printlogo


کد خبر: 250285تاریخ: 1401/4/7 00:00
ولایتی با اشاره به افزایش تعاملات تهران با آسیای مرکزی و حضور رئیس‌جمهور در اجلاس بریکس تأکید کرد
ایران در مسیر رابطه راهبردی با چین و روسیه

گروه سیاسی: مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل با اشاره به اینکه مناسبات تهران و مسکو به سمت رابطه راهبردی در حال حرکت است، گفت: اینکه رؤسای‌جمهوری تاجیکستان، ترکمنستان و قزاقستان که 3 کشور مهم آسیای مرکزی و عضو سی‌ای‌اس هستند، به فاصله کوتاهی در کشور ما حضور پیدا کردند، یک اقدام معنی‌دار است. ما در مسیر ایجاد رابطه راهبردی با چین و روسیه هم هستیم و این را بالاترین مقامات طرفین تأیید کرده‌اند. در ملاقات آقای شی‌جین پینگ با رهبر معظم انقلاب، هر ۲ طرف این موضوع را تأیید کردند. 
علی‌اکبر ولایتی در بخشی از گفت‌وگوی تفصیلی با روزنامه اطلاعات، با بیان اینکه تلاش روسیه، چین و ایران آن است که آمریکا و اصحابش در آسیای مرکزی نفوذ نکنند، ادامه داد: پیوستن ایران با تمام ظرفیتش و به عنوان یک عضو رسمی به شانگهای هم پدیده مهمی در تاریخ ایران است. ما با ۳ کشور مانور نظامی مشترک داشتیم. در تاریخ ایران سابقه نداشته که ایران و ۲ کشور مهم جهان، مانند 3 ابرقدرت بزرگ مانور نظامی داشته باشند. 
وی افزود: در ابتدا آمریکا، استرالیا و انگلیس مانور مشترکی را علیه چین برگزار کردند و بعد از آن، ما مانور مشترکی اجرا کردیم. این مانورهای مشترک با کشورهای دیگر و ضد یک کشور، معنای سیاسی و نظامی خود را دارد. ما نمی‌توانیم ساکت باشیم و ناتو هر روز به ما نزدیک‌تر شود. ناتو وقتی به روسیه نزدیک شود، به ما هم نزدیک می‌شود و اگر غفلت کنیم، در قفقاز خواهد بود. ترکیه هم که یک عضو پابرجای ناتو است. ولایتی در پاسخ به این سوال که حضور سران کشورهای آسیای میانه در ایران، پیامی برای غربی‌ها دارد، گفت: طی هفته‌های اخیر هم رؤسای‌جمهوری ۳ کشور به تهران آمده‌اند و هم لاوروف، وزیر خارجه روسیه. پس ۴ کشور رسما با سران کشور ما دیدار کرده‌اند. این حتما معنادار است. 
وی افزود: این سفرها و بلافاصله دعوت رئیس‌جمهوری چین از آقای رئیسی، رئیس‌جمهوری برای شرکت در اجلاس سران کشورهای موسوم به بریکس که عبارتند از «روسیه، چین، هند، آفریقای جنوبی و برزیل» مجموعا نشان‌دهنده پیشرفت متین و حساب‌شده روابط جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همسایه، آسیای مرکزی و روسیه و چین است. وزیر اسبق امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره رویکرد نگاه به شرق نیز گفت: نگاه به شرق یعنی اینکه نباید فکر کنیم دنیا در نیویورک و واشنگتن خلاصه شده است. این به هضم ‌شدن در شرق نمی‌انجامد. ما با اقتدار با دنیا و دیگران در مسائل بین‌المللی مشارکت می‌کنیم و کارگزاران‌مان با همتایان‌شان طوری صحبت می‌کنند که بیانگر اقتدار واقعی ایران است. وی ادامه داد: ما، چین و روسیه در موضع برابر هستیم و عملکردمان هم همین را نشان می‌دهد و نیازی نداریم یکجانبه با قدرت‌های بزرگ ارتباط برقرار کنیم. ارتباط ما باید یک تعامل برابر، از موضع برابر و با حقوق برابر باشد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که عزم سیاسی جمهوری اسلامی ایران برای نگاه به شرق اقدامی راهبردی، مفید و مثبت است.

Page Generated in 0/0065 sec