printlogo


کد خبر: 250290تاریخ: 1401/4/7 00:00
پیکر مرحوم دکتر احمد مهدوی‌دامغانی در جوار حرم علی‌بن‌موسی‌الرضا به خاک سپرده شد
میهمان دارالحجه

پیکر دانشمند فرزانه و ادیب فاضل، مرحوم دکتر احمد مهدوی‌دامغانی در جوار حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، مراسم تشییع پیکر مرحوم دکتر مهدوی‌دامغانی، عصر دیروز دوشنبه با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه و اعضای خانواده مرحوم دکتر مهدوی‌دامغانی و جمعی از طلاب و دانشجویان و علاقه‌مندان به ایشان در صحن کوثر حرم مطهر رضوی برگزار شد. پیکر آن مرحوم پس از اقامه نماز توسط آیت‌الله اشرفی‌شاهرودی، از اساتید عالی حوزه علمیه مشهد، در رواق دارالحجه حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد. 
این مراسم با قرائت پیام حجت‌الاسلام احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی با حضور روحانیون، علما، مسؤولان کشوری و استانی و بیت مهدوی‌‌دامغانی برگزار شد. ماجرای این خاکسپاری هم نشانه‌ای از وصال یک عاشق و شیفته امام هشتم است که این عشق را در یکی از آخرین گفت‌وگوهای خود با خشوع و خضوع و صادقانه به زبان آورده بود و این تقاضا را داشت تا در حرم امن رضوی به خاک سپرده شود. سرانجام با موافقت تولیت حرم مطهر امام هشتم این وصیت محقق شد و دکتر احمد مهدوی‌دامغانی که عمری را در خدمت به دین مبین اسلام صرف کرده بود به وصال معشوق رسید. چنانکه یکی از ذاکران اهل بیت در مراسم تشییع او این ابیات را خواند:
قرار ما حرم توست یا امام رضا
امید ما کرم توست یا امام رضا
خوشا به حال دل عاشقی که در همه عمر
کبوتر حرم توست یا امام رضا
مرحوم دکتر مهدوی‌دامغانی ادیب، محقق و استاد علوم اسلامی که سال‌ها در دانشگاه‌های هاروارد و پنسیلوانیا به تحقیق و تدریس علوم اسلامی، ادبیات فارسی، ادبیات عرب و... در مقطع دکترا و پسادکترا اشتغال داشت، جمعه 27 خردادماه دار فانی را وداع گفت و پیکر ایشان روز گذشته پنجم تیرماه وارد فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد شد. 
از آثار این نویسنده و پژوهشگر فقید می‌توان به «از علی آموز اخلاص عمل»، «رساله درباره خضر»، «شاهدخت والاتبار شهربانو»، «در باغ روشنایی» «گزیده حدیقه‌الحقیقه»، «گزیده‌ای از شعر سعدی به زبان عربی»، «کشف الحقائق نَسَفی- تحقیق و تحشیه»، «المَجدی فی أنساب الطّالبیّین» (تحقیق)، «نَسمه‌السَّحر بذکر من تشیَّع و شعر» (تصحیح،تحقیق)، «دیوان خازن (عبداللّه بن احمد خازن)» (تصحیح و تحقیق) و «الوحشیات (ابوتمام)» (تصحیح) اشاره کرد.

Page Generated in 0/0068 sec