می‌شود و دانش‌آموزان می‌توانند استعدادها و توانمندی‌های خود را در قالب هنر بدون هیچ‌گونه محدودیت موضوعی به دبیرخانه ارسال کنند. 
وی با اشاره به تعداد مراکز فرهنگی فعال در کشور گفت: یکهزار و 182 کانون فرهنگی و تربیتی و 346 اردوگاه در کشور برای استفاده دانش‌آموزان فعال هستند. 
***
وزیر آموزش و پرورش: مدارس در تابستان فعال هستند
وزیر آموزش‌و‌پرورش گفت: در ستاد ملی کرونا مصوب شده است که کمبود‌های آموزشی، پژوهشی و پرورشی ناشی از دوران کرونا در تابستان جبران شود. یوسف نوری فعالیت مدارس کشور را در تابستان امسال الزامی دانست و اظهار داشت: در گذشته با وجود تلاش برخی جریان‌های رسانه‌ای، خوشبختانه مدارس باز شدند و این موضوع با استقبال دانش‌آموزان روبه‌رو شد. وی همچنین از اختصاص اعتبار برای احداث فضای ورزشی در ۲ هزار و ۱۰۰ مدرسه کشور به صورت زمین چمن یا سالن ورزشی خبر داد. وزیر آموزش‌و‌پرورش که به نمایندگی از هیات دولت به شهرستان شاهین‌شهر و میمه سفر کرده است، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اعتبار مذکور چندین برابر اعتباری است که در بودجه شهرستان در نظر گرفته شده است. نوری از بررسی مسائل و مشکلات این شهرستان‌ها در زمینه رفع مسائل مسکن مهر، اجرای طرح‌های هادی روستایی و اصلاح ضریب شدت آلایندگی صنایعی همچون پالایشگاه در دولت هم خبر داد. گفتنی است با حضور وزیر آموزش‌و‌پرورش مدرسه خیرساز حاج‌منوچهر انصاری هم در شاهین‌‌شهر به بهره‌برداری رسید. این مدرسه ۱۲ کلاسه با زیربنای حدود ۱۹۰۰ مترمربع در زمینی به مساحت ۱۷۰۰ مترمربع با هزینه ۷۰ میلیارد ریال ساخته شده است.

 


Page Generated in 0/0067 sec