printlogo


کد خبر: 250048تاریخ: 1401/4/1 00:00
ادعای «واشنگتن‌پست» مبنی بر نزدیک شدن قایق‌های سپاه به 2 کشتی آمریکایی
قدرت‌نمایی در خلیج‌فار س

گروه سیاسی: روز گذشته «واشنگتن‌پست» مدعی شد قایق‌های تندرو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلیج‌فارس به 2 کشتی آمریکایی نزدیک شده‌اند. 
این روزنامه به نقل از منابع آمریکایی با اعلام این خبر که 3 قایق تندرو نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز دوشنبه (30 خرداد) به 2 کشتی آمریکایی در خلیج‌فارس نزدیک شده‌اند، اعلام کرد: یک مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود به واشنگتن‌پست گفته این حادثه روز دوشنبه اتفاق افتاده و 3 قایق تندرو ایرانی به فاصله 50 یاردی 2 کشتی آمریکایی «سیروکو» و «چوکتا کانتی» نزدیک شده‌اند. 
اگرچه تاکنون مقامات رسمی کشورمان واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند اما بر اساس گزارش واشنگتن‌پست، ۲ کشتی متعلق به ایالات متحده در حال عبور از خلیج‌فارس بودند که با قایق‌های تندرو نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مواجه شده‌اند. واشنگتن‌پست گزارش داده است که این اتفاق نزدیک به یک ساعت طول کشیده و سرانجام با خروج قایق‌های تندرو ایرانی از منطقه، کشتی‌های آمریکایی به مسیر خود ادامه داده‌اند. 
البته این نخستین رویارویی قایق‌های تندرو سپاه با ناوهای آمریکایی و قدرت‌نمایی نیروهای نظامی کشورمان در خلیج‌فارس نیست. آبان‌ماه سال گذشته بود که در پی رفتار غیرحرفه‌ای ناو جنگی آمریکا در آب‌های جنوبی کشورمان، قایق‌های تندرو سپاه واکنشی قاطع نشان دادند که پس از این ماجرا ناو آمریکایی صحنه را ترک کرد. 
ماجرا از این قرار بود که ابتدا آمریکا در اقدامی یک نفتکش را که حامل نفت صادراتی ایران بود در آب‌های دریای عمان مصادره کرد و با انتقال محموله نفت آن به یک نفتکش دیگر آن را به سوی مقصدی نامعلوم هدایت کرد. 
اما همزمان تکاوران نیروی دریایی سپاه با اجرای عملیات هلی‌برن روی عرشه نفتکش مورد اشاره، نفتکش را در اختیار خود گرفته و آن را به سوی آب‌های سرزمینی کشورمان هدایت کردند. 
در پی این عملیات نیروهای نظامی ایران، نیروهای آمریکایی با استفاده از چندین فروند بالگرد و ناو جنگی به تعقیب نفتکش پرداختند که با ورود قاطعانه و مقتدرانه نیروی دریایی سپاه در رسیدن به هدف خود ناکام ماندند. 
با این حال نیروهای آمریکایی مجددا با استفاده از چند ناو جنگی بیشتر تلاش کردند با سد کردن مسیر حرکت نفتکش، آن را متوقف کنند که باز ناموفق بودند و در نهایت نفتکشی که حامل نفت کشورمان بود به آب‌های سرزمینی ایران بازگشت. 
آمریکا که اخیرا تحریم‌های جدیدی علیه پتروشیمی ایران وضع کرده و به دنبال فرار از پذیرش مسؤولیت عدم توافق بر سر احیای برجام است، شیطنت در خلیج‌فارس و اخلال در برنامه فروش نفت ایران را در دستور کار خود قرار داده است.

Page Generated in 0/0062 sec