printlogo


کد خبر: 250208تاریخ: 1401/4/6 00:00
دور دنیا

جان باختن ۴۰۰ نفر در سیلاب‌های اخیر افغانستان
«شرف‌الدین مسلم» معاون وزارت دولت طالبان در امور رسیدگی به حوادث اظهار داشت حدود 400 نفر در نتیجه جاری شدن سیل در چند روز گذشته در سراسر افغانستان جان خود را از دست داده‌اند. وی افزود مصدومان به بیمارستان انتقال یافته‌اند و بین افرادی که خانه‌های‌شان در نتیجه سیل تخریب شده، چادر توزیع شده است. در روزهای اخیر ولایت‌های ننگرهار، کنر، بدخشان، نورستان، لغمان، پنجشیر، پروان، کابل، کاپیسا، میدان وردک، بامیان، غزنی، لوگر، سمنگان، سرپل، تخار، پکتیا، پکتیکا، خوست و دایکندی شاهد باران‌های شدید و جاری شدن سیل بودند. بامداد روز چهارشنبه هفته گذشته نیز بر اثر وقوع زلزله 6.1 ریشتری در شرق افغانستان بیش از هزار نفر جان خود را از دست داده و بیش از 1500 تن دیگر مصدوم شدند. کارشناسان بر این باورند که وقوع رویدادهای طبیعی در افغانستان به عنوان کشوری که اقتصاد آن وابسته به کشاورزی است، رشد اقتصادی را به طور مستقیم متأثر می‌کند. از سوی دیگر طالبان می‌گوید تحریم‌های آمریکا و ادامه توقیف دارایی‌های افغانستان روند امدادرسانی به قربانیان حوادث طبیعی را با مشکل روبه‌رو می‌کند. 
***
تلاش‌های محرمانه برای عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و ریاض
یک رسانه عبری‌‌زبان از تلاش‌های بی‌وقفه و محرمانه رژیم صهیونیستی برای به سرانجام رساندن پرونده عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی پیش از سفر رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه پرده برداشت. سایت شبکه روسیا الیوم به نقل از رسانه‌های عبری‌زبان اعلام کرد روند فراهم کردن مقدمات سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به اراضی اشغالی طی ۱۳ ماه آتی میلادی شدت بیشتری گرفته است. طبق گزارش این رسانه‌ها، انتظار می‌رود دستور کار این سفر طی روزهای آتی نهایی شود و با آغاز ماه آتی میلادی تیم مقدماتی آمریکا وارد اراضی اشغالی خواهد شد تا تمام جزئیات را بررسی کند. سایت عبری‌زبان «واینت» در این باره فاش کرد: تلاش‌های بی‌وقفه‌ای در راستای به سرانجام رساندن پرونده عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان حتی پیش از سفر بایدن به خاورمیانه در حال انجام است. وبسایت عبری «i۲۴» نیز در این باره فاش کرد: تلاش‌ها شامل تمام نهادهای اسرائیل از ارتش و موساد گرفته تا شورای امنیت داخلی و وزارت خارجه می‌شود. در این گزارش آمده است: کسی انتظار ندارد عادی‌سازی روابط با عربستان به صورت کامل و بزودی محقق شود اما تلاش‌ها به صورت مداوم ادامه دارد. 
***
امیر قطر «کودتا علیه محمد مرسی» را به سیسی تبریک گفت
چرخش ۱۸۰ درجه‌ای مواضع منطقه‌ای دوحه
دفتر ریاست‌جمهوری مصر اعلام کرد امیر قطر در سفر خود به مصر، سالروز انقلاب ۲۰۱۳ را به رئیس‌جمهور این کشور تبریک گفته است؛ انقلابی که پیش‌تر دوحه از آن، کودتا علیه محمد مرسی تعبیر می‌کرد. انقلاب ژوئن (انقلاب 30 ژوئن 2013) به تغییر حکومت به دنبال اعتراضات علیه دولت محمد مرسی، نخستین رئیس‌جمهور منتخب و دولت برآمده بعد از انقلاب 2011 اطلاق می‌شود که طی آن مرسی ساقط شد و ارتش قدرت را به دست گرفت. معترضان و تحلیلگران، این اقدام ارتش را برنامه‌ریزی شده و کودتا علیه دولت اخوانی محمد مرسی توصیف کردند. امیر قطر جمعه گذشته راهی مصر شد و مورد استقبال گرم و رسمی عبدالفتاح السیسی قرار گرفت. این نخستین سفر رسمی او طی 7 سال گذشته و نخستین سفر عالی‌ترین مقام قطری به مصر بعد از بحران قطر در سال 2017 است که طی آن مصر، عربستان سعودی، امارات و بحرین روابط خودشان را به بهانه حمایت دوحه از تروریسم قطع کردند و برای بازگشت روابط، شروط سیزده‌گانه‌‌ از جمله جمع کردن شبکه الجزیره گذاشته بودند که اواخر سال 1399 در نشست العلا به میزبانی عربستان این 5 کشور آشتی کردند. 
***
تقویت امنیت، بهانه آمریکا و متحدانش برای تحرکات تازه در اقیانوس آرام
آمریکا و استرالیا به همراه ۳ متحد دیگر، در پی ایجاد ائتلافی جدید در منطقه اقیانوسیه در راستای افزایش نگرانی‌های‌شان از نفوذ منطقه‌ای چین در پوشش کمک به کشورهای این منطقه برای مقابله با چالش‌های امنیتی و محیط زیستی هستند. به گزارش «بلومبرگ»، بر اساس بیانیه مشترکی که از سوی ۵ کشور متحد در پی ایجاد ائتلاف جدید در منطقه اقیانوسیه منتشر شد، انگلیس، نیوزیلند و ژاپن در کنار آمریکا و استرالیا بخشی از شرکای جدید «پیمان اقیانوسیه آبی» را به عنوان مکانیسمی غیررسمی برای کمک به کشورهای فیجی، ساموآ و سایر جزایر کوچک این منطقه تشکیل دادند. مقام‌های رسمی این ۵ کشور در روزهای ۲۳ و ۲۴ ژوئن جلسه‌ای در واشنگتن جهت مشاوره و بحث با سران کشورهای هند-اقیانوسیه و ناظرانی از فرانسه و اتحادیه اروپایی برگزار کردند. در این بیانیه مشترک آمده است: «ما با اهداف مشترک‌مان در راستای پشتیبانی از منطقه‌ای که برای مردم اقیانوسیه منافع بسیاری دارد متحد می‌شویم. این اتحاد بر مبنای اصول منطقه‌گرایی اقیانوسیه، حق حاکمیت، شفافیت، اعتماد و از همه مهم‌تر به رهبری کشورهای این منطقه شکل می‌گیرد». در ادامه این بیانیه با اشاره به همکاری ۵ کشور انگلیس، نیوزیلند، ژاپن، آمریکا و استرالیا برای کمک به اجرای موثرتر پروژه‌های این منطقه، بر تقویت و تحکیم روابط نزدیک با آنها نیز تاکید شده است. این گروه به دنبال گسترش فرصت‌هایی برای همکاری به نفع کشورهای اقیانوسیه و جهان است. در پایان این گزارش آمده است، استرالیا و نیوزیلند که همواره با یکدیگر برای تقویت روابط خود با کشورهای همسایه‌شان رقابت می‌کنند پس از اینکه در ماه آوریل چین با امضای پیمان امنیتی با جزایر سلیمان آنها را شگفت‌زده کرد، دست دوستی به سمت یکدیگر دراز کردند. 

Page Generated in 0/0049 sec