محمدامین علیدوست: در اندیشه سیاسی شهید دکتر بهشتی که مبتنی بر منابع اصیل دین اسلام است، نگاه تشکیلاتی به مسائل اجتماعی برجستگی ویژهای دارد. ایشان در کتاب خواندنی «مواضع حزب جمهوری اسلامی»، اصلی را تحت عنوان «انضباط تشکیلاتی» مطرح و سپس پیرامون این اصل گفتوگو و نظریهپردازی میکند. دکتر بهشتی با اشاره به آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُواالله وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» بیان میدارد: انسانها و مومنان باید از خدا و رسول و صاحبان امر اطاعت کنند. با توجه به امثال این آیات، درمییابیم اسلام به دنبال ایجاد نوعی انضباط تشکیلاتی در جامعه است که این انضباط تشکیلاتی ۲ طرف دارد؛ طرف اول آن حاکمان اسلامی هستند و طرف دوم مردم و امت. در اندیشه سیاسی شهید بهشتی، طرف دوم این رابطه یعنی مردم بسیار مهم هستند؛ درصورتی که در بسیاری از نظامهای اجتماعی و سیاسی غیراسلامی دنیا صرفا به طرف اول یعنی حاکمان اهمیت داده میشود و به طرف دوم توجهی نمیشود. دکتر بهشتی میگوید در طول تاریخ بشر، حقوق طرف اول مسالهای همیشه مشخص بوده است و آن اینکه مردم و شهروندان پیوسته باید تابع و مطیع تصمیمات و دستورات حاکمان و مقامات باشند.
از طرفی در مکتب اسلام یک اصل مهم و اساسی وجود دارد و آن اینکه علمای اسلام نباید در مقابل آنچه در جامعه میگذرد، بیتفاوت باشند و سکوت کنند. حضرت علی(ع) میفرمایند: «وَ مَا أَخَذَالله عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا یُقَارُّوا عَلَى کِظَّهِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُوم؛ خداوند از دانشمندان پیمان گرفته که در برابر سیری بیاندازه ظالم و گرسنگی بیاندازه مظلوم آرام نگیرند». بنابراین دکتر بهشتی تاکید دارد مسؤولیت طبقه آگاه و کسانی که دانش، آگاهی و فهم بیشتری دارند اقتضا میکند در مسائل اجتماعی ساکت نباشند و در مقابل سیری بیاندازه ظالم و گرسنگی بیاندازه مظلوم آرام نگیرند. طبقه آگاهتر باید روشنگری و جامعه را از مفاسد و مظالم مصون کنند.
آیتالله شهید بهشتی با توجه به 3 اصل آزادی، عدالت و مسؤولیت آگاهان، بر مسالهای بنیادین در آثار خود تاکید دارد و آن مساله حق تعیین سرنوشت است. دکتر بهشتی با تکیه بر مبانی دینی اهمیت مسؤولیتپذیری انسان مسلمان را در آثار خود برجسته کرده و تاکید دارد مسلمانان باید در امور اجتماعی و سیاسی خود مشارکت فعال داشته باشند. روش و سازوکار ایشان برای انجام مسؤولیت مسلمانان نسبت به جامعه و حکومت، ایجاد تشکیلات و نظام برای جلوگیری از هرجومرج و نیل به اهداف مشخص اسلامی است. شهید مظلوم آیتالله دکتر بهشتی این نظام اسلامی به وجود آمده را متکی به آرای عمومی میداند و به تعبیر ایشان رای مردم پشتوانه قدرت، قانونیت، نفوذ و تأثیر حکومت است. ایشان از همین جا نتیجه میگیرد نمیتوان حکومتی را بر مردم تحمیل کرد، چرا که این نوع حکمرانی مبتنی بر زور و سرنیزه است و روش حکمرانی اسلامی، همانگونه که رهبر حکیم انقلاب تصریح کردهاند، اینگونه نیست. هر چه آرای عمومی افزایش پیدا کند و حضور مردم در عرصه اجتماعی افزایش یابد، پشتوانه قدرت، قانونیت و نفوذ حکومت مستحکمتر میشود، بنابراین ایشان با تاکید بر اینکه اتکا به آرای عمومی ضرورتی اجتنابناپذیر است، در آثار خود به تفصیل به این مساله مهم و مسائل پیرامونی آن پرداخته است.