printlogo


کد خبر: 250116تاریخ: 1401/4/4 00:00
نامه 24 سناتور به بایدن برای پایان اهمال‌کاری در زمینه تحقیقات درباره قتل خبرنگار برجسته آمریکایی- فلسطینی
سازمان ملل اسرائیل را ضارب شهید ابوعاقله دانست

۲۴ سناتور آمریکایی در نامه‌ای از جو بایدن خواستند مستقیما در تحقیقات مربوط به شهادت خبرنگار آمریکایی -  فلسطینی‌تبار شبکه الجزیره، خانم شیرین ابوعاقله مشارکت کند. 
به نظر می‌رسد فشار این سناتورها بر بایدن که از هر ۲ حزب دموکرات و جمهوری‌خواه هستند، ناشی از انتشار زودهنگام گزارش دفتر حقوق بشر سازمان ملل در روز پنجشنبه باشد؛ گزارشی که روز جمعه به طور رسمی در ژنو منتشر شد. 
این سناتورها مشخصا از کاخ سفید خواسته‌اند تحقیقات شفاف و جامع، تحت نظارت واشنگتن درباره شهادت این روزنامه‌نگار فلسطینی-آمریکایی به هنگام پوشش خشونت رژیم صهیونیستی علیه معترضان در کرانه باختری فلسطین در روز ۱۱ ماه مه صورت بگیرد. 
قانونگذاران مجلس بالادستی کنگره در این نامه نوشتند: «مشخص است هیچ‌کدام از طرف‌های حاضر در میدان برای انجام تحقیقات معتبر و مستقل به یکدیگر اعتماد ندارند. ما معتقدیم تنها راه دستیابی به این هدف این است که ایالات‌متحده مستقیما مشارکت کند».
این در حالی است که سخنگوی مشاور امنیت ملی آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته واشنگتن در حال انجام تحقیقات رسمی در این باره نیست اما از ۲ طرف می‌خواهد شواهد مربوط به این تحقیقات را با یکدیگر رد و بدل کنند. 
اشاره این مقام امنیتی آمریکایی به «۲ طرف» در حالی است که خانم ابوعاقله تابعیت آمریکایی داشته و این خود دولت آمریکاست که باید در طرف شکایت از رژیم صهیونیستی به خاطر ارتکاب جنایت جنگی علیه یک شهروند آمریکایی و یک خبرنگار قرار بگیرد. علاوه بر این در حالی که تشکیلات خودگردان فلسطین در پیگیری موارد مشابه سابقه بدی دارد، امیرنشین قطر هم مدعی شده مساله قتل شیرین ابوعاقله را در مجامع بین‌المللی پیگیری می‌کند. با این حال هنوز هیچ خبری در این باره منتشر نشده است. 
دیروز سازمان ملل متحد در گزارشی رسمی، نیروهای رژیم صهیونیستی را به عنوان ضاربان خبرنگار برجسته فلسطینی شبکه الجزیره، شهید شیرین ابوعاقله معرفی کرد. 
شیرین ابوعاقله که یکی از خبرنگاران باسابقه عرب این شبکه قطری بود، ماه گذشته هنگام پوشش حملات ارتش صهیونیستی در شهر جنین، با آنکه جلیقه خبرنگاری به تن داشت و در کنار سایر نمایندگان رسانه‌ها قرار داشت، هدف گلوله مستقیم یک گشتی اسرائیلی قرار گرفت و به شهادت رسید. همچنین همکار او در شبکه الجزیره نیز مجروح شد. مقامات تل‌آویو ابتدا ارتکاب این جنایت را نپذیرفته و می‌خواستند این واقعه را گردن گروه‌های مسلح فلسطینی بیندازند اما با انتشار فیلم صحنه شهادت خانم ابوعاقله همراه با ارائه شهادت دیگر خبرنگاران حاضر در صحنه برای رژیم چاره‌ای نماند تا هدف قرار دادن خبرنگار شهید را تحت عنوان اشتباه انسانی نیروهایش طبقه‌بندی کند.  در همین رابطه روز جمعه در ژنو، راوینا شمداسانی، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد خطاب به خبرنگاران گفت: «تمام اطلاعاتی که ما جمع‌آوری کرده‌ایم با این یافته‌ مطابقت دارد که تیراندازی‌هایی که به کشته شدن ابوعاقله و زخمی شدن همکارش علی صمودی انجامید، از سوی نیروهای امنیتی اسرائیل بوده و نه تیراندازی کور فلسطینیان مسلح».
همچنین ندا ابراهیم، خبرنگار الجزیره در رام‌الله در این باره می‌گوید: «فلسطینی‌ها از همان روز اول گفته‌ بودند که می‌دانند این گلوله از سمت سربازان اسرائیلی شلیک شده است. شواهد عینی و ویدئوهایی که ما از فلسطینی‌های حاضر در آنجا دیده‌ایم نشان می‌دهد که هیچ مبارز فلسطینی در آن اطراف نبود. فلسطینی‌ها حالا خواستار عدالت و پاسخگویی هستند».  بعد از رسانه‌ای شدن این جنایت صهیونیست‌ها بود که در ایالات متحده، اعتراضات مردمی و صنفی بالا گرفت که مطالبه اصلی‌‌شان، تجدیدنظر در حمایت‌های بی‌قید و شرط دولت آمریکا از اسرائیل و مشروط کردن کمک‌های سالانه‌ به این رژیم بود. 
وزارت خارجه آمریکا بعد از حمله عوامل اسرائیلی به مراسم تشییع شهید ابوعاقله، صرفا این اقدام را نگران‌کننده خوانده و خواستار تحقیق درباره ترور این خبرنگار شده بود. در آن زمان جو بایدن هنگامی که از سوی خبرنگاران درباره این قتل مورد سوال قرار گرفت، به جای محکوم کردن این جنایت گفت در جریان جزئیات نیست و لازم است درباره آن تحقیق انجام شود. در مقابل فعالان آمریکایی تصریح کردند چنین بیانیه‌هایی تنها بر همدستی واشنگتن با جنایات رژیم صهیونیستی و بی‌اعتنایی این رژیم به قوانین بین‌المللی صحه می‌گذارد. 
الیاس نیومن، مدیر ارتباطات جنبش «IfNotNow» که سازمانی متشکل از فعالان یهودی آمریکایی مخالف با اشغالگری رژیم اسرائیل است، در این رابطه به شبکه الجزیره می‌گوید: «درخواست مقام‌های آمریکایی برای تحقیق در این باره، نشان‌دهنده ریاکاری و دورویی بسیار بسیار عمیق آنهاست. در واقع کاری که در اینجا آنها باید انجام بدهند این است که نگاهی به آینه بیندازند». کنایه‌ای از اینکه خود مقامات واشنگتن وظیفه دارند چنین تحقیقاتی را انجام بدهند. نیومن همچنین می‌گوید: «سیاستمداران تندرویی که طرفدار حمایت بی‌قید و شرط از اسرائیل هستند باید به آینه بنگرند و این واقعیت را درک کنند که حمایت‌های مالی بی‌وقفه ما عامل بزرگی است که اسرائیل را قادر می‌کند احساس مصونیت کرده و این تخلفات ضدحقوق بشری را مرتکب شود».
***
    هدیه گزاف آمریکا به اسرائیل     
دولت جو بایدن و مقام‌های ارشد او بارها تصریح کرده‌اند کمک سالانه 3.8 میلیارد دلاری آمریکا به رژیم موقت صهیونیستی را نه کاهش خواهند داد و نه آن را به هیچ عامل دیگری منوط خواهند کرد.  جینان دینا، عضو «کمیته ضدتبعیض آمریکایی-عربی» که خودش را بزرگ‌ترین سازمان مدنی متشکل از آمریکایی‌های عرب‌تبار معرفی می‌کند ماه پیش در مصاحبه‌ای خاطرنشان کرد شیرین ابوعاقله دومین شهروند آمریکایی است که نیروهای اسرائیلی در سال جاری میلادی او را به قتل رسانده‌اند. نخستین شهروند، «عمر اسد» شهروند ۷۸ ساله آمریکایی بود که بعد از دستگیری در کرانه باختری در ژانویه جان باخت.  دینا گفته آمریکایی‌های فلسطینی‌تبار، از جمله خودش هنگامی که برای دیدار با اعضای خانواده‌شان به فلسطین سفر می‌کنند احساس نمی‌کنند دولت‌شان حمایتی از آنها به عمل می‌آورد.  دینا می‌گوید: «ما آمریکایی هستیم و مالیات می‌پردازیم اما آن مالیات به معنای واقعی کلمه هزینه بدرفتاری با خانواده‌های ما و فلسطینی‌ها در سرزمین‌شان می‌شود. بسیاری از ما امسال از رفتن به فلسطین می‌ترسیم». چندین دهه است اسرائیل اصلی‌ترین متحد آمریکا در خاورمیانه بوده و روسای جمهور و قانونگذاران از هر ۲ حزب آمریکا خودشان را متعهد می‌دانند حمایت‌های بی‌وقفه و غیرمشروط واشنگتن به این رژیم را مورد تأکید قرار دهند. دولت آمریکا علاوه بر کمک‌های سالانه 3.8 میلیارد دلاری به رژیم صهیونیستی، امسال یک میلیارد دیگر به این رژیم برای نوسازی سامانه گنبد آهنین کمک کرد.  بر همین اساس «مایا بری» مدیرعامل اندیشکده «موسسه آمریکایی-عربی» مستقر در واشنگتن گفته کاملا مشخص است که ایالات متحده را نمی‌توان به عنوان یک بازیگر بی‌طرف در درگیری‌های فلسطین و اسرائیل در نظر گرفت.  بری به الجزیره گفت: «ما در اینجا ناظر بی‌طرف نیستیم. ما خودمان را کاملا به حمایت از اسرائیل که در حال ارتکاب این بدرفتاری‌ها است متعهد می‌دانیم».

Page Generated in 0/0102 sec