printlogo


کد خبر: 250273تاریخ: 1401/4/7 00:00
ضرورت دریافت شناسنامه فنی ساختمان
هشدار نسبت به تخلفات در پیش‌فروش آپارتمان‌ها

با آنکه خیلی‌ها به دلیل عدم برخورداری از منابع مالی برای هزینه خرید واحدهای تکمیل‌شده ساختمانی اقدام به خرید آپارتمان‌های پیش‌فروش می‌کنند اما سرپرست اداره کل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران می‌گوید دریافت شناسنامه فنی، از تخلفات و دعواهای مربوط به پیش‌فروش ساختمان جلوگیری می‌کند. نقی عربی درباره مشکلات حقوقی و قانونی موجود در پیش‌فروش آپارتمان‌ها گفت: با توجه به جهش قیمت مسکن در سال‌های اخیر، انعقاد قراردادهای پیش‌فروش ساختمان افزایش یافته است اما این مساله به دلیل خلأهای قانونی موجود، منجر به دعواهای حقوقی و کیفری زیادی شده است. وی تصریح کرد: بعضا اشخاصی با این تصور که خرید یک واحد نیم ساخته از نظر اقتصادی به‌صرفه است، اقدام به پیش‌خرید می‌کنند اما بعد از مدتی متوجه می‌شوند اصلا خانه‌ای در کار نبوده و فروشنده کلاهبرداری کرده است. عربی با اشاره به قانون مصوب سال 89 مجلس شورای اسلامی درباره پیش‌فروش آپارتمان اظهار داشت: این قانون مشتمل بر 25 ماده و 4 تبصره برای پیش‌فروش آپارتمان‌هایی که هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده‌اند، مصوب شده است. در ماده 22 این قانون آمده که «شهرداری‌ها مکلفند هنگام صدور پروانه ساختمانی برای هر واحد، شناسنامه فنی مستقل با ذکر مشخصات کامل و ملحقات با شماره مسلسل، صادر و به متقاضی تسلیم کنند». همچنین «براساس ماده 10 آیین‌نامه اجرایی قانون پیش‌فروش ساختمانی مصوب سال 1393 نیز» شهرداری‌ها و سایر مراجع قانونی ذی‌ربط مکلفند هنگام صدور پروانه ساختمانی، ظرف یک هفته تعداد واحدهای منظور در پروانه را به واحدهای ثبتی محل وقوع ملک اعلام کنند. 
وی افزود: در صورت تغییرات احتمالی در پروانه و مشخصات فنی ساختمان، این تغییرات در فرم‌های جدید، اعمال و فرم‌های قبلی باطل و اسناد جدید صادر می‌شود تا مشکلی در این باره به وجود نیاید که در این صورت مالک یا سازندگان باید نسبت به اطلاع‌رسانی به خریدار اقدام کنند. عربی با تأکید بر ضرورت یادگیری مسائل حقوقی و قوانین مربوط به پیش‌فروش آپارتمان توسط مردم، گفت: استناد به اسناد بالادستی که توسط شهرداری صادر شده است، در فرآیند عقد قراردادهای پیش‌فروش آپارتمان می‌تواند از بروز این مسائل جلوگیری کند. برای این امر باید در تنظیم قرارداد پیش‌فروش آپارتمان، طرفین دقت داشته باشند و تمام مراحل باید در دفاتر اسناد رسمی انجام شود، چرا که صرفا عقد قرارداد و قولنامه‌ در دفاتر مشاوران املاک کافی نیست. 
عربی با بیان اینکه روزآمد کردن فرآیند ارتباط بین سازمان ثبت املاک و اسناد رسمی و اتحادیه مشاوران املاک با سامانه‌های شهرداری برای رفع مشکلات موجود ضرورت دارد، اظهار داشت: مقرر شده است شهرداری تهران تا شهریور سال جاری برای تسریع در مسائل پیش‌فروش ساختمان و کاستن از مشکلات احتمالی، یک نسخه از برگه صدور پروانه ساختمانی را به وزارت راه‌و‌شهرسازی و یک نسخه دیگر را به سازمان ثبت ارائه کند.

Page Generated in 0/0122 sec