printlogo


کد خبر: 250286تاریخ: 1401/4/7 00:00
اخبار

کرملین: 
پوتین چهارشنبه با رئیسی در ترکمنستان دیدار می‌کند
کاخ کرملین روسیه خبر داد «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه چهارشنبه آینده در جریان نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر با «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران دیدار خواهد کرد. 
کرملین همچنین اعلام کرد در این نشست، پوتین با «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان نیز دیدار می‌کند. 
بر اساس اعلام کاخ کرملین، از پوتین برای شرکت در نشست سران کشورهای 20 که قرار است در اندونزی برگزار شود نیز دعوت شده و قرار است وی در این نشست حضور پیدا کند. 
کرملین خبر داد پوتین روزهای 15 و 16 نوامبر در شهر بالی اندونزی برای شرکت در نشست سران کشورهای 20 حضور خواهد یافت.
***
ظرفیت‌های تجاری و ترانزیتی کشورهای دی ۸ مغفول مانده است
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه سیاست ایران همکاری با سازمان‌های منطقه‌ای، بین‌المللی و کشورهای جهان است، گفت: ظرفیت‌های زیادی در کشورهای «دی ۸» برای افزایش تبادلات تجاری و ترانزیت کالا وجود دارد که مغفول مانده است. 
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در دیدار «ایسیاکا عبدالقادر امام» دبیرکل سازمان «دی ۸» با تاکید بر اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران همکاری با سازمان‌های منطقه‌ای، بین‌المللی و کشورهای جهان است، گفت: ظرفیت‌های زیادی در کشورهای «دی ۸» برای افزایش تبادلات تجاری و ترانزیت کالا وجود دارد که مغفول مانده است. رئیس‌جمهور با اشاره به دستاوردهای دانش‌بنیان جوانان ایرانی در پارک‌های علم و فناوری کشورمان، اظهار داشت: ایران می‌تواند دستاوردهای فناورانه و دانش‌بنیان خود را با دیگر کشور‌های «دی ۸» به اشتراک بگذارد. وی با ضروری دانستن افزایش تبادلات تجاری میان اعضای گروه «دی ۸»، تصریح کرد: اعضای این سازمان تلاش کنند ضمن فعال‌سازی ظرفیت‌های خود، تبادلات تجاری بین کشورهای عضو را افزایش دهند. رئیسی خاطرنشان کرد: آمریکا نمی‌خواهد کشورهای در حال توسعه رشد کنند و علاقه‌مند است این کشورها به هر نحوی به نظام سلطه وابستگی داشته باشند. 
«ایسیاکا عبدالقادر امام» دبیرکل سازمان «دی ۸» نیز در این دیدار ایران را یکی از اعضای فعال این سازمان دانست و گفت: ۲ نهاد مهم «دی ۸» در تهران و همدان مستقرند. وی مورد توجه قرار گرفتن ظرفیت جمعیت برای کشورهای عضو سازمان «دی ۸» و افزایش تبادلات تجاری میان اعضا را ۲ رویکرد مهم مدیریتی خود از زمان تصدی دبیر کلی این سازمان عنوان کرد. 
***
فرانسه خواستار بازگشت نفت ایران به بازار
خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه به نقل از یک مقام دفتر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نوشت که پاریس خواهان بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازارهای جهانی است. این مقام همچنین اعلام کرد که فرانسه می‌خواهد سازوکاری آماده شود تا قیمت نفت به تولید نفت روسیه محدود نباشد. با آغاز جنگ اوکراین و اعمال تحریم‌های گسترده غرب علیه روسیه، قیمت حامل‌های انرژی در بازار جهانی افزایش یافت؛ مساله‌ای که کشورهای اروپایی به عنوان مصرف‌کنندگان عمده نفت و گاز صادراتی روسیه را با مشکل مواجه کرد. 
همچنین دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرد که سران کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایالات متحده در صدد هستند امروز (سه‌شنبه) در حاشیه‌ نشست ۷ کشور بزرگ اقتصادی جهان موسوم به گروه ۷ (G7)، درباره برنامه هسته‌ای ایران و همچنین صادرات نفت جمهوری اسلامی بحث و گفت‌وگو کنند. روزنامه تایمز هند گزارش کرد، یکی از مقام‌های دولت فرانسه اعلام کرد که مذاکرات چهارجانبه در حاشیه نشست‌های G7 درباره طیفی از موضوعات و همچنین «موضوع نفت» و «تمایل برای توقف اشاعه» انجام خواهد شد اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد. این مقام فرانسوی ادامه داد: ایران در این نشست چهارجانبه مورد بحث قرار خواهد گرفت. ما روز سه‌شنبه‌ جلسه‌ای در این قالب داریم. 
***
آمریکا جدیت خود را در مذاکرات هسته‌ای ثابت کند
تحلیلگر ارشد سیاسی و متخصص مطالعات آمریکا در گفت‌وگو با یک روزنامه عربی گفت، آمریکا باید درباره عدم تکرار رفتارهای قبلی خود و رفع تحریم‌ها تضمین‌هایی بدهد. محمد مرندی در گفت‌وگو با روزنامه «العربی الجدید» گفت: ایران برای اینکه مطمئن شود آمریکا دیگر نمی‌تواند رفتارهای پیشین خود را به‌راحتی تکرار کند باید تضمین‌‌هایی دریافت کند. آمریکایی‌ها توافق هسته‌ای را به صورت مداوم در دوره باراک اوباما و دونالد ترامپ رؤسای‌جمهور سابق و نیز جو بایدن رئیس‌جمهور فعلی نقض کرده‌اند و سیاست فشار حداکثری را در پیش گرفته‌اند. وی در پاسخ به این سوال که ازسرگیری مذاکرات به معنای آن است که آمریکا تصمیم خود را درباره مسائل حل نشده گرفته، تصریح کرد: خیر، آمریکایی‌ها هنوز تصمیم لازم را نگرفته‌اند. العربی الجدید در ادامه به ماهیت مسائل حل نشده پرداخت و گفت، «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی این مسائل را «سیاسی» خوانده است، مرندی در پاسخ گفت: آقای بورل تمایل دارد که مسأله تضمین‌ها و لغو تحریم‌ها را سیاسی بخواند اما از نظر ما این مسائل کاملا حقوقی و فنی هستند. ایران اجازه نخواهد داد که آمریکایی‌ها کلاهبرداری کنند، بنابراین باید مسأله تضمین‌ها و تحریم‌ها رفع شود. اگر آقای بورل اینها را سیاسی دانسته چه بسا منظورش این است که آمریکایی‌ها باید تصمیمی سیاسی در این باره بگیرند. 

Page Generated in 0/0063 sec