printlogo


کد خبر: 250176تاریخ: 1401/4/5 00:00
«وطن‌امروز» نظر‌های کارشناسی درباره شهریه مدارس غیرانتفاعی را بررسی می‌کند
عدالت ولاغیر!

اسدالله خسروی: با اعلام شهریه 4 تا 34 میلیون تومانی برای مدارس غیردولتی، تحلیل‌ها و بحث‌ها درباره ابعاد آن بالا گرفته است. بسیاری از مدیران و کارشناسان معتقدند مدارس غیردولتی به عنوان بازوی کمکی مدارس دولتی فعالیت می‌کنند و بر همین اساس می‌توانند متناسب با خدمات، امکانات و فرصت‌هایی که در اختیار دانش‌آموزان قرار می‎‌دهند، شهریه دریافت کنند. 
از سوی دیگر اما برخی نیز معتقد به عدم تناسب این شهریه‌ها با شرایط اقتصادی اقشار متوسط جامعه هستند و با همین استدلال، چنین شهریه‌هایی را دور از عدالت آموزشی می‌دانند. 
 
* شهریه ثابت؛ ۴ تا 34 میلیون تومان
۲ روز قبل بود که رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش‌و‌پرورش با اشاره به شهریه مدارس غیردولتی، سقف و کف شهریه دریافتی مصوب در ۳ دوره ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم را اعلام کرد. 
احمد محمودزاده گفت: امسال بنا داشتیم رویکردهای تربیتی را در تعیین شهریه مدنظر قرار دهیم. به همین خاطر در کنار آیتم‌هایی چون امکانات، تجهیزات و فضاهای آموزشی، حدود ۳۵ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز را به فعالیت‌های پرورشی و رویکردهای تربیتی مدارس اختصاص دادیم. 
وی افزود: امسال «درصد افزایش» برای شهریه مدارس اعلام نکردیم، بلکه شهریه هر مدرسه متناسب با عملکردش افزایش یافته است. طبیعتا اگر عملکرد مدرسه‌ای در ایجاد زمینه‌های سخت‌افزاری، امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی مناسب باشد مشمول افزایش بیشتری شده است. با موسسان در تهران و استان‌ها جلسه داشتیم و در شورای نظارت نیز به جمع‌بندی رسیدیم و در ادامه با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان نیز طرح موضوع کردیم و شهریه‌ها نهایی شد. 
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش‌و‌پرورش ادامه داد: بر این اساس کمترین شهریه مصوب ثابت 4 میلیون تومان و بیشترین شهریه 34 میلیون تومان خواهد بود که در سامانه مشارکت‌ها برای هر مدرسه مشخص شده است. سقف شهریه مصوب برای دوره متوسطه دوم ۳۴ میلیون تومان، برای دوره متوسطه اول ۳۳ میلیون تومان و برای دوره ابتدایی ۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و شهریه‌ای بالاتر از رقم اعلام شده نخواهیم داشت. 
محمودزاده تاکید کرد: این شهریه‌های اعلامی، شهریه ثابت است که می‌تواند به آن افزوده شود. البته این افزایش برای فوق‌برنامه‌ها باید تاییدیه شورای نظارت منطقه و همچنین مصوبه انجمن اولیا و مربیان مدرسه را نیز داشته باشد. هزینه‌هایی چون ایاب و ذهاب، تغذیه و لباس فرم جزو شهریه ثابت مدارس نیست.  
 
* مدارس دولتی هم حمایت شوند
از سوی دیگر برخی کارشناسان مخالف فعالیت مدارس غیردولتی و اعلام چنین شهریه‌هایی هستند و وجود چنین رویه‌ای را موجب ایجاد احساس ناخوشایند دانش‌آموزان مدارس دولتی نسبت به استعدادها و توانایی‌های خودشان می‌دانند. 
امان‌الله قرائی‌مقدم، جامعه‌شناس در این باره به «وطن ‌امروز» گفت: دولت باید زمینه‌های کافی برای تحصیل کم‌هزینه را در جامعه فراهم کند و پرداخت چنین شهریه‌هایی نه‌تنها منجر به تربیت افراد نخبه نخواهد شد بلکه موجب سرخورده شدن اقشار مستعد اما کم‌درآمد جامعه می‌شود. 
وی افزود: دانش‌آموزان توانمند و باهوشی در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند اما برخی از آنها فقط به این خاطر که توان مالی برای ثبت‌‌نام در مدارس غیردولتی را ندارند، دچار نگرش منفی نسبت به خودشان و خانواده‌شان شده‌اند. 
قرائی‌مقدم ادامه داد: انتظار می‌رود در کنار اعلام شهریه‌های بالا برای مدارس غیردولتی، حمایت‌های کافی از معلمان و دانش‌آموزان مدارس دولتی، بویژه در مناطق محروم شود و این حمایت‌ها باید هم معنوی و هم مادی باشد.
در این باره مهرداد ویس‌کرمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به خبرنگار «وطن‌امروز» گفت: هرچند اصل بر این است که تحصیل همه دانش‌آموزان تا پایان مقطع متوسطه رایگان باشد اما مدارس غیردولتی می‌توانند بر اساس شرح خدمات خود، برای دریافت شهریه از خانواده‌ها اقدام کنند. 
وی با اشاره به تعیین شهریه‌های 4 تا 34 میلیون تومانی برای مدارس غیردولتی، افزود: اگر مردم به سمتی سوق داده شوند که برای دریافت امکانات و خدمات تحصیلی باکیفیت، مدارس غیردولتی را ترجیح بدهند، این عین بی‌عدالتی خواهد بود. یعنی نباید به سمتی برویم که از کیفیت آموزش در مدارس دولتی کاسته شود و از سوی دیگر، برای تحصیلات باکیفیت سراغ غیردولتی‌ها برویم. 
ویس‌کرمی ادامه داد: دولت باید توجه داشته باشد که کیفیت تحصیل و آموزش را در مدارس دولتی ارتقا دهد و مدارس غیردولتی فقط در نقش یاریگر و بازوی کمکی ایفای نقش کنند.
 
* توجه به مناطق محروم در کنار تقویت «مدارس غیردولتی»
با این حال، رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش ‌و ‌پرورش معتقد به تحقق عدالت آموزشی با فعالیت مدارس غیردولتی است. 
احمد محمودزاده گفت: مدارس غیرانتفاعی به عدالت آموزشی کمک قابل توجهی کرده‌اند و بار بزرگی را از دوش آموزش ‌و‌ پرورش بر می‌دارند، بنابراین باید در برنامه‌ریزی‌های خودمان به این مدارس توجه کنیم و حضور پررنگ‌تری از نظر پرورشی و تربیتی در آنها داشته باشیم.  وی همچنین به تلاش دولت برای توجه بیشتر به مدارس مناطق محروم و کم‌برخوردار اشاره کرد و افزود: مأموریت آموزش‌ و‌ پرورش سنگین است و نگاه به این مأموریت با توجه به سند تحول بنیادین و اسناد بالادستی باید به گونه‌ای باشد که فرزندانی در تراز انقلاب اسلامی تربیت شوند. معاون وزیر آموزش ‌و ‌پرورش به نقش شورای آموزش ‌و ‌پرورش اشاره داشت و اظهار کرد: شورای آموزش ‌و پرورش ظرفیت مناسبی برای کمک و مساعدت به نهاد آموزش و پرورش، بویژه در پیشبرد اهداف آموزشی و تربیتی در مناطق مرزی و محروم است. 
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش‌ و‌ پرورش ادامه داد: وزارت آموزش ‌و ‌پرورش آمادگی کامل دارد در کنار استان‌ها قرار گیرد تا از ظرفیت استان‌ها جهت بالا بردن کیفیت تعلیم و تربیت استفاده شود. 
محمودزاده تصریح کرد: در این راستا قطعا باید توجه ویژه به ظرفیت قرارگاه جهادی و عدالت تربیتی در مناطق محروم و مرزی داشته باشیم و در صدد رفع مشکلات آنان برآییم.

Page Generated in 0/0070 sec