printlogo


کد خبر: 250069تاریخ: 1401/4/2 00:00
بررسی چالش‌های سرمربی پرتغالی استقلال
ماه عسل زود تمام می‌شود

علی کلهری: باشگاه استقلال پس از هفته‌ها بلاتکلیفی و مذاکره با گزینه‌های مختلف ایرانی و خارجی، سرانجام سرمربی خود را برای فصل جدید رقابت‌ها و دفاع از عنوان قهرمانی انتخاب کرد. پس از خروج فرهاد مجیدی از باشگاه استقلال، بسیاری از هواداران استقلال به هیچ عنوان راضی نبودند یک مربی ایرانی روی نیمکت تیم‌شان بنشیند و تنها به دنبال حضور سرمربی بزرگ خارجی روی نیمکت تیم خود بودند. به همین دلیل حتی وقتی نام الکس نوری برای حضور روی نیمکت تیم اعلام و مذاکرات با این سرمربی دورگه پیش رفت، بسیاری از این انتخاب هم راضی نبودند و توقع بیش از اینها از مدیریت باشگاه خود داشتند. در این بین هم باشگاه استقلال در سکوت کامل خبری سراغ دیگر گزینه‌ها رفت تا اینکه این تیم به «ریکاردو ساپینتو» رسید. 
ریکاردو ساپینتو سرمربی‌ای است که در 10 سال اخیر 14 تیم عوض کرده و کارنامه او هم در سال‌های اخیر افول عجیبی داشته است و به نوعی به هیچ عنوان نتوانسته در چرخه سرمربیان سطح اول یا دوم اروپایی قرار بگیرد و از سوی دیگر همین فصل گذشته با تیم موریرنزه از لیگ پرتغال سقوط کرد اما با توجه به اوضاع فوتبال ایران معمولا پس از حضور سرمربیان خارجی در فوتبال ایران باید به گونه‌ای گذشته آنها را به دست فراموشی سپرد و بیش از هر چیزی به انگیزه و شوری که برای حرکت رو به جلو دارند، توجه کرد. باید این قضیه را قبول کنیم که مربیان سطح اول اروپایی یا خارجی به هیچ عنوان حاضر نمی‌شوند راهی لیگ ایران شوند، مگر اینکه به دوران پایان عمر مربیگری‌شان نزدیک شده باشند یا به طور کامل از جمع مربیان آینده‌دار و درجه یک اروپایی خارج شده باشند. در این بین به دلیل اینکه ما نه پول کشور‌های عربی را داریم و نه امکانات‌شان را، باید به همین گزینه‌های در حد و اندازه ساپینتو اعتماد کنیم. در بین ۲ دسته سرمربی‌ای که درباره آنها صحبت کردیم معمولا سرمربیان جوان‌تر به دلیل امیدی که برای اوج گرفتن و انگیزه‌ای که برای کار کردن دارند، گزینه‌های بهتری هستند، چرا که از سن بازنشستگی به دور هستند و تنها به دنبال پول قراردادشان نیستند. 
 
* حرکاتی تأثیرگذار به شرط دوری از شوآف
وقتی بخواهیم درباره خود ریکاردو ساپینتو صحبت کنیم، پس از کارنامه حرفه‌ای و تیم عوض کردن‌های پیاپی‌اش به کاراکتر این سرمربی می‌رسیم. در روزهای گذشته ویدئوهای زیادی از حرکات عجیب این سرمربی کنار زمین منتشر شده و به وضوح مشخص است بشدت می‌تواند با حرکاتش از لحاظ روانی روی بازیکنانش تاثیر بگذارد. تا زمانی که این حرکات وارد دایره شو‌آف نشود، می‌توانیم آن را به عنوان یک امتیاز مثبت برای سرمربی در نظر بگیریم، چرا که با توجه به سطح بازیکنان ایرانی، چنین مدل و شکل سرمربیگری‌ای می‌تواند تاثیر مثبتی روی روند تیمی داشته باشد. علاوه بر این بخش قابل توجهی از مسائل فنی به کادر فنی مربوط می‌شود و سرمربی به عنوان رأس هرم این کادر باید از لحاظ روانی هم بتواند بازیکنانش را تهییج کند. از این نکته باید به یک نکته بسیار مهم‌تر پل بزنیم؛ در فوتبال روز دنیا بویژه فوتبال ایران حتی اگر یک سرمربی از لحاظ فنی در شرایط استانداردی قرار نداشته باشد، قطعا با حضور دستیارانی فعال و تراز اول می‌توان فاکتور‌های فنی را هم به فاکتور‌های شخصیتی سرمربی اضافه کرد و به فرمولی درست رسید. پس همان کسانی که این سرمربی را به ایران آورده‌اند باید با جدیت به دنبال بستن یک کادر مجرب و فنی باشند. 
 
* ریسک‌پذیری در عین متعادل بودن
تیم‌های ساپینتو معمولا با سیستم 1-3-2-4 و 2-4-4 به مصاف رقبای خود می‌روند و این سرمربی از آن دست مربی‌هایی است که اعتقاد خاصی به ایجاد تعادل میان حمله کردن و دفاع کردن دارد. او در مصاحبه خود با سایت coachvoice می‌گوید: «من دوست دارم یک تیم تهاجمی بسازم، چه با توپ یا بدون توپ اما تیم من هرگز نباید تعادل دفاعی خود را از دست بدهد. البته فوتبال به غیرقابل پیش‌بینی بودن عادت دارد؛ همیشه باید به دنبال غافلگیری حریفان باشید اما بدون از دست دادن تعادل. درک نحوه حمله و دفاع همزمان بسیار مهم است. اگر می‌خواهید برنده شوید، باید ریسک کنید. در دوران رشدم، از بسیاری از فلسفه‌های مختلف فوتبال درس گرفته‌ام اما برای دستیابی به استراتژی بازی، نمی‌توانید فقط به ویژگی‌های بازیکنان نگاه کنید». 
این صحبت‌ها می‌تواند برای هواداران استقلال امیدوار‌کننده باشد. در مجموع ساپینتو سرمربی‌ای است که صحبت کردن و حرکات لب خط خاص خود را دارد و از این لحاظ صاحب سبک است اما حالا مهم‌ترین چالش این سرمربی در وهله اول تطبیق‌پذیری با فوتبال ایران و در مرحله بعدی شکل انتقال ایده‌ها به بازیکنان است. این ۲ موضوع می‌تواند عیار این سرمربی را برای ما مشخص کند. پیش از هر چیز ساپینتو نیاز به شناخت از فضای فوتبال ایران دارد تا تفکرات خود و حتی رفتار‌های لب خط خود را ایرانیزه کند. فضای فوتبال ایران با فوتبال پرتغال یا برزیل کاملا متفاوت است؛ در این فوتبال عبور از یک سری خط قرمز‌ها از لحاظ رفتاری براحتی می‌تواند موجب حذف شود و اگر این سرمربی در قضیه انتقال ایده‌ها به مانعی بر بخورد و نتواند آن را حل کند، روزهای خوبی در ایران انتظارش را نمی‌کشد. 
اما هوادار استقلال باید چه سیاستی در قبال این مربی داشته باشد؟ هوادار استقلال تا قبل از معرفی ریکاردو ساپینتو، می‌توانست با استناد به کارنامه او که با تیم موریرنزه به دسته پایین‌تر سقوط کرد، منتقد این انتخاب باشد و باشگاه را مجاب کند قید این مربی را بزند اما حالا که ریکاردو ساپینتو معرفی شده، هر گونه نقدی غیر از تضعیف جایگاه این سرمربی، فایده‌ای برای استقلال ندارد. همان‌طور که یک کارشناس باید منتظر بماند تا از روی عملکرد ریکاردو ساپینتو نقدش کند، یک هوادار هم باید گارد قبلی خود را نسبت به این مربی کنار بگذارد و به وظیفه اصلی خود بپردازد؛ حمایت! استقلال به اندازه کافی زمان را از دست داده است.
***
محمد نوری:  ساپینتو کارنامه قابل قبولی دارد
انتظارات هواداران استقلال بالاست
پیشکسوت تیم فوتبال استقلال می‌گوید «ریکاردو ساپینتو» کارنامه قابل قبولی دارد. محمد نوری درباره ریکاردو ساپینتو که به عنوان سرمربی جدید آبی‌پوشان پایتخت معرفی شد، می‌گوید: خدا را شکر هواداران سرمربی تیم‌شان را شناختند. این مربی کارنامه بدی ندارد و کارنامه‌اش تقریبا قابل قبول است و با استاندار لیژ بلژیک قهرمان شده است، البته زمان مشخص می‌کند ساپینتو می‌تواند با استقلال موفق شود یا خیر. این مربی باید ابزار کار خود را داشته باشد و باید بازیکنان کلیدی فصل گذشته استقلال در تیم ماندنی و بازیکنان خوبی به تیم اضافه شوند. از امروز باید استارت رسمی نقل و انتقالات کلید بخورد. او در ادامه درباره ریکاردو ساپینتو خاطرنشان کرد: من معتقدم این مربی مثل مربی‌های خارجی دیگر می‌تواند با خود بازیکنان خارجی بیاورد و فکر می‌کنم استقلال می‌تواند از فصل گذشته‌اش هم بهتر باشد. ساپینتو انرژی خوبی دارد و امیدوارم بتواند این انرژی را به تیم هم منتقل کند. نوری درباره وضعیت استقلال در پنجره نقل‌وانتقالاتی هم گفت: اگر مرادمند و سیلوا در استقلال حضور داشته باشند، در منطقه دفاعی مشکل خاصی نداریم. ما نیاز به یک بازیکن بازیساز داریم که بتواند با هافبک‌ها هماهنگی خوبی داشته باشد. از سویی در صورت حفظ یامگا، نیاز به ۲ مهاجم باکیفیت داریم. به نظر من در کل ما ۴-۳ بازیکن باکیفیت نیاز داریم و خود ساپینتو هم احتمالا بازیکنانی مدنظر خواهد داشت و به نظر من این مربی می‌تواند در نقل و انتقالات به استقلال کمک کند. پیشکسوت تیم فوتبال استقلال درباره آینده آبی‌پوشان پایتخت و در پاسخ به این سوال که آبی‌ها در فصل آینده می‌توانند باز هم مدعی عنوان قهرمانی لیگ برتر باشند، گفت: استقلال کار سختی در پیش دارد. پس از شکست‌ناپذیری استقلال در فصل گذشته لیگ برتر، کار بسیار سختی در انتظار آبی‌پوشان پایتخت است. ساپینتو کار دشواری در پیش دارد و هواداران هم انتظارشان بالاست و اگر در بازی‌های اول استقلال نتیجه نگیرد، ممکن است تیم درگیر مسائل مختلفی شود اما امیدوارم فصل آینده هم شاهد موفقیت استقلال باشیم. 

Page Generated in 0/0066 sec