printlogo


کد خبر: 250190تاریخ: 1401/4/5 00:00
ترافیک سنگین دیپلماسی در مسیر تهران؛ این‌بار نخست‌وزیر عراق
مسافر تازه

گروه سیاسی: پس از قطع روابط دیپلماتیک ایران و عربستان از سال 1394، ۲ کشور از فروردین‌ماه سال گذشته مذاکرات خود را در سطوح مختلف آغاز کردند. تاکنون 5 دور مذاکره بین ایران و عربستان با وساطت عراق برگزار شده و به نظر می‌رسد این گفت‌وگوها وارد مرحله جدیدی شده است؛ گفت‌وگوهایی که پیش از این در سطح امنیتی انجام شده و در آینده در سطح دیپلماتیک برگزار خواهد شد. به گزارش «وطن‌امروز»، روز گذشته (شنبه 4 تیر) یک رسانه عراقی در خبری گزارش داد مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در سفری از پیش اعلام نشده امروز به تهران می‌آید. 
در همین رابطه خبرگزاری شبکه المیادین به نقل از منابعی گزارش داد الکاظمی به منظور رایزنی درباره روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی به تهران و ریاض سفر خواهد کرد. 
این رسانه لبنانی نوشت: سفر متعاقب الکاظمی به ۲ کشور در راستای گفت‌و‌گوهای اخیر ریاض و تهران در بغداد است. 
المیادین خبر داد مسائل مهم بسیاری، از جمله روابط دیپلماتیک عربستان سعودی و ایران در جریان سفرهای الکاظمی مطرح خواهد شد. 
خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز با اشاره به سفر نخست‌وزیر عراق به ایران، در گزارشی نوشت: الکاظمی با تعدادی از مقامات ایرانی به منظور بررسی روابط دوجانبه، پرونده آب، انرژی و همچنین مهم‌ترین مسائل منطقه و جهان گفت‌و‌گو خواهد کرد. 
الکاظمی در حالی در آستانه سفر به عربستان و تهران است تا مسیر گفت‌وگوها را تسهیل کند که 26 خردادماه سال جاری، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای عراقی خود فؤاد حسین، گفت: ارزیابی ما از دور اخیر مذاکرات در بغداد مثبت است و تهران از اجرایی کردن نتایج مذاکرات فی‌مابین استقبال می‌کند. 
وزیر خارجه عراق نیز در گفت‌وگو با امیرعبداللهیان با ابراز خرسندی از روند گفت‌وگوهای جاری بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان، بر اراده دولت عراق در زمینه تداوم تسهیل‌گری در این باره تا برقراری گفت‌وگوهای مستقیم بین وزرای خارجه ۲ کشور و بازگشت مناسبات به حالت طبیعی تأکید کرد. 
 
* عراق: تمام بدهی‌های معوقه گازی را به ایران پرداخت کردیم
سخنگوی وزارت برق عراق اعلام کرد این کشور تمام بدهی‌های گازی خود را به ایران پرداخت کرده است. 
بنا به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، احمد موسی، سخنگوی وزارت برق این کشور گفت: عراق تمام مبلغ بدهی‌های معوقه را به ایران پرداخت کرد و به طرف ایرانی اعلام کردیم ما روزانه به 50 تا 55 میلیون مترمکعب گاز نیاز داریم اما میزان رسیده به ما اکنون 40 میلیون مترمکعب است و به محض اینکه واردات گاز افزایش یابد، وارد مدار نیروگاه‌های تولید برق خواهد شد و تولید ما بالا خواهد رفت. 
وی ادامه داد: اگر ایران روزانه بالاتر از 50 میلیون مترمکعب گاز به ما بدهد تولید ما روزانه به 24 هزار مگاوات خواهد رسید و ما منتظر این امر هستیم، ما تماس‌های مداومی با وزارت نفت ایران در این زمینه داریم. 
احمد موسی گفت: ما اکنون به ۵۰ تا ۵۵ مترمکعب گاز ایرانی نیاز داریم و امیدواریم از طریق تماس و رایزنی با ایران به این میزان برسیم.

Page Generated in 0/0050 sec