printlogo


کد خبر: 250140تاریخ: 1401/4/4 00:00
اخبار

رئیس سازمان برنامه و بودجه:
۸ ماه کشور بدون یک ریال استقراض اداره شد
رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه گفت: با وجود تحویل خزانه مقروض، دولت را بدون استقراض اداره کردیم و برای کنترل تورم با وجود رشد شدید قیمت‌های جهانی برنامه خوبی در حال تدوین و اجراست. سیدمسعود میرکاظمی از برنامه دولت برای مهار تورم خبر داد و گفت: ۳ عامل بدهی‌های تلنبار شده گذشته، رشد قیمت‌های جهانی و برخی تصمیمات اقتصادی که بر اساس تکلیف قانونی انجام شده از علل رشد تورم است. وی افزود: دولت سیزدهم زمانی روی کار آمده که نه خزانه خالی، بلکه خزانه‌ای مقروض و منفی را تحویل گرفت. معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: ۶۰ هزار میلیارد تومان در خزانه بدون تخصیص مانده بود، ۵۳۵ هزار میلیارد تومان تعهد خرید اوراق ایجاد شده و ۵۴ هزار میلیارد تومان هم تنها در ۴ ماه پایانی دولت قبل از بانک مرکزی استقراض شده بود. رئیس سازمان برنامه ‌و بودجه با اشاره به رشد ۸ برابری نقدینگی در ۸سال گذشته، گفت: یکی از ریشه‌های تورم چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی است، در حالی که این موضوع خط قرمز ما است و دولت سیزدهم کشور را ۸ ماه بدون ریالی استقراض از بانک مرکزی اداره کرد. میرکاظمی اضافه کرد: بر اساس قانون، دولت مکلف به عادلانه کردن یارانه کالاهای اساسی بود، چون در عمل چیزی در قانون به نام ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود نداشت. وی با اشاره به ادامه حمایت‌های ریالی یا کالایی از مردم برای جبران هزینه‌ها، گفت: کشورهایی که سال‌ها با تورم حدود صفر مواجه بودند با رشد شدید قیمت‌های جهانی با تورم تا ۲۰ درصد دست و پنجه نرم می‌کنند، چون قیمت مواد غذایی و انرژی رشد چندبرابری داشته است. معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: در زمان تحویل دولت ذخایر کالاهای اساسی از حد مجاز بسیار پایین‌تر آمده بود ولی در حال حاضر وضعیت ذخایر راهبردی کشور مناسب است.  وی با بیان اینکه سال گذشته با تمام محدودیت‌های مالی و بدهی‌های گذشته بودجه عمرانی به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان رسید، تاکید کرد: برنامه دولت تقویت تولید و افزایش صادرات است، کما اینکه در ۳ ماه ابتدایی سال تراز تجاری کشور مثبت بوده و صادرات افزایش خوبی داشته است. رئیس سازمان برنامه با بیان اینکه دولت برای کنترل تورم برنامه‌ریزی کرده است، گفت: انضباط بودجه، کاهش هزینه‌های غیرضروری و کنترل اضافه برداشت‌ بانک‌ها با جدیت دنبال خواهد شد. میرکاظمی ادامه داد: امروز دیگر شاهد مرگ روزانه تا ۷۰۰ نفر از مردم بر اثر کرونا نیستیم و حتی منابع برای تزریق دوز چهارم واکسن نیز تأمین ‌شده است. وی در پایان از بهبود وضعیت اقتصاد و کنترل تورم خبر داد و افزود: با کنترل تورم، راه افتادن طرح‌های عمرانی و فعال شدن بخش خصوصی در تولید با اهرم کردن منابع دولتی، شاهد رشد بهتر اقتصادی خواهیم بود، کما اینکه سال گذشته هم رشد اقتصادی از میانگین در حد صفر ۸ساله به بیش از ۴ درصد رسید.
***
بر اساس آخرین گزارش اویل پرایس
صادرات نفت ایران به چین به مرز یک میلیون بشکه در روز رسید
طبق گزارش اویل پرایس، صادرات نفت خام ایران به چین ماه ژوئن (ماه جاری میلادی) به روزانه 961 هزار بشکه افزایش یافته است که این میزان بیش از عدد صادرات ایران به چین قبل از تحریم‌هاست. هفته گذشته اویل پرایس در گزارشی با عنوان «Iran’s Oil Exports Surge In June» بر اساس داده‌های شرکت تحلیلی تجارت نفت دریایی پترولجستیک عنوان کرد صادرات نفت ایران به چین در ماه جاری افزایش داشته است. طبق این گزارش، تخمین ‌زده می‌شود که صادرات نفت خام ایران بین اول ژوئن تا 19 ژوئن به طور متوسط به 961 هزار بشکه در روز افزایش یافته است. 
با وجود بن‌بست دیپلماتیک بر سر توافق هسته‌ای، ایران در حال آماده شدن برای پیوستن مجدد به بازار جهانی نفت بوده است. این کشور تولید و همچنین صادرات به بازار اصلی خود یعنی چین را افزایش داده است. چین از زمان اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت جمهوری اسلامی در سال 2018، زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت، آمریکا را از توافق هسته‌ای ایران خارج کرد، اصلی‌ترین مقصد صادرات نفت خام ایران بوده است. به گزارش اویل پرایس، چین از سال 2018 هرگز واردات نفت خام ایران را متوقف نکرده است و حتی اداره کل گمرک چین اوایل این هفته رسما گزارش داد که چین واقعا نفت خام ایران را در ماه مه وارد کرده است. 
 
* اویل پرایس هم تصاحب بازار نفت ایران توسط روسیه را رد کرد
بر این اساس، صادرات 961 هزار بشکه‌ای نفت ایران به چین در حالی در ماه جاری رقم خورده است که این عدد در زمان قبل از تحریم‌ها حدود 700 هزار بشکه در روز بوده است. به بیان دیگر با بازارسازی برای نفت ایران در دولت سیزدهم، جریان صادرات نفت ایران به چین تقویت و تضمین شده و به بیش از رقم قبل از تحریم‌ها افزایش یافته است. 
افزایش صادرات نفت ایران به چین در حالی به مرز روزانه یک میلیون بشکه در روز رسیده که اخیرا برخی رسانه‌های داخلی شایعه تصاحب بازار نفت ایران در چین توسط روسیه را مطرح کرده بودند. اخیرا نیز رویترز در گزارشی با عنوان «China May oil imports from Russia soar to a record, surpass top supplier Saudi» مطرح کرد که چین واردات نفت از روسیه، ایران و ونزوئلا را افزایش داده و در عوض واردات نفت از آفریقا، برزیل و آمریکا کاهش داشته است. طبق این گزارش، صادرات نفت ایران به چین معادل 7 درصد از کل واردات نفت چین بوده و بیش از 750 هزار بشکه در روز افزایش داشته است. پیش از این، گزارش ماهانه اوپک و گزارش موسسه مطالعات انرژی آکسفورد نیز تصاحب بازار نفت ایران توسط روسیه را رد کرده و از روند افزایشی تولید نفت ایران نسبت به قبل از جنگ اوکراین خبر داده بودند.

Page Generated in 0/0054 sec