printlogo


کد خبر: 250245تاریخ: 1401/4/6 00:00
دومین پرتاب تحقیقاتی ماهواره‌بر ذوالجناح هم با موفقیت انجام شد
ایران از بالا
وزارت دفاع: این ماهواره‌برِ 3 مرحله‌ای ‌از نظر ویژگی‌های فنی، قابل رقابت با ماهواره‌برهای روز دنیاست

گروه سیاسی: 16 ماه پس از نخستین پرتاب آزمایشی، روز گذشته (5 تیر 1401) دومین پرتاب ماهواره‌بر ذوالجناح نیز به منظور دستیابی به اهداف تحقیقاتی از پیش تعیین شده، انجام شد. به گزارش «وطن‌امروز»، سیداحمد حسینی، سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع با اعلام این خبر گفت: این ماهواره‌بر ۳ مرحله‌ای ‌از نظر ویژگی‌های فنی، قابل رقابت با ماهواره‌برهای روز دنیاست که دارای ۲ مرحله پیشرانش جامد و یک مرحله با پیشرانش مایع است. وی با بیان اینکه پرتاب ماهواره‌بر ذوالجناح با هدف زیرمداری انجام گرفته است، تصریح کرد: به حول و قوه الهی مرحله سوم توسعه این ماهواره‌بر ترکیبی با بهره‌گیری از اطلاعات حاصل از این پرتاب آغاز شده است. بهمن‌ 1399 بود که ماهواره‌بر ذوالجناح برای نخستین‌بار با هدف دستیابی به فناوری قدرتمند‌‌ترین موتور سوخت جامد مورد تست و ارزیابی قرار گرفت. این آزمایش با هدف صحه‌گذاری بر عملکرد پیشران سوخت جامد در یک پرتاب زیرمداری انجام شد که موفقیت‌آمیز بود. سخنگوی فضایی وزارت دفاع پس از نخستین پرتاب این ماهواره‌بر در اظهاراتی گفته بود: ماهواره‌بر ذوالجناح در قالب پروژه‌ای با نام حضرت فاطمه‌الزهرا(ع) اجرا شد. این پرتاب نخستین پرتاب ماهواره‌بر ترکیبی ذوالجناح بود. منظور از ترکیبی، ترکیبی از سوخت جامد و مایع است. ما در ماهواره‌بر ذوالجناح برای نخستین‌بار از سوخت جامد استفاده کردیم. با این پرتاب برای نخستین‌بار قدرتمندترین موتور سوخت جامد به پرواز درآمد و با این پرتاب به قوی‌ترین موتور سوخت جامد دست پیدا کردیم. ماهواره‌بر در مرحله اول و دوم از سوخت جامد و در مرحله سوم از سوخت مایع استفاده می‌کند. ایده استفاده از سوخت جامد و ساخت ماهواره‌بر ترکیبی ذوالجناح به صورت جدی 3-2 سال پیش مطرح شد. 
ماهواره‌بر ذوالجناح دارای ۳ مرحله است که ۲ مرحله ابتدایی آن سوخت جامد و مرحله سوم سوخت مایع است.
طبق برنامه‌ریزی‌های وزارت دفاع، برای ماهواره‌بر ذوالجناح ۳ پرتاب تحقیقاتی در نظر گرفته شده است که نخستین آن در بهمن‌ 99 و دومین پرتاب تحقیقاتی نیز روز گذشته انجام شد. هدف از طراحی این ماهواره‌بر سوخت ترکیبی سه‌مرحله‌ای که با ۵۲ تن وزن و 25.5 متر طول توسط متخصصان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده، قراردهی محموله‌هایی تا 220 کیلوگرم در مدار 500 کیلومتری دایروی است که از این منظر، توانمندی‌ای نزدیک به سیمرغ دارد. 
در همین رابطه سخنگوی فضایی وزارت دفاع خرداد سال جاری اعلام کرد: با تثبیت فناوری و اطمینان از عملکرد صحیح ماهواره‌بر، ذوالجناح قادر به تزریق محموله‌هایی تا وزن ۲۲۰ کیلوگرم در مدار ۵۰۰ کیلومتری خواهد بود. 
از ویژگی‌های ماهواره‌بر ذوالجناح عدم نیاز به پایگاه پرتاب ثابت است. برای منظومه ماهواره‌ها نیاز است پرتاب با زوایای میل یا شیب مداری مختلف انجام شود که در صورت استفاده از پایگاه پرتاب ثابت باید از بلوک‌های انتقال مداری استفاده کرد اما با ماهواره‌بری مانند ذوالجناح که امکان استفاده از پرتابگر متحرک را دارد، می‌توان با پرتاب از عرض‌های جغرافیایی مختلف در کشور از مکان فعلی در سمنان تا سواحل جنوب کشور بهره‌گیری کرد که برنامه پرتاب از جنوب شرق کشور نیز برای ذوالجناح وجود دارد.
 
* واکنش کاخ سفید به پرتاب تحقیقاتی ماهواره‌بر ذوالجناح
کاخ سفید به پرتاب موفق دومین ماهواره‌بر تحقیقاتی ایران که «ذوالجناح» نام دارد واکنش نشان داد. 
سخنگوی کاخ سفید با انتقاد از پرتاب ماهواره‌بر ذوالجناح مدعی شد این اقدام «غیرمفید و بی‌ثبات‌کننده» است. کاخ سفید همچنین اعلام کرد متعهد به استفاده از تحریم‌ها و سایر اقدامات برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر ایران در برنامه موشکی بالستیک است.

Page Generated in 0/0057 sec