printlogo


کد خبر: 250270تاریخ: 1401/4/7 00:00
با وجود محدودیت‌ها و تحریم‌های ظالمانه، ایران شرایط مناسبی در جهان از نظر کنترل «کووید-19» دارد
رتبه خوب ایران بین کشور‌های کرونایی
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درگفت‌وگو با «وطن امروز»: نباید مغرور شویم

گروه اجتماعی: جایگاه و رتبه ایران در بین کشورهای جهان از نظر میزان فوتی‌های کرونا در شرایط مطلوبی قرار دارد و این موضوع نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران به رغم تحریم‌ها و محدودیت‌های ظالمانه توانسته است با اتکا به توان و دانش داخلی و نیز رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انجام واکسیناسیون، ویروس منحوس کرونا را کنترل کند. 
آمار فوتی‌ها، بستری‌ها و مبتلایان روزانه کرونا در ایران همچنان رو به کاهش است. 
به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در شبانه‌روز منتهی به 6 تیرماه ۱۴۰۱ و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۵۲ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و ۵۴ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۷ میلیون و ۲۳۶ هزار و ۷۱۳ نفر رسید. 
همچنین در طول این 24 ساعت، متاسفانه یک بیمار «کووید-19» جان خود را از دست داد و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۳۸۶ نفر رسید. 
خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۶۱ هزار و ۹۶۱ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. 
این در حالی است که 204 نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. 
همچنین تاکنون ۵۲ میلیون و ۵۸۰ هزار و ۸۱۰ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. 
در حال حاضر ۹۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۵۷ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. 
درباره آخرین آمار رسمی واکسیناسیون نیز تاکنون ۶۴ میلیون و ۶۳۳ هزار و ۹۵۳ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۹۸۲ هزار و ۳۴۵ نفر دوز دوم و ۲۷ میلیون و ۷۲۰ هزار و ۱۸۴ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۳۳۶ هزار و ۴۸۲ دوز رسیده است. همچنین در شبانه‌روز منتهی به 6 تیر ۱۳ هزار و ۲۰۴ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
 
* آمار فوتی‌های ایران به کمترین حد ممکن رسید
اطلاعات استخراج شده از سامانه نماگر «کووید-۱۹» نشان می‌دهد جمعیت بیماران جدید کشور که در فروردین ۱۴۰۱ برابر با ۷۱ هزار نفر بوده، در اردیبهشت به ۱۷ هزار و ۳۴۶ نفر و در خرداد به ۵۴۳۴ نفر کاهش یافته و بدین ترتیب کل جمعیت بیمار کشور تا آخر خرداد ۱۴۰۱ به ۷ میلیون و ۲۳۵ هزار نفر رسیده است. 
محمدجواد دهقانی، رئیس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) در این باره گفت: به نظر می‌رسد شیوع موج جدید بیماری با افزایش جمعیت بیماران جدید در خرداد نسبت به اردیبهشت در برخی کشورها از جمله آمریکا، هندوستان، برزیل، آرژانتین، کلمبیا، اندونزی، مکزیک، پرتغال، شیلی، پرو و تایوان آغاز شده باشد، بویژه در کشورهای پرتغال و برزیل به ترتیب با افزایش از ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار بیمار به بیش از یک میلیون نفر در خرداد و نیز تایوان از یک میلیون بیمار در اردیبهشت به بیش از ۲ میلیون بیمار در خرداد که قابل تأمل است. 
وی ادامه داد: نتایج بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد آمار جمعیت فوتی ایران در فروردین به ۱۲۸۶ نفر، در اردیبهشت به ۳۷۵ نفر و در خرداد به ۹۹ نفر و کمترین میزان ممکن در طول ۲ سال گذشته رسیده است. 
 
* شرایط بهتر ایران نسبت به کانادا، آلمان و اسپانیا
دهقانی اظهار داشت: نرخ متوسط رشد روزانه فوتی‌های ایران در فروردین 0.03 درصد بوده که در اردیبهشت و خرداد به 0.01 کاهش یافته و در انتهای جدول کشورهای همزمان قرار دارد (یعنی کشور‌هایی با بیش از 3 میلیون بیمار). بیشترین نرخ متوسط رشد روزانه فوتی در خرداد در کشورهای همزمان مربوط به کانادا با 0.09 درصد، اسپانیا با 0.06 درصد و آلمان با 0.04 ‌درصد بوده است. 
وی افزود: همچنین ایران در میان کشورهای دنیا با بیش از ۳ میلیون بیمار (۳۹ کشور)، در خرداد ۱۴۰۱ مشابه اردیبهشت با متوسط نرخ رشد روزانه فوتی 0.01 درصد در انتهای جدول قرار داشت. بیشترین متوسط نرخ رشد فوتی روزانه در این کشورها مربوط به تایوان با 4.65 درصد، استرالیا با 0.51 درصد و کره‌شمالی با 0.33 درصد بوده است. 
همچنین میزان بیماران جدید کشور در فروردین ۱۴۰۱ برابر با ۷۱ هزار و در اردیبهشت ۱۷ هزار نفر بوده که در خرداد به بیش از 5 هزار نفر یعنی کمترین میزان ممکن کاهش یافته است. 
 
* موفقیت چشمگیر ایران در کنترل ابتلا و فوت
رئیس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) ادامه داد: میزان نرخ رشد متوسط در واقع متوسط‌گیری متحرک روی بازه زمانی هر ماه است. به این ترتیب با مقایسه این شاخص می‌توان به عملکرد کشورها در کنترل روند انتشار بیماری و نیز مقابله با بیماری پی برد. بنابراین روند کاهشی نرخ متوسط رشد روزانه بیماری ایران در بهمن‌ماه 0.35 درصد، در اسفند 0.11 درصد، در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱ به ترتیب برابر با 0.04 و 0.01 درصد و خرداد نیز 0.01 بوده و در انتهای جدول قرار دارد. 
بیشترین میزان متوسط رشد روزانه بیماری در خرداد در میان کشورهای همزمان مربوط به برزیل 0.18 درصد، آلمان 0.16 درصد و ایتالیا 0.14 درصد بوده است. میزان متوسط رشد روزانه بیماری دنیا در فروردین برابر با 0.24 درصد، اردیبهشت 0.13 درصد و در خرداد 0.12 ‌درصد بوده است. 
 
* امکان مواجهه با پاندمی‌های جدید وجود دارد
همچنین رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بر ضرورت تقویت تاب‌آوری جامعه در پاندمی‌ها تاکید کرد. 
محمدمهدی گویا اظهار داشت: امکان مواجهه با پاندمی‌های جدید همچنان وجود دارد، از این رو ضروری است آمادگی خود را برای مقابله با بیماری‌ها افزایش دهیم. 
وی با اشاره به اختلالات و آسیب‌های روانی ناشی از همه‌گیری کرونا در بین مردم گفت: این بیماری از ابعاد مختلف مردم دنیا را با مشکلاتی روبه‌رو کرد. در طول همه‌گیری کرونا شاهد تعداد قابل توجه مرگ‌و‌میر در سطح دنیا بودیم. در برخی کشورها اقتصاد تحت تاثیر قرار گرفت و مردم از تحصیل و کار بازماندند. 
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه حدود ۲ سال و نیم از شیوع «کووید-19» در دنیا می‌گذرد و این پاندمی درس‌آموخته‌های بسیاری را برای ما داشته است و باید این درس‌آموخته‌ها را برای نسل آینده به کار گیریم، خاطرنشان کرد: دنیا در کمتر از یک سال واکسن «کووید-19» را عرضه کرد و در کشور ما نیز با توان متخصصان داخلی واکسن‌های مربوط در کمترین زمان ممکن به بازار آمد و بخش قابل توجهی از مردم کشورمان با واکسن‌های ملی در برابر این پاندمی محافظت شدند. 
 
* تدوین برنامه جامع مقابله با اپیدمی‌ها
رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز از تدوین برنامه جامع مقابله با اپیدمی‌ها در کشور خبر داد و گفت: وقتی سیستم آماده مقابله با بحران اپیدمی نباشد به شیوع یک بیماری تنها پس از گسترش بین مردم پاسخ داده می‌شود و پس از گذشت مدتی نسبتا طولانی می‌توان تا حدودی آن را کنترل کرد. در حالی که می‌توان سیستم را پیش از گسترش بیماری در جامعه آماده مقابله کرد و پاسخ را بسیار سریع‌تر از قبل ارائه داد. 
دکتر قادری افزود: مخاطرات بسیاری در دنیا وجود دارد و تغییرات آب و هوایی نیز باعث می‌شود تا احتمال بروز پاندمی‌های مختلف و متفاوت در جوامع بیشتر شود.
***
    نباید مغرور شویم   
هر چند جایگاه و رتبه کشورمان در کنترل «کووید-19» در مقایسه با کشورهای مطرح و به اصطلاح بزرگ اروپایی کاملا مطلوب و قابل توجه است اما همچنان کارشناسان و مدیران نظام سلامت بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بویژه تزریق دوزهای سوم و چهارم واکسن تاکید دارند. رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره به «وطن‌امروز» گفت: درست است که شرایط ایران از نظر کاهش موارد فوت، ابتلا و بستری خیلی بهتر شده است اما نباید مغرور و غافل شویم، چرا که با کوچک‌ترین غفلتی، احتمال غافلگیری و ضربه خوردن وجود دارد. حسینعلی شهریاری افزود: آن چیزی که باعث کنترل و بهبود شرایط کشور شد، تزریق واکسن و رعایت پروتکل‌ها بود و این روزها هر چند روند واکسیناسیون تداوم دارد اما به رعایت پروتکل‌ها، بویژه استفاده از ماسک توجه چندانی نمی‌شود. وی ادامه داد: کروناویروس بسیار مرموز و پیچیده است و به رغم کنترل آن با واکسن، هنوز نمی‌توان رفتارش را پیش‌بینی کرد، بنابراین احتمال دارد در آینده نزدیک با تهدیدهایی مواجه شویم که آمادگی قبلی برای آن ضروری است. 
 

Page Generated in 0/0063 sec