printlogo


کد خبر: 250315تاریخ: 1401/4/8 00:00
ساختمان شماره ۳ بیمارستان «حضرت رسول» به دلیل عدم ایمنی تخلیه شد
برخورد قاطع با مالکان ساختمان‌های ناایمن

پس از هشدار سازمان آتش‌نشانی نسبت به ساختمان‌های ناایمن و فرسوده، ساختمان شماره۳ بیمارستان«حضرت رسول» به دلیل عدم ایمنی تخلیه شد. بنا بر این گزارش، روند شناسایی ساختمان‌های نا‌ایمن از سوی سازمان آتش‌نشانی ادامه دارد و شهر‌داری‌ها نیز برای ایمن‌سازی ساختمان‌های نا‌امن هشدار‌های لازم را به مالکان می‌دهند. 
حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان و تاکید مقام معظم رهبری بر عزم مسؤولان برای جلوگیری از تکرار این حادثه در تمام نقاط کشور، تلنگری برای مدیران شهری پایتخت بود تا بار دیگر جدی‌تر از گذشته ایمن‌سازی ساختمان‌ها را بررسی کنند. در همین راستا جلسه بررسی ساختمان‌های ناایمن سطح منطقه 5 با حضور احسان شریفی شهردار منطقه، امیرزاده جانشین دادستانی ناحیه ۵ تهران، دیبا مدیر منطقه یک آتش‌نشانی تهران و سایر اعضای تخصصی کمیته برگزار شد.در این باره شهردار منطقه ۵ تهران از برخورد قاطع با مالکان ساختمان‌های ناایمن در این منطقه خبر داد. همچنین امیرزاده جانشین دادستانی ناحیه ۵ تهران در ابتدای جلسه با اشاره به حوادث سال‌های گذشته، تجربه پلاسکو و اتفاق متروپل آبادان، اظهار داشت: مجموع این حوادث ضرورت اقدام فوری جهت ایمن‌سازی ساختمان‌های پرخطر را به امری اجتناب‌ناپذیر تبدیل کرده است. در همین راستا پیرو دستور دادستان محترم تهران در جهت پیشگیری از وقوع هر گونه حادثه، این جلسات در جهت شناسایی و اقدامات فوری برگزار می‌شود. محمد دیبا نماینده آتش‌نشانی نیز در ادامه، گزارشی از اقدامات صورت گرفته توسط سازمان آتش‌نشانی ارائه داد. او با بیان اینکه تاکنون از ۲۵۱۸ ساختمان مسکونی، آموزشی، فرهنگی و... بازدید کرده‌ایم، اظهار داشت: بازدید‌های ما سالانه است و شاهد هستیم که در بازدیدهای بعدی، هیچ تغییری در این املاک صورت نمی‌گیرد، چرا که راهکار قانونی وجود ندارد تا مالکان را ملزم به اجرای ایمن‌سازی کنیم. کرمی، معاون شهرسازی و معماری منطقه ۵ نیز در ادامه با بیان اینکه ۵ ساختمان بسیار پرخطر و ۲۲۰ ساختمان پرخطر در منطقه شناسایی شده است، تاکید کرد: در ابتدای امر باید این ۵ ساختمان بسیار پرخطر را ایمن کرد و سازوکاری پیش‌بینی شود تا مالکان اماکن پرخطر ملزم به اقدامات سازه‌ای و حفظ ایمنی در یک بازه زمانی مشخص شوند.
 
* نیمی از بیمارستان‌های دولتی دانشگاه فرسوده هستند
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ۱۹ بیمارستان دولتی تحت پوشش این دانشگاه است که نیمی از آنها فرسوده بوده و نیاز به بازسازی دارند. نادر توکلی دیروز در یک نشست خبری که در بیمارستان حضرت رسول‌اکرم(ص) برگزار شد، با بیان اینکه این بیمارستان‌ها اغلب دارای قدمت بالا و بسیار فرسوده هستند، افزود: نیاز است بخش‌های مختلفی از این بیمارستان‌ها نوسازی شوند؛ تاکنون بیمارستان‌های فیروزگر و فیروزآبادی بازسازی شده‌اند و اکنون نیز بخشی از ساختمان حضرت رسول اکرم تخلیه شده و تجهیزات و تخت این بیمارستان در سایر مراکز درمانی جایگزین می‌شود. وی توضیح داد: بسیاری از بیمارستان‌های دولتی در سفرهای استانی ریاست‌جمهوری برای بازسازی و نوسازی برنامه‌ریزی شده‌اند؛ هزینه هر تخت بیمارستانی ۲/۵ تا ۵ میلیارد تومان برآورد می‌شود و نیاز است خیران در این زمینه کمک کنند. توکلی با اشاره به اینکه باید تشکیلات خیران سلامت ایجاد شود، اظهار داشت: اولویت بازسازی، مراکز دولتی تابعه دانشگاه علوم پزشکی ایران است و در حال حاضر بخش‌های مراقبت ویژه و نیروی انسانی ساختمان شماره ۳ حضرت رسول اکرم را در بیمارستان‌های دیگر جایگزین می‌کنیم. وی گفت: حدود ۴۵ درصد بیمارانی که به بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران ارجاع می‌شوند، خارج از شهر تهران هستند. تقی ریاحی، رئیس بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) نیز در این نشست گفت: بحث جایگزینی بیمارستان‌های قدیمی از چند سال گذشته مطرح بوده است؛ ساختمان‌هایی در مرکز درمانی رسول اکرم وجود دارد که برای قبل از انقلاب است و ساختمان شماره ۳ آن با توجه به فرسودگی زیاد باید سریعا تخلیه شود. 
***
    ضرورت ایمن‌سازی مدارس فرسوده پایتخت   
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه تعداد قابل توجهی از مدارس پایتخت نیازمند ایمن‌سازی است، گفت: سازمان آتش‌نشانی آماده همکاری با آموزش‌و‌پرورش برای این اقدام مهم است. سیدجلال ملکی در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهار داشت: تعطیلات مدارس فرصت مناسبی است تا نسبت به ایمن‌سازی مدارس اقدام شود. وی افزود: اگر چه در سال‌های اخیر، مخاطرات بدی در مدارس شهر تهران نداشتیم اما ضروری است قبل از وقوع هر اتفاق ناگوار جلوی آن گرفته شود. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ادامه داد: آتش‌نشانان در زمان فعالیت مدارس، دوره‌های آموزشی متعددی درباره ارتقای سطح ایمنی معلمان و دانش‌آموزان انجام داده و در زمان تعطیلی مدارس نیز این امکان وجود دارد. ملکی با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از مدارس نیز فرسوده و نیاز به بازسازی دارند، گفت: سازمان آتش‌نشانی آمادگی دارد نسبت به شناسایی این مدارس اقدام کند و در این زمینه نیز آماده همکاری با وزارت آموزش‌و‌پرورش است. به گفته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، طرح تهیه شناسنامه ایمنی مدارس یکی دیگر از اقداماتی است که سازمان آتش‌نشانی آماده همکاری با آموزش‌و‌پرورش در این ارتباط است. وی خاطرنشان کرد: بازدیدهای ایمنی آتش‌نشانان در مدارس طبق برنامه و در برخی مواقع نیز به درخواست مدارس انجام می‌شود و ظرفیت مناسبی برای کلانشهر تهران در زمینه ایمن‌سازی مدارس است.

Page Generated in 0/0052 sec