printlogo


کد خبر: 250040تاریخ: 1401/4/1 00:00
اخبار

الزامی شدن کد رهگیری برای تمام معاملات مسکن
وزیر راه‌و‌شهرسازی در نشست با اصناف حوزه مسکن، از الزامی شدن کد رهگیری برای تمام معاملات مسکن به‌ عنوان شرط قانونی بودن معاملات خبر داد. رستم قاسمی در این نشست بر اجرای مصوبات سران قوا برای ساماندهی بازار مسکن تاکید و اعلام کرد: موضوع اجاره و ارائه کد رهگیری با صنف اتحادیه املاک و زیر نظر وزارت صمت است اما به دلیل اتفاقاتی که در کشور به دلیل گرانی‌های اخیر رخ داد، از سوی وزارت راه‌و‌شهرسازی پیشنهادات و بسته‌هایی را به مجموعه حاکمیت ارائه کردیم تا مشکلات و معضلات موجود مربوط به مسکن خانوارها را تا جایی که ممکن است، حل کنیم. 
عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: مصوبات سران قوا درباره ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها مصوب شده است و طبق این مصوبه مستاجران می‌توانند در واحدهای مسکونی که سکونت دارند ساکن باشند و موجران نیز نهایت همکاری را داشته باشند و حداکثر در تهران و سایر کلانشهرها تا ۲۵درصد و در سایر شهرها تا ۲۰ درصد افزایش نرخ اجاره‌بها را مجاز هستند.  قاسمی با یادآوری اینکه برای تسهیلات ودیعه مسکن از سوی دولت ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی بانکی پیش‌بینی شده که پرداخت می‌شود، رقم این تسهیلات را برای خانوارهای مستاجر واجد شرایط در تهران ۱۰۰ میلیون تومان، در سایر کلانشهرها و مراکز استان‌ها ۷۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان برشمرد.  وی توضیح داد: نرخ سود تسهیلات ودیعه اجاره مسکن ۱۸ درصد است که ۵ درصد این ۱۸ درصد با سوبسید و ۱۳ درصد توسط مردم پرداخت می‌شود. از طریق این روش پیش‌بینی می‌شود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون خانوار مستاجر بتوانند از تسهیلات ودیعه مسکن بهره ببرند.  قاسمی ضمانت اجرایی مصوبات سران قوا را درباره ساماندهی بازار مسکن دستگاه قضایی عنوان و تاکید کرد: در مصوبه اعلام شده است شوراهای حل اختلاف و در نهایت دستگاه قضایی درباره بروز اختلاف همکاری داشته باشند که امیدواریم موجر و مستاجر با توافق مشکلات احتمالی را حل کنند. 
***
کالاهای اساسی مورد نیاز سال ۱۴۰۱ تأمین شد
شرکت بازرگانی دولتی ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد با تأمین بموقع کالاهای اساسی از محل منابع داخلی و خارجی، میزان ذخیره گندم، برنج، روغن و شکر به حد مطلوبی رسیده است و تا پایان سال، پاسخگوی نیاز مصرفی کشور خواهد بود. با تداوم اجرای برنامه‌های تأمین، علاوه بر خرید گسترده و تضمینی گندم و دانه‌های روغنی به صورت گسترده و ذخیره‌سازی این محصولات، حجم انبوهی از کالاهای اساسی شامل گندم، برنج، روغن و شکر نیز از ابتدای سال جاری از خارج خریداری، وارد و ذخیره شده و به این ترتیب نیاز مصرفی سال 1401 کشور تأمین شده است.  امسال همچنین برای تأمین نیاز مصرفی مردم و تنظیم بازار، بیش از 2.5 میلیون تن انواع کالاهای اساسی در اقصی نقاط کشور توزیع شده که در این میان، بیش از ۲ میلیون تن گندم برای مصارف واحدهای صنف و صنعت و نانوایی‌ها به این واحدها اختصاص یافته است.  
***
۹ هزار کارتخوان جدید در اختیار نانوایی‌های تهران قرار گرفت
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در اجرای طرح هوشمندسازی نان، ۹ هزار دستگاه کارتخوان جدید در اختیار نانوایی‌های دولتی تهران قرار گرفته است و هیچ محدودیتی در عرضه تعداد نان وجود ندارد. محمد قربانی درباره طرح هوشمندسازی نان افزود: مجری طرح هوشمندسازی نان وزارت اقتصاد است و این طرح به‌ صورت آزمایشی در استان زنجان به ‌منظور شناسایی آسیب‌ها و خلأهای احتمالی اجرایی شد تا با ایجاد زیرساخت‌های اطلاعاتی، برخی مشکلات برطرف شود.  معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه این طرح دارای دستگاه پوز (کارتخوان) هوشمند خاص است، اظهار داشت: طبق آمارها کشور به ۸۳ هزار دستگاه کارتخوان نیاز دارد که بحث‌های مربوط به پشتیبانی از پوزها مهم است و عملا اتصال در برخی نانوایی‌ها شروع شده است.  وی با بیان اینکه قیمت نان سنتی هیچ تغییری نخواهد داشت، تصریح کرد: اکنون این طرح در استان‌های زنجان، قزوین، چهارمحال‌وبختیاری، فارس، تهران و برخی استان‌های دیگر در حال اجراست و پیش‌بینی می‌شود این طرح تا پایان تیر یا مردادماه به کل کشور تعمیم داده شود.  قربانی اضافه کرد: فرآیند خرید نان همانند روال گذشته با کارت بانکی اشخاص انجام می‌شود، یعنی خریدار با کشیدن کارت بانکی که متصل به کد ملی است، تعداد نان را انتخاب می‌کند و عملیات پرداخت بانکی انجام می‌شود، با این تفاوت که بخشی از هزینه نان از حساب خریدار کسر می‌شود، مابقی نیز از محل یارانه به حساب نانوایی‌ها واریز می‌شود. معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: هیچ محدودیتی در تعداد خرید نان وجود ندارد و با کارت بانکی به هر تعدادی که نیاز است می‌توان خرید انجام داد. 
وی با بیان اینکه با اجرای این طرح، یارانه‌ها مستقیم و هدفمند به دست مردم می‌رسد و از آرد چند نرخی در بازار و نشت یارانه جلوگیری خواهد شد، افزود: این طرح در جلوگیری از قاچاق آرد و ضایعات نان اثرگذار است و به طور حتم خروج آرد برای مصارف غیرانسانی به حداقل می‌رسد. در این طرح به دلیل رقابت‌پذیری بین واحدهای نانوایی دولتی، کیفیت نان و رضایتمندی مشتری ارتقا می‌یابد. 
***
دلار در بازار آزاد به 31 هزار و 750 تومان رسید
روز گذشته قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی ۲۷ هزار و ۳۹۶ تومان و نرخ خرید هر یورو ۲۸ هزار و ۳۵۹ تومان اعلام شد. علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۷ هزار و ۱۹۲ تومان و نرخ فروش آن ۲۷ هزار و ۴۳۹ تومان بود. این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ ‌هزار و ۶۵۵ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۹۱۶ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۸۱۶ تومان و حواله دلار به بهای ۲۵ هزار و ۴۷۷ تومان معامله شد. همچنین در بازار آزاد دلار با نرخ 31 هزار و 750 تومان معامله شد. 

Page Generated in 0/0074 sec