printlogo


کد خبر: 250091تاریخ: 1401/4/2 00:00
رئیس کل بانک مرکزی: بازار ارز با آغاز معاملات توافقی صادرکنندگان و صرافان آرام شد
دلار به زیر 30 هزار تومان رسید

گروه اقتصادی: طبق اعلام دبیر کل کانون صرافان، قیمت ارز در اکثر صرافی‌ها بین ۲۹ هزار و ۳۰۰ تومان تا ۳۰ هزار تومان در نوسان است. به گزارش «وطن‌امروز»، بررسی تابلوی قیمت صرافی‌ها حاکی از این است که ارزهای توافقی، چهارشنبه یک تیرماه با نرخ کمتر از ۳۰ هزار تومان و در کانال ۲۹ هزار تومان به متقاضیان فروخته شد. نرخ ارز توافقی در روزهای گذشته با تمهیدات بانک مرکزی برای کنترل و مدیریت بازار ارز موثر بوده و بر این اساس نرخ ارز که در هفته‌های گذشته ملتهب شده و تا ۳۳ هزار تومان هم داد و ستد می‌شد، طی روزهای اخیر روند نزولی داشت. بر اساس تابلوی صرافی‌های معتبر دلار با قیمت کمتر از ۳۰ هزار تومان به متقاضیان فروخته می‌شد. همچنین در صرافی سبزه‌میدان نیز ارز با بهای ۲۹ هزار و ۶۰۰ تومان فروخته شد. کامران سلطانی‌زاده، دبیر‌کل کانون صرافان درباره وضعیت دیروز بازار ارز اظهار داشت: تعداد بیشتری صرافی به چرخه فروش توافقی اضافه شدند. وی با بیان اینکه اکثر صرافی‌ها نیز دلار را در کانال 29 هزار تومان می‌فروشند، گفت: دلار در بازار ارز با قیمت 29300 تا 29900 و بعضا 30100 در حال فروش است. این فعال بازار ارز با تأکید بر اینکه ارز مسافری به نرخ هر دلار 27 هزار و 600 تا 27 هزار و 700 تومان معامله شد، تصریح کرد: ارز در بازار متشکل ارزی و رسمی بدون هیچ ارزپاشی بانک مرکزی و فقط با نرخ توافقی بین صرافان و صادرکنندگان خریداری و به نرخ توافقی به مشتریان عرضه می‌شود. گفتنی است مدیریت بازار متشکل معاملات ارز ایران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده بازار متشکل ارز ایران تا اطلاع ثانوی در تمام روزهای هفته اعم از روزهای پنجشنبه و جمعه تا ساعت 18 فعالیت خواهد کرد. 
 
* آرامش بیشتری در بازار در راه است
در همین باره رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه «از دیروز (سه‌شنبه) امکان انجام معاملات توافقی در بازار متشکل ارزی فراهم شده است» گفت: با توجه به اینکه انجام معاملات ارزی تسهیل شده است، پیش‌بینی می‌شود آرامش بیشتری را در روز‌های آینده در بازار ارز شاهد باشیم. علی صالح‌آبادی در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت با اشاره به برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه تجاری کشور گفت: در سامانه نیما حواله‌جات را به‌خوبی پوشش می‌دهیم، البته صرافان و فعالان بازار انتظار داشتند که ما امکان انجام معاملات توافقی را فراهم کنیم و طی توافقی که با صادرکنندگان و با صرافان و کانون صرافان انجام شد از هفته گذشته روز دوشنبه امکان انجام معاملات ارزی به ‌صورت توافقی و بر اساس مکانیزم بازار در صرافی‌ها فراهم شد.
 به ‌گفته رئیس‌کل بانک مرکزی امکان خوبی برای صادرکنندگان فراهم شد که ارز را به ‌نرخی که مدنظرشان است در سامانه عرضه کنند. 
وی با بیان اینکه از سه‌شنبه هم امکان انجام این معاملات در بازار متشکل ارزی فراهم شده است، گفت: از دیروز (سه‌شنبه) تابلوی مشخصی به‌نام بازار توافقی در بازار متشکل ارزی ایجاد شده است و این معاملات به ‌صورت توافقی در این بازار انجام می‌شود. صالح‌آبادی افزود: با توجه به اینکه انجام معاملات ارزی تسهیل شده است، صادرکنندگان زیادی از ما تقاضا داشتند که ارزشان را در این بازار عرضه کنند، بنابراین پیش‌بینی می‌شود آرامش بیشتری را در روز‌های آینده در بازار ارز شاهد باشیم و قیمت‌ها متعادل‌تر خواهد شد.

Page Generated in 0/0068 sec