printlogo


کد خبر: 250258تاریخ: 1401/4/7 00:00
دور دنیا

آغاز روند خطرناک ثبت منطقه مجاور مسجدالاقصی به نام صهیونیست‌ها
حماس: تهدید قدس جدی است
سخنگوی حماس اقدام رژیم صهیونیستی برای ثبت منطقه مجاور مسجدالاقصی به نام صهیونیست‌ها را تلاش برای وارونه جلوه دادن حقایق دانست. «عبداللطیف القانوع» دیروز به خبرگزاری فلسطینی شهاب گفت این اقدام رژیم صهیونیستی با هدف یهودی‌سازی قدس و تسلط اسرائیلی بر قبله اول مسلمین انجام می‌شود. به گفته او، خطر واقعی مسجدالاقصی را تهدید می‌کند و تلاش‌ها برای تقسیم زمانی و مکانی در این مکان شریف از طریق ادامه حفاری‌ها و یورش‌های مکرر شهرک‌نشینان روز به روز بیشتر می‌شود.  القانوع تاکید کرد: «نبرد ما با اشغالگر نامحدود است و درگیری دائم با این رژیم، افزایش نگهبانی در صحن‌های مسجدالاقصی و عدم اجازه به آن برای اجرای برنامه‌هایش را می‌طلبد». این در حالی است که هفته گذشته وزارت دادگستری رژیم صهیونیستی ثبت مالکیت منطقه مجاور مسجدالاقصی به نام یهودیان را آغاز کرد. 
به گزارش خبرگزاری معا، با آنکه «محمد اشتیه» نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین حدود ۲ هفته پیش در دیدار با هیات آمریکایی اعزامی به کرانه باختری به ریاست «باربارا لیف» دستیار وزیر خارجه این کشور نسبت به این موضوع اعتراض کرده بود اما واشنگتن هنوز هیچ واکنشی نشان نداده است.  
تشکیلات رام‌الله در حالی خواستار مداخله دولت بایدن برای توقف تمام اقدامات یکجانبه رژیم صهیونیستی و توقف یهودی‌سازی قدس و تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی شده که واشنگتن آشکارا در حال تغییر موضع نسبت به کابینه ائتلافی فعلی تل‌آویو است و دموکرات‌ها بی‌شرمانه برای خوشامدگویی مجدد به بنیامین نتانیاهو یا یکی از متحدان تندروی او در حزب لیکود آماده می‌شوند.
***
نشست ترکیه، آذربایجان و قزاقستان درباره مسیر خزری
وزرای خارجه و حمل‌و‌نقل ۳ کشور ترکیه، جمهوری آذربایجان و قزاقستان درباره انتقال انرژی از طریق دریای خزر و توسعه روابط تجاری خود به گفت‌وگو نشستند. این نشست دیروز در باکو برگزار شد.  مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه پس از شرکت در آن در توئیتی نوشت: «افزایش زیرساخت‌های انرژی به همراه توسعه حمل‌و‌نقل و لجستیک، به رفاه و ثبات در کل منطقه کمک می‌کند». افزایش مبادلات انرژی، برداشته شدن عوارض گمرکی و توسعه روابط تجاری طرفین بر اساس پتانسیل کریدور مرکزی شرق به غرب گذرگاه دریای خزر از جمله محورهای نشست باکو بود. 
***
شکل‌گیری پدیده بنزین‌دزدی در آمریکا
افزایش بی‌سابقه بهای سوخت در آمریکا باعث به وجود آمدن معضل جدی سرقت بنزین در ایالات مختلف آمریکا شده است. به گزارش فاکس‌نیوز، بنزین‌دزدی در آمریکا به روش‌های مختلف چون سرقت سوخت داخل باک بنزین خودروها و پمپ‌های بنزین یا از طریق هک کردن شبکه‌های خرده‌فروشی سوخت انجام می‌شود و سارقان سوخت سرقتی را با قیمت اندکی کمتر از بهای اصلی می‌فروشند. آمارهای اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده نشان می‌دهد 25 درصد خرده‌فروشان بنزین، شاهد افزایش چشمگیر سرقت بنزین طی سال جاری در مقایسه با سال گذشته بوده‌اند. پلیس ویرجینیا اخیرا مواردی را مشاهده کرده است که در آن خودروهای زیادی در حال بیرون کشیدن بنزین از سکوهای یک جایگاه تعطیل بودند. تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد سارقان از این سوخت‌های سرقتی یا داخل خودروی خود استفاده می‌کنند یا آن را با قیمتی کمتر از قیمت اصلی از طریق اپلیکیشن‌های تلفن همراه یا از طریق رسانه‌های اجتماعی می‌فروشند. همچنین دوربین‌های امنیتی در سالت‌لیک‌سیتی، سارقی را مشاهده کرده‌اند که حین بیرون کشیدن بنزین کامیونی که در محوطه بیرونی یک شرکت پارک شده بود، ناگهان آتش می‌گیرد. این در حالی است که صاحبان جایگاه‌های سوخت کمترین دخالتی در افزایش قیمت‌ها نداشته‌اند و این شرکت‌های بزرگ تولید و توزیع بنزین هستند که به دنبال سودهای کلان هستند.
 جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته از کنگره خواست مالیات فدرال سوخت را به‌ مدت 3 ماه تعلیق کند تا بلکه بهای میانگین هر گالن بنزین به 4 دلار و 18 سنت (تقریبا هر لیتر 30 هزار تومان) کاهش یابد. این در حالی است که میانگین قیمت بنزین در جایگاه‌های سوخت سراسر آمریکا تا 5.30 دلار برای هر گالن (حدود 37 هزار تومان در هر لیتر) افزایش پیدا کرده است. طبق اعلام کاخ سفید، مصرف‌کنندگان آمریکایی با تعلیق مالیات سوخت فدرال و ایالتی، به ‌طور متوسط حدود 50 سنت در هر گالن صرفه‌جویی خواهند کرد. بایدن همچنین نامه‌ای ملتمسانه به شرکت نفت و گاز اکسون‌موبیل (تحت مالکیت راکفلرها)، بزرگ‌ترین تولید‌کننده سوخت در آمریکا نوشت و از مدیران آن خواست شرایط فعلی را که او وضعیت جنگی توصیف کرد، درک کرده و قیمت‌های‌شان را پایین آورند. او نوشت: «پالایشگاه‌ها از این بحران سود سرشاری به ‌دست آورده و در بحبوحه افزایش تورم و تلاش زیاد خانواده‌ها برای پرکردن مخزن بنزین خودروهای‌شان، حاشیه سود بالایی به ‌دست آورده‌اند و باید با افزایش ظرفیت استخراج خود به کاهش بهای سوخت کمک کنند». پالایشگاه‌های نفت معتقدند توانایی آنها در تولید بیشتر بنزین و سوخت‌های دیزلی محدود است و این بدان معناست که تا زمان افزایش تقاضا و کاهش عرضه، قیمت‌ها همچنان بالاست. کاخ سفید حتی پیشنهاد ارائه کارت‌های تخفیفی سوخت را مطرح کرده که یکی از مسکن‌های موقت مالی برای کمک به کاهش هزینه‌های سوخت مردم آمریکاست؛ این در حالی است که پیاده‌سازی این پیشنهاد پیش از این با مقاومت روبه‌رو شده بود. حدود 2 ماه پیش پس از ارائه این طرح، شورای دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا ضمن رد آن، اظهار کرد ارائه این کارت‌ها می‌تواند اثرات غیرمنتظره‌ای در افزایش تورم داشته باشد و راهکاری هزینه‌زا و مشکل‌آفرین برای قشر ضعیف جامعه است. افزایش قیمت سوخت در کنار افزایش میانگین 10 درصدی تورم در کمتر از 6 ماه، باعث شده نارضایتی از دولت بایدن در آستانه انتخابات نوامبر (پاییز) افزایش یابد. 

Page Generated in 0/0070 sec