printlogo


کد خبر: 250210تاریخ: 1401/4/6 00:00
گزارش نیویورک‌تایمز از حضور نظامی- امنیتی آمریکا در جنگ اوکراین
آیا مطمئنیم آمریکا در جنگ اوکراین حضور ندارد؟

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» گزارش کرد یک شبکه مخفی از جاسوسان و نیروهای ویژه ایالات متحده و متحدانش - از جمله با ارائه اطلاعات- به اوکراین کمک می‌کنند. 
طبق این گزارش،‌ مقام‌های آمریکایی و اروپایی می‌گویند در حالی ‌که ارتش روسیه برای تصرف شرق اوکراین تلاش می‌کند، توانمندی اوکراین برای مقاومت در مقابل روسیه بیش از هر زمان دیگری به کمک ایالات متحده و متحدان این کشور بستگی دارد و این کمک‌ها شامل یک شبکه مخفی از کماندوها و جاسوسانی می‌شود که برای ارائه تسلیحات، اشتراک اطلاعات و آموزش‌ها شتاب می‌کنند. 
نیویورک‌تایمز درباره کمک‌های شبکه‌های مخفی و جاسوسی غرب به اوکراین در مقابل روسیه هم نوشت: بیشتر تلاش‌های غرب برای کمک به اوکراین در خارج از این کشور و به عنوان مثال در پایگاه‌های آلمان، فرانسه و انگلیس انجام می‌شود. 
این گزارش سپس ادامه می‌دهد به ‌رغم آنکه دولت بایدن اعلام کرده است هیچ نظامی آمریکایی را در اوکراین مستقر نخواهد کرد اما برخی جاسوسان سیا همچنان به صورت محرمانه در داخل این کشور اروپایی بویژه بیشتر در «کی‌یف» پایتخت اوکراین به فعالیت خود ادامه می‌دهند و طبق گفته مقام‌های فعلی و سابق آمریکایی، بخش عظیمی از اطلاعاتی را که ایالات متحده با نیروهای اوکراینی به اشتراک می‌گذارد، مدیریت می‌کنند. 
طبق این گزارش، در عین حال، کماندوهایی از دیگر کشورهای ناتو از جمله بریتانیا، فرانسه، کانادا و لیتوانی نیز درون اوکراین با دولت «کی‌یف» علیه روسیه همکاری می‌کنند. 
طبق گزارش‌های منتشر شده، ایالات متحده 150 نظامی خود را که تحت عنوان مربی در اوکراین حضور داشتند، قبل از شروع جنگ در ماه فوریه سال جاری میلادی خارج کرد اما کماندوهای کشورهای متحد اوکراین یا در این کشور باقی مانده‌اند یا از آن زمان تاکنون به داخل و خارج از این کشور در رفت‌ و آمد هستند و نظامیان اوکراینی را تحت آموزش و مشاوره قرار می‌دهند و آنطور که ۳ مقام آمریکایی می‌گویند، مسیری را برای عرضه تسلیحات و دیگر کمک‌ها به اوکراین ایجاد کرده‌اند. 
نیویورک‌تایمز با اشاره به این موارد نوشت: اطلاعات و جزئیات اندکی درباره اقداماتی که جاسوسان سیا و دیگر کماندوهای متحد ایالات متحده آمریکا در اوکراین انجام می‌دهند، موجود است اما حضور آنها در این کشور نمایانگر حجم تلاش‌های مخفیانه ایالات متحده و همپیمانانش برای کمک به اوکراین است. 
این خبر در حالی منتشر شده است که نیروهای اوکراینی از شهر «سورودونتسک» یکی از آخرین سنگرهای باقیمانده در منطقه دونباس در شرق اوکراین عقب‌نشینی کردند. 
رسانه‌های بین‌‌المللی به نقل از فرمانده نظامی شهر «سورودونتسک» در شرق اوکراین سقوط کامل این شهر و تصرف آن به دست نیروهای روس را تأیید کرده‌اند.

Page Generated in 0/0059 sec