printlogo


کد خبر: 250106تاریخ: 1401/4/4 00:00
جنگ اوکراین، چالش‌های کمپانی مطرح شبکه نمایش خانگی را بیشتر کرد
نتفلیکس در شوک

گروه فرهنگ و هنر: جنگ بین روسیه و اوکراین هر چند ماهیتی سیاسی داشت اما در دنیای چندبعدی کمتر مقوله‌ای را می‌توان یافت که بتواند فارغ از فضای سیاسی فعالیت خود را دنبال کند. بحرانی که نتفلیکس هم‌اکنون به آن دچار شده است و برای بیرون آمدن از آن دست به دامان تعدیل نیرو شده است، گویای همین ماجراست. 
به گزارش «وطن‌امروز»، نتفلیکس طی روزهای گذشته ۳۰۰ نفر دیگر از کارکنانش را از کار برکنار کرده است. این نخستین‌بار نیست که نتفلیکس طی ماه‌های اخیر دست به چنین کارهایی می‌زند. این کمپانی بزرگ فیلم و سریال در ماه مه ‌هم در حرکتی مشابه، ۱۵۰ نفر از کارمندان ثابت و تعدادی از نیروهای ثابت و قراردادی‌ خود را اخراج کرده بود. این تعدیل نیروی ضربتی از سوی شرکتی به بزرگی نتفلیکس که در سال‌های اخیر توانسته به عنوان یک قطب مهم در صنعت سینما و نمایش خانگی شناخته شود، معنادار است. ورایتی با اعلام خبر تعدیل نیروی انسانی در نتفلیکس، به کاهش ارزش سهام این کمپانی به ۱۸۰ دلار خبر داده، در حالی که ارزش این سهام در ماه ژانویه ۶۰۰ دلار بود. اوایل مارس ۲۰۲۲ بود که نتفلیکس در پی حملات روسیه به اوکراین و بازتاب جهانی این حملات، اعلام کرد ساخت سریال‌های روسی را متوقف می‌کند و خرید سریال‌های تولید این کشور را نیز به حالت تعلیق درمی‌آورد. نتفلیکس که در آن زمان بیش از یک میلیون مشترک در روسیه داشت، در حالی این تصمیم را گرفت که ۴ سریال روسی در دست تولید داشت و از این طریق می‌توانست علاوه بر حفظ این تعداد اشتراک، مشترکان جدید بسیاری را نیز جذب کند ولی تصمیمی گرفت که شاید چیزی به غیر از سیاست نتواند آن را توجیه کند، البته نتفلیکس تنها شرکت رسانه‌ای نبود که روسیه را در آن برهه تحریم می‌کرد. دیزنی، وارنر بروس، پارامونت پیکچرز و سونی هم تعاملات خود با روسیه را متوقف کردند اما شرایط نتفلیکس با سایر سرویس‌ها از آن جهت تفاوت داشت که چندی پیش، روسیه در تلافی تحریم‌های اقتصادی آمریکا رید هیستینگز، مدیر عامل نتفلیکس را در لیست سیاه خود قرار داد. این تسویه حساب سیاسی فضایی را برای این شرکت فراهم کرد که متمایز از همتایانش بود؛ فضایی که نشان می‌داد این مقابله قرار نیست یک‌طرفه باشد!
روسیه برای این تصمیم، دلایل موجهی دارد که از جمله مهم‌ترین این دلایل این نکته است که نتفلیکس چند روز پس از حمله روسیه به اوکراین اعلام کرده از قانون جدید روسیه که سرویس‌های بزرگ استریم را به پخش ۲۰ کانال دولتی این کشور از جمله ان‌تی‌وی و چنل وان ملزم می‌کند، پیروی نخواهد کرد. این مقابله‌ ظاهرا دوطرفه، تا بدین مرحله برای کدامیک از ۲ طرف هزینه بیشتری در پی داشته است؟ شواهد نشان می‌دهد که نتفلیکس در حال حاضر در شرایط مساعدی به سر نمی‌برد. از دست دادن ۷۰۰هزار مشترک روس در وهله اول جرقه این بحران را زد. این روند کاهشی در ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۲ نیز ادامه داشت و در این ۳ ماه، ۲۰۰ هزار کاربر دیگر هم از نتفلیکس خداحافظی کردند. این بحران به قدری عمیق است که این سرویس آمریکایی فیلم و سریال در جدیدترین گزارش خود این احتمال را مطرح کرده که در ۳ ماهه آتی سال، ۲ میلیون مشترک دیگر را هم از دست بدهد!
در چنین شرایطی، کاهش ارزش سهام امری طبیعی است و همین امر طبیعی بلای جان نتفلیکس شده است. ارزش سهام نتفلیکس از اوایل ماه مارس که اوج اصطکاک‌های بین این کمپانی و روسیه بود تا اوایل مه، کاهش ارزش ۵۰ درصدی را تجربه کرد. این در حالی است که در بین دیگر سرویس‌های مشابه، این میزان از کاهش ارزش بی‌سابقه بوده و در این مدت سهام والت دیزنی ۵ درصد کاهش پیدا کرده و سهام وارنر بروس هم با کاهش 3.5 درصدی مواجه شده است که این تفاوت ارقام از همان شرایط خاص سیاسی برمی‌آید. بدین ترتیب راهی که نتفلیکس برای فرار از این وضعیت بحرانی برگزیده، تعدیل نیرو است. نتفلیکس به تازگی با اجرای موج دوم از اخراج کارکنان خود، این نگرانی را برای کارکنان این شرکت ایجاد کرده که هدف موج بعدی این اخراج‌ها باشند. نتفلیکس اعلام کرده این کار ضروری است تا بتوانند کاهش درآمدهای‌شان را تا حدودی جبران کنند و کمپانی بتواند با کاهش قیمت سهامش کنار بیاید. در وضعیت فعلی، نتفلیکس چاره‌ای ندارد جز اینکه از دست رفتن مخاطبان را از راه‌های دیگری جبران کند. یکی از این راه‌ها می‌تواند سرمایه‌گذاری بیشتر این شرکت در قاره‌هایی همچون آسیا و اقیانوسیه باشد. سرمایه‌گذاری در این نواحی، با توجه به بازارهای نوظهوری که در آنها ایجاد شده، می‌تواند کاربران این پلتفرم در آستانه بحران را به شکل قابل توجهی افزایش دهد ولی به هر حال این راهکار هم موقتا می‌تواند دوای درد نتفلیکس باشد، چرا که بالاخره پس از مدتی این بازارها هم اشباع خواهند شد. به همین خاطر این شرکت افکار دیگری هم برای جبران این وضعیت در سر دارد. 
بالا بردن قیمت حق اشتراک بعید است بتواند راه‌حل خوبی برای نتفلیکس باشد زیرا در حضور رقبایی قدرتمند همچون اچ‌بی‌او و پیکاک و دیزنی‌پلاس، حتی یک دلار افزایش قیمت هم می‌تواند تبعات ناگواری برای نتفلیکس داشته باشد و شرایط را از چیزی که هست، بدتر کند. 
یکی از برنامه‌هایی که احتمالا نتفلیکس برای خروج از این وضعیت بحرانی اجرایی کند، ورود به عرصه تولید و انتشار بازی‌های رایانه‌ای است. طبق پیش‌بینی‌ها، نتفلیکس با ظرفیت فنی بالا در این عرصه و مخاطب عظیم جهانی خود، چنین قابلیتی را داراست. شاید این برنامه، تنها برگ برنده نتفلیکس برای سربلند بیرون آمدن از این رویارویی سخت باشد!

Page Generated in 0/0060 sec