printlogo


کد خبر: 250163تاریخ: 1401/4/5 00:00
دور دنیا

کوربین: عربستان اختراع انگلیس بود
«جرمی کوربین» رئیس سابق حزب کارگر انگلیس در مصاحبه با پایگاه Declassified UK گفت: عربستان و انگلیس روابط اقتصادی، سیاسی و نظامی بسیار مستحکمی دارند و مساله به شکل مستقیم به تأسیس عربستان بازمی‌گردد که در آغاز اختراع انگلیس بود. باید تاریخ تمام خاورمیانه را خواند تا تأثیر منفی سیاست‌های استعمارگرانه انگلیس در تمام منطقه را درک کرد.  یکی از مسائل مورد توجه من بهبود تدریس تاریخ در نظام آموزشی انگلیس برای درک وحشی‌گری استعمار و امپریالیسم است. ارتش عربستان حمایت مالی، نظامی و لجستیکی زیادی از انگلیس دریافت می‌کند. انگلیس از سال ۱۹۶۴، ۱۰ سرباز ارشد در نیروهای مسلح عربستان دارد و ۳ کارمند انگلیسی به صورت دائمی در داخل مرکز عملیات هوایی عربستان حضور دارند. کارمندان برخی شرکت‌های انگلیسی که در عربستان کار می‌کنند عملیات حمله به یمن را اداره می‌کنند. 
کوربین گفت: ما با فروش سلاح به عربستان مخالفت کردیم. من سال ۲۰۱۶ پیشنهاد تعلیق معاملات سلاح به ریاض را دادم. 
پیش از این کوربین اعلام کرده بود دولت انگلیس در حملات عربستان به یمن دست دارد. وی گفت: حملات اخیر به یمن به کشته شدن ده‌ها تن و قطع اینترنت در سراسر آن کشور منجر شد. دولت انگلیس در این جنایت‌ها دست دارد. 
***
معمار تحریم‌های آمریکا علیه روسیه از دولت بایدن کنار رفت
 در حالی که رئیس‌جمهور آمریکا اذعان کرده‌ «تحریم‌های ضد روسیه، به آمریکا آسیب‌زده است»، رویترز از کنار رفتن یک فرد کلیدی واشنگتن در زمینه اعمال تحریم‌ها علیه مسکو خبر داد. 
خبرگزاری رویترز دیروز گزارشی با این عنوان منتشر کرد: «با طولانی شدن جنگ اوکراین، [دالیپ] سینگ معمار تحریم‌های آمریکا علیه روسیه منصب خود را ترک می‌کند». در گزارش این رسانه غربی آمده است جو بایدن در سفر هفته آینده خود به آلمان یک عضو و استراتژیست جدید را با خود همراه خواهد داشت که مسؤولیت او هماهنگ کردن تحریم‌ها علیه روسیه است.
 دالیپ سینگ که از او به عنوان «معمار تحریم‌های ایالات متحده علیه روسیه» یاد شده است، جای خود را به «مایک پایل» داد. پایل سابقه کار در شرکت خدمات مالی «بلک راک» را دارد.
 بنا بر روایت رویترز، دالیپ سینگ نقشی حساس در کاخ سفید در زمینه هماهنگی تحریم‌های کشورهای غربی علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین ایفا کرد. این خبرگزاری انگلیسی خبر داد دالیپ سینگ اخیرا کار خود را به عنوان اقتصاددان ارشد جهانی و رئیس تحقیقات اقتصاد کلان شرکت خدمات مالی «پی‌جی‌آی‌ام» آغاز کرده؛ شرکتی که طبق گزارش رویترز 890 میلیارد دلار دارایی دارد. 
***
موج هفتم کرونا در فرانسه ثبت روزانه ۵۵ هزار مورد
موج هفتم کرونا از زیرسویه‌های اُمیکرون در تمام کلانشهرها و همه گروه‌های سنی فرانسه آغاز شده و اکنون به ثبت روزانه ۵۵ هزار مورد رسیده است. به گزارش تارنمای روزنامه «لو متن»، میزان ثبت بیماران جدید در ۳ هفته اخیر در تمام کلانشهرها و همه گروه‌های سنی افزایش یافته است. 
در همین ارتباط دولت فرانسه در مواجهه با آغاز موج هفتم همه‌گیری این بیماری، روی واکسیناسیون و مسؤولیت‌پذیری شهروندان تمرکز کرده و در این مرحله از بازگشت اقدامات بهداشتی مثل ماسک اجباری در اماکنی همچون سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی خبری نیست. 
بر اساس این گزارش، فرانسه در آغاز تابستان همچون سایر کشورهای اروپایی وارد موج جدید این بیماری توسط زیرسویه‌ای از خانواده اُمیکرون شده است. «ژیل پیالو» رئیس بخش بیماری‌های عفونی و گرمسیری بیمارستان تنون پاریس در این زمینه تاکید کرد: ما با یک موج هفتم مواجه هستیم که قابلیت انتقالی حتی بیش از نخستین اُمیکرون دارد. شبکه بهداشت عمومی فرانسه نیز در گزارش هفتگی خود تاکید کرده است گردش ویروس SARS-CoV-۲ (عامل بیماری کرونا) در سراسر کلانشهرهای فرانسه، با افزایش تعداد بستری‌های جدید همراه است. بر اساس این گزارش، تعداد بیماران در مدت 3 هفته در تمام کلانشهرها و همه گروه‌های سنی افزایش یافته و اکنون روزانه به حدود ۵۵ هزار مورد رسیده است. 
***
اوکراین استفاده از سامانه‌های راکتی دوربرد آمریکایی را آغاز کرد
یک فرمانده ارشد اوکراینی روز شنبه اعلام کرد نیروهای این کشور استفاده از سامانه‌های راکتی دوربرد ارسالی آمریکا (HIMARS) را آغاز کرده‌اند. به نوشته خبرگزاری رویترز، «والری زالوژنی» رئیس ستاد مشترک اوکراین گفت از این راکت‌های دقیق علیه مواضع روس‌ها در خاک اوکراین استفاده شده است. این مقام اوکراینی در بیانیه‌ای نوشت: «سربازان توپخانه‌ای نیروهای مسلح اوکراین، به شکل ماهرانه‌ای اهداف مشخص نظامی دشمن در قلمرو اوکراین را منهدم کردند». وزارت دفاع اوکراین روز پنجشنبه اعلام کرد سامانه‌های راکتی متحرک آمریکایی (HIMARS) را تحویل گرفته است. «اولکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین در بیانیه‌ای با تشکر از «لوید آستین» همتای آمریکایی خود گفت تابستان داغی در انتظار روس‌هاست. ارسال این سامانه‌های راکتی در حالی انجام شده که روسیه پیش‌تر هشدار داده بود اگر این سامانه‌های دوربرد با دقت بالا به اوکراین برسد، اهدافی را در نظر خواهد گرفت «که تاکنون هدف قرار نگرفته‌اند».

Page Generated in 0/0046 sec