printlogo


کد خبر: 250267تاریخ: 1401/4/7 00:00
چگونه ادامه تخصیص ارز ترجیحی باعث پایداری روند تورم و کسری بودجه مستمر می‌شد؟
پایان تلخ بهتر از تلخی بی‌پایان
گفت‌وگوی «وطن‌امروز» با ۲ فعال بخش تعاون و خصوصی درباره هزینه‌های ارز ترجیحی برای اقتصاد ایران

دلار 4 هزار و 200 تومانی به عنوان یک سیاست حمایتی برای حفظ قدرت خرید مردم در سال 97 اجرایی شد که در آن یارانه به ابتدای زنجیره و واردکنندگان تعلق می‌گرفت. هدف از اجرای این سیاست حمایتی طبق گفته مسؤولان وقت این بود که از اقشار ضعیف جامعه حمایت شود و کالاهای اساسی با قیمت مناسب به دست آنان برسد اما شواهد نشان می‌دهد ارز ترجیحی اسم رمز جدیدی برای غارت بیت‌المال بود که به اسم محرومان و به کام ثروتمندان تمام شد. 
دولت سیزدهم اما در یک تصمیم بموقع ارز ترجیحی را با یارانه نقدی همگانی که پیش‌تر در دهه 80 کارایی خود را با کاهش ضریب جینی نشان داده بود، تعویض کرد. 
بررسی‌ها نشان می‌دهد تداوم ارز ترجیحی کشور را وارد یک مارپیچ تورمی جدی می‌کرد که از محل کسری بودجه ارزی کشور و در نهایت با استقراض از بانک مرکزی، تورم‌های بسیار شدیدی بر اقتصادمان تحمیل می‌شد. تخصیص ارز ترجیحی به گفته رئیس سابق بانک مرکزی در سال 99 موجب شد به دلیل عدم فروش نفت و نبود ارز کافی جهت تخصیص دلار 4 هزار و 200 تومانی، بانک مرکزی مجبور به خرید ارز با قیمت بالا از بازار آزاد و فروش آن با قیمت 4هزار و 200 تومان به واردکنندگان شود. 
در نتیجه این اقدام، با تقاضای بسیار بزرگ دولت برای تامین ارز از بازار آزاد، نه تنها قیمت دلار افزایش قابل توجهی داشت، بلکه تورم سال 99 از محل تخصیص ارز ترجیحی به دلیل کسری شدید ارزی و استقراض از بانک مرکزی، یکی از بزرگ‌ترین تورم‌های بعد از انقلاب لقب گرفت. 
از طرف دیگر کالاهای مشمول ارز ترجیحی نیز با قیمت‌های بسیار بیشتر از قیمت تمام شده با دلار 4 هزار و 200 تومانی به دست مصرف‌کننده ‌رسید. 
با توجه به بروز وقایعی همچون جنگ اوکراین و روسیه که به افزایش قیمت مواد غذایی در جهان منجر شد و قاچاق معکوس کالاهای اساسی مشمول ارز ترجیحی از داخل ایران را به صرفه می‌کرد، ضرورت حذف سیاست مورد بحث بیش از پیش مطرح شد. از سوی دیگر، اختلاف شدید بین قیمت ارز ترجیحی و ارز در بازار آزاد، انحراف قیمتی کالاهای مشمول ارز 4200 تومانی را بسیار بیشتر کرد. تمام این شرایط به علاوه مشکلات دیگر ارز ترجیحی همچون ایجاد بستر فساد و رانت، دولت سیزدهم را بر آن داشت نسبت به حذف ارز ترجیحی 4 قلم کالای اساسی اقدام کند و یارانه آن را در آخر زنجیره به مصرف‌کنندگان بپردازد؛ اقدامی که با حذف ارز ترجیحی از زنجیره کالاهای اساسی و آزادسازی قیمت، منجر به افزایش قیمت کالاها شد اما برای جبران این افزایش قیمت‌ها یارانه نقدی به صورت مستقیم پرداخت شد. نکته بسیار مهم دیگر این است که تورم حاصل از حذف ارز ترجیحی موقت و موضعی است اما در صورت تداوم ارز ترجیحی از محل هدررفت منابع ارزی، قاچاق گسترده کالاهای اساسی و مجبور شدن دولت به استقراض از بانک مرکزی برای تامین بخشی از این هزینه‌ها جهت تخصیص دلار 4 هزار و 200 تومانی، تورم بسیار پیچیده و مزمنی به اقتصاد ایران تحمیل می‌شد که نتیجه آن در سال‌های اخیر کاملا آشکار بوده و کاهش شدید قدرت خرید مردم در پی تداوم این سیاست ارزی غلط مشهود است. 
***
ارز چندنرخی، سرمنشأ فساد بود
عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران گفت: هر گونه رانتی که منجر به حذف رقابت‌پذیری و ایجاد امضای طلایی شود، مانعی بر سر تولید خواهد بود؛ به طور کلی تولید در فضای رقابتی رشد می‌کند. حمیدرضا صالحی به «وطن‌امروز» گفت: ارز ترجیحی باعث خروج فعالان اقتصادی از عرصه کسب و کار شد؛ در حقیقت دلیل عدم فعالیت اقتصادی حذف ارز ترجیحی نیست، بلکه چندنرخی بودن ارز است. 
صالحی گفت: همین الان میان نرخ نیمایی و دلار بازار آزاد بیش از 20 درصد اختلاف وجود دارد و حتما کسانی از این اختلاف منتفع می‌شوند. این رویه فسادزاست و باعث می‌شود کسب‌‌و‌کارها شکل نگیرند، چرا که دولت قیمتی را اعلام می‌کند که باید با ارز نیما وارد شود و وقتی وارد می‌شود، باید با ارز دیگری بفروشد یا به مصرف‌کننده ارز آزاد بدهد ولی مبنای محاسبه دولت، ارز نیماست. این اختلاف‌ها باعث اختلال در کسب‌وکارها و اقتصاد می‌شود. 
عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران توضیح داد: اینها دلایلی است که بخش خصوصی و فعالان اقتصادی و اساتید دانشگاه با چندنرخی بودن مخالف بودند. بحث این نیست که نرخ پایین وجود نداشته باشد یا نرخ ارز چقدر باشد، بحث اصلی این است که به سمت علمی بودن اقتصاد برویم. 
صالحی درباره اینکه اعطای یارانه کالاهای اساسی در قاچاق گسترده و ایجاد فساد و رانت در زنجیره کالاهای اساسی تاثیر داشته است، گفت: هر گونه رانتی که منجر به حذف رقابت‌پذیری و ایجاد امضای طلایی شود، باعث از بین رفتن تولید خواهد شد. تولید در فضای رقابتی رشد می‌کند، بویژه تولید کشور ما که سال‌های سال با واردات آسیب دیده و حالا در مسیر احیا قرار گرفته است. اگر این موضوع رعایت نشود، همین اصلاحاتی هم که انجام شده از بین خواهد رفت. 
***
ارز ترجیحی به معنای سرکوب تولید بود
عضو اتاق تعاون ایران درباره مضرات ارز ترجیحی گفت: اکثر تولید‌کنندگان و فعالان اقتصادی از همان روزهای ابتدایی تولد ارز ترجیحی درباره مشکلات این سیاست از جمله ایجاد بستر رانت و فساد، عدم حمایت از مصرف‌کننده، ضربه به تولید داخلی، سرکوب قیمتی و... تذکرهای بسیار زیادی دادند. 
ارسلان قاسمی گفت: پس از اصلاح ارز ترجیحی کمک به زنجیره آخر و مصرف‌کنندگان یک اصل ضروری است اما نباید تولیدکنندگان را فراموش کنیم. آنها هم باید در این زنجیره مورد حمایت قرار گیرند، اگر نه مشکلات مختلفی برای کشور به وجود می‌آید. ما باید بسته حمایتی برای زنجیره تأمین نیز در نظر بگیریم. 
وی افزود: برای مثال دولت اعلام می‌کند تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهیم اما بانک‌ها شرایط سختی برای دریافت وام ایجاد می‌کنند و در عمل حمایتی نمی‌شود. این بدان معناست که حمایت‌ها واقعی نیست.  قاسمی در ادامه اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم بحث سرکوب قیمتی است که در سیاست ارز ترجیحی وجود داشت و به تولید ملی و کشاورزی کشور ضربه زد. ارز ترجیحی یک شاخصه مهم طی چند سال گذشته در اقتصاد بوده و ضربه اساسی به تولید داخلی وارد کرده است. 
وی افزود: اگر می‌خواهیم شاهد شکوفایی بخش کشاورزی باشیم، باید سرمایه‌گذاری موثری در این زمینه داشته باشیم. با اصلاح ارز ترجیحی شاهد اقتصادی شدن کشاورزی و افزایش بهره‌وری تولید داخلی خواهیم بود. عضو اتاق تعاون اظهار داشت: افزایش قیمت کالاهای اساسی نیز طبیعی است اما به میزانی نخواهد بود که اقتصاد را درگیر مشکل کند و یارانه پرداختی نیز در جهت جبران این افزایش قیمت‌هاست. از طرفی با تداوم دلار 4 هزار و 200 تومانی، اقتصاد و تولید بشدت سرکوب می‌شد و در نتیجه تورم نیز پایدار باقی می‌ماند. 

 


Page Generated in 0/0067 sec