printlogo


کد خبر: 250249تاریخ: 1401/4/7 00:00
آغاز فصلی نو در استعدادیابی موسیقی
شناخت ناشناخته‌ها در وقت اضافه

برخی کشف‌ها اتفاقی‌اند، مثل کشف پنی‌سیلین که کاملا اتفاقی رخ داد. حسینعلی شبانپور هم در جریان سفر استانی وزیر فرهنگ و ارشاد به اصفهان کشف شد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، 10 روز پیش بود که محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر استانی خود به اصفهان، به دیدار حسینعلی شبانپور پدر شهید محمودرضا شبانپور رفت. این دیدار اما با بقیه دیدارها تفاوتی اساسی داشت. پس از این دیدار، اسماعیلی نشان درجه یک هنر را به این پدر شهید اعطا کرد تا یکی از استعدادهای موسیقی ایران را - هر چند دیر- کشف کرده باشد. 
 
* حسینعلی شبانپور کیست؟
حسینعلی شبانپور هنرمند 86 ساله‌ اصفهانی است که در صحرایی واقع در 10 کیلومتری شهرستان شهرضا سکونت دارد. وی صاحب ۵ فرزند بوده که یکی از آنها به فیض شهادت نائل آمده و مابقی در شهر زندگی می‌کنند. قاب عکس پسر شهیدش همدم تنهایی‌های اوست. حسینعلی که به شغل چوپانی مشغول است، با گوش سپردن به نوای محمدرضا شجریان توانسته دستگاه‌های موسیقی و تکنیک‌های آوازخوانی را بدون داشتن استاد فرا گیرد. 
اعطای نشان درجه یک هنر به این چوپان هنرمند، واکنش برخی رسانه‌ها و تحسین وزیر ارشاد را در پی داشت. ولی آیا حسینعلی شبانپور تنها استعداد کشف نشده است؟ چرا باید به نقطه‌ای برسیم که چنین استعدادهایی بر حسب اتفاق کشف شوند؟ اگر این هنرمند زودتر از اینها شناخته می‌شد، تفاوتی در سرنوشت حرفه‌ای او در عرصه موسیقی ایجاد نمی‌شد؟ برای شناخت چنین استعدادهایی در این سرزمین، چه ساز‌وکارهایی تعبیه کرده‌ایم؟
سابقه دیرینه‌‌ای که موسیقی - بویژه موسیقی محلی- در کشور ما دارد، غنای موسیقی این مرز و بوم را روشن و این ضرورت را بر ما عیان می‌کند که باید برای زنده نگه داشتن و پاسداری از این هنر دیرین بکوشیم. در سال‌های اخیر صداوسیما و شبکه نمایش خانگی تلاش‌هایی در این راستا انجام داده‌اند. این رسانه‌ها در سال‌های اخیر به تولید برخی برنامه‌های استعدادیابی موسیقی پرداخته‌اند که در ادامه به برخی از این برنامه‌ها اشاره می‌کنیم. 
 
* ساز تلویزیون کوک شد
مسابقه استعدادیابی موسیقی «شب‌کوک»، خط‌شکن مسابقات این‌چنینی در سال‌های اخیر بود که تابستان سال 94 روی آنتن شبکه نسیم رفت. این مسابقه با کارگردانی و اجرای باربد بابایی به پخش رسید. در نخستین دوره‌ برنامه «شب‌کوک» علی پورصائب به عنوان نفر نخست این مسابقه معرفی شد. پورصائب بعدها در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تغییراتی که در زندگی حرفه‌ای‌اش رقم خورده، گفته است: یک قطعه آماده کرده‌ایم که میکس و مستر آن باقی‌مانده است ولی هنوز نامی برای آن انتخاب نکرده‌ایم. ناظر کیفی این کار بهنام صفاریان است. البته بعد از این پروژه تیتراژ «شب‌کوک ٢» را شروع می‌کنیم که یکی از جوایز نفر اول بود و بعد از آن کارهای آلبوم را شروع می‌کنم. 
 
* عصر جدید وارد می‌شود
مسابقه استعدادیابی «عصر جدید» از ابتدای ظهورش تلاش کرد به همه توانمندی‌ها توجه یکسانی داشته باشد و هیچ استعدادی را نادیده نگیرد. موسیقی هم تنها یکی از این استعدادها بود. از این رو نمی‌توان «عصر جدید» را یک برنامه استعدادیابی تخصصی موسیقی دانست اما به هر حال این برنامه توانست نوابغی چون پارسا خائف را به دنیای موسیقی معرفی کند. تا جایی که این خواننده نوجوان در 16 سالگی توانست خواننده برنامه تلویزیونی «میدون» شود. 
 
* بندبازی با امید حاجیلی
مسابقه استعدادیابی «بندبازی»، آغاز ورود نمایش خانگی به عرصه موسیقی بود. این مسابقه از پلتفرم فیلم‌نت به انتشار می‌رسید و اجرایش را امید حاجیلی بر عهده داشت. برنده تنها فصل از این مسابقه، گروه «گس‌بند» بود که صاحب جایزه یک میلیارد تومانی این مسابقه شد. مسابقه «بندبازی» اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری به پایان رسید و باید ببینیم آیا از برگزیدگان این مسابقه نیز در جهت رونق موسیقی کشور استفاده می‌شود یا خیر. 
بنا بود نوروز 1401 نیز یک مسابقه استعدادیابی تحت عنوان «آوای جادویی» از پلتفرم تلوبیون‌پلاس منتشر شود اما این برنامه هرگز به پخش نرسید و برخی رسانه‌ها اختلاف تلوبیون‌پلاس و مدیر فیلیمو را عامل این قضیه دانستند. آغاز روند این برنامه‌های استعدادیابی در سال‌های اخیر را باید به فال نیک گرفت اما تجربه چوپان هنرمند اصفهانی به ما نشان می‌دهد که لازم است در این عرصه، تنوع سبک‌های موسیقی و تنوع اقشار جامعه را نادیده نگیریم. نباید فراموش کنیم که بخش مهمی از موسیقی سرزمین ما، موسیقی‌های محلی است. پرداخت تخصصی به موسیقی‌های محلی، تا به امروز حلقه مفقوده تلاش‌های صداوسیما و شبکه نمایش خانگی در حوزه موسیقی بوده است. پرداخت تخصصی به این حوزه، می‌تواند برای تک‌تک استعدادهای موسیقی کشور، فضایی برای دیده شدن فراهم آورد.  

Page Generated in 0/0063 sec