printlogo


کد خبر: 250426تاریخ: 1401/4/12 00:00
بررسی تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر حوزه آموزش‌های تاریخی- سیاسی
سرگرمی جنگ نرم

 بازی‌ رایانه‌ای همواره به عنوان یک رسانه مدرن و پیشرفته در تمام جهان گسترده و تاثیرگذار بوده و با وجود عمر کمی که از تولید اولین بازی رایانه‌ای در جهان می‌گذرد اما سرعت رشد آن بسیار سریع و چشمگیر است. به گزارش «وطن‌امروز»، پژوهش‌های بسیاری درباره خصوصیات منفی و مثبت بازی‌های رایانه‌ای از جنبه‌های گوناگون جامعه‌شناسی و مذهبی تاکنون در رسانه‌های مختلف انجام شده است. تاثیر بازی‌های رایانه‌ای در حوزه آموزش، از اصلی‌ترین موضوعات در زمینه بازی‌های رایانه‌ای به شمار می‌رود، از همین رو پژوهش‌های متعددی نیز تاثیرات این بازی‌ها را بر یادگیری دانش‌آموزان تایید کرده است. «بازی‌های ویدئویی همچنان در سبد مصرف خانواده‌های ایرانی قرار دارد و رقم قابل توجهی به این موضوع اختصاص می‌دهند»؛ این بخش‌هایی از اظهارات محمدصادق افراسیابی، سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به تازگی در نشست مشترک با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و فعالان بازی‌های رایانه‌ای و فضای مجازی استان اردبیل است. وی گفته است: بر اساس آخرین پیمایش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال ۹۸، میزان هزینه‌کرد کاربران در بخش سخت‌افزار و نرم‌افزار بازی‌های رایانه‌ای ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است. از این رو حوزه بازی‌ها به عنوان یک صنعت بسیار مهم می‌تواند به آینده کشور کمک کند و درآمدهای حاصل از آن در داخل کشور به رونق صنعت بازی‌های رایانه‌ای منجر شود. افراسیابی در ادامه بیان کرد: ما بازی‌های بومی خوبی داریم که می‌تواند به رشد خلاقیت در کودکان و حتی به تمدن‌سازی و آموزش تاریخ کمک کند. بنابراین توصیه می‌شود بازی‌های باکیفیت ایرانی در سبد مصرف خانواده‌های ایرانی قرار گیرد. وی تصریح کرد: یکی از کارهای خوبی که در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تولید دانش‌بنیان در حوزه بازی‌های رایانه‌ای انجام شده، ایجاد پلی‌پاد است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به دانلود بازی‌ها، در فضای ابری بازی کنند و البته بر اساس رایزنی‌های صورت‌گرفته، قرار شده است این شرکت با استفاده از هوش مصنوعی نسبت به سالم‌سازی فضا برای کاربران هم اقدام کند. 
 
* بازی‌های رایانه‌ای و مخاطب کودک و نوجوان
بازی‌ رایانه‌ای به عنوان یک پدیده اجتماعی در کنار سایر رسانه‌های صوتی و تصویری در دنیای امروز، به دلیل رشد چشمگیر فناوری‌های ارتباطی، طی سال‌های اخیر با کشش و جاذبه‌ای حیرت‌انگیز، عمده‌ترین مخاطبان خود را از میان کودکان و نوجوانان انتخاب می‌کند و نه‌تنها بخش قابل توجهی از اوقات فراغت این قشر را به خود اختصاص داده است، بلکه به نظر می‌رسد حتی اوقاتی را که آنان باید به انجام تکالیف درسی یا حضور در جمع خانواده اختصاص دهند نیز پوشش داده است. 
 
* شوالیه‌های الاقصی قابل قبول است
بتازگی یک بازی رایانه‌ای به نام «شوالیه‌های الاقصی» که موضوعی ضد صهیونیستی دارد، منتشر شده است. در همین ارتباط بابک کرباسی، کارشناس بازی‌های رایانه‌ای، این بازی را یک بازی رایانه‌ای قابل قبول از لحاظ کمی و کیفی و محتوایی دانست و به «وطن‌امروز» گفت: نباید از فرم و تکنیک این بازی انتظار زیادی داشت، چرا که از این لحاظ در اول راه است. محتوای این بازی اما بر تکنیکش غلبه دارد. 
کرباسی در ادامه راجع به حال و روز صنعت بازی‌های رایانه‌ای در ایران تصریح کرد: کشورهای غربی در این زمینه چند گام از ما جلوترند و ما هر چه در این حوزه پیشرفت داشته باشیم، در این مسیر به آنها نزدیک می‌شویم. با وجود اینکه آنها با لابی‌های صهیونیستی بودجه کلان می‌گیرند و وضعیت ما از این لحاظ در شرایط خوبی نیست، باید روزبه‌روز تلاش کنیم که با بهبود بازی‌های رایانه‌ای و توجه بیشتر به فرهنگ در آنها، به این پدافند غیرعامل ادامه دهیم. وی ادامه داد: ما نزدیک به یک دهه پیش، انجمن بازی‌سازان انقلاب اسلامی را راه انداختیم اما این انجمن پس از مدتی منحل شد. متاسفانه سازمان‌های حاکمیتی ما تنبل بودند در این زمینه. در نتیجه ناچاریم این عرصه را به بخش خصوصی بسپاریم و آن هم نیازمند حمایت است. به عنوان مثال، مجموعه‌هایی چون موسسه رسانه‌ای سراج مشغول فعالیت دراین حوزه هستند اما آنها هم با دست‌اندازهایی مواجه هستند. 
کارشناس بازی‌های رایانه‌ای از افول صنعت بازی رایانه‌ای در ۸ سال اخیر سخن گفت و عنوان کرد: از سال 92 در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، به مدت ۸ سال «خودکشی صنعت گیم» را داشتیم، نمونه‌اش هم نمایشگاه TGC که نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد. بعد از مستقر شدن دولت جدید البته فضا کمی بهتر شده است. وی همچنین در رابطه با بازی «شوالیه‌های الاقصی» گفت: این بازی یک نمونه خوب از بازی‌هایی است که می‌تواند در حوزه فرهنگی تاثیرات گسترده‌ای داشته باشد و حتی می‌تواند برادری بین مسلمین را تقویت کند و آثار بین‌المللی داشته باشد. من در ابتدا که خبر ساخت این بازی را شنیدم، خوشحال شدم اما سپس که فهمیدم سازنده‌اش ایرانی نیست، افسوس خوردم. کرباسی سپس به چند مورد از بازی‌های رایانه‌ای ساخت کشورهای غربی اشاره کرد و گفت: بیگانگان در چنین بازی‌هایی نیروهای مسلح کشور ما را تروریست جلوه داد‌ه‌اند. هر چند در کشور ما برای ورود این بازی‌ها ممنوعیت اعلام شده ولی ما هیچ‌گاه به دنبال آن نبوده‌ایم که وقتی ممنوعیت ایجاد می‌کنیم، یک جایگزین قوی برای آن تولید کنیم. 
 
* گلایه از سنگ‌اندازی‌ها در مسیر تولید بازی
او با گلایه از برخی سنگ‌اندازی‌ها افزود: شاید بتوان گفت در حوزه سینما و نمایش خانگی کار کردن راحت‌تر از صنعت بازی است. بازی‌ فاخری را سراغ دارم که از سال 92 تاکنون در پیچ‌وخم مراحل تولید گرفتار شده است. 
کرباسی سپس روند پیشروی صنعت بازی در سال‌های اخیر را اینگونه توصیف کرد: ما از سال 86 تا 92 شیب مناسبی داشتیم و رو به رشد بودیم اما از 92 به بعد متاسفانه با یکسری سیاسی‌بازی‌هایی که به وجود آمد، به لطف عزیزانی چون آقایان جنتی و کریمی، ما در یک دره افتادیم به نام دره وابستگی به غرب. ۴ سال تمرکز آقایان این بود که در پسابرجام چگونه با کشورهای مورد توافق در حوزه گیم همکاری داشته باشیم. اینگونه شد که زور دولت اعتدال به زور منطق چربید و ۸ سال صنعت ما رو به افول رفت و پس از مدتی راکد شد و تار عنکبوت گرفت. تولیدکننده‌های خوب ما در این سال‌ها یا به خارج از کشور مهاجرت کردند یا حوزه کاری خودشان را به ناچار عوض کردند. 
وی در انتقادی از وزیر ارشاد دولت یازدهم گفت: آقای جنتی، قاعده جدیدی را ابداع کرد به نام «ممیزی پس از نشر». آقای کریمی هم با پشتیبانی از این پدیده نوظهور، لگد دیگری بر صنعت گیم زد. درد ما این است که هنوز به یک ریل قانونی منسجم برای امنیت صنفی خودمان نرسیده‌ایم. یادم می‌آید که سال 99 دو بازی‌ساز ایرانی بازی‌ای ساختند و به دلیل کج‌فهمی مسؤولان، به لباس اشرار و قاچاقچی‌ها گیر دادند و اتفاقات بدی برای این دو بازی‌ساز افتاد. 
کرباسی در پایان اقدامات دولت جدید در این حوزه را امیدوارکننده دانست اما باز هم یادآور شد: آنقدر زیرساخت صنعت بازی‌های رایانه‌ای در کشور ما موریانه ‌زده است که سال‌ها زمان می‌برد بتوانیم این وضعیت را اصلاح کنیم. امروز این صنعت نیازمند عزم جدی وزارت ارشاد و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است. شاید بهتر باشد به جای هزینه در رویدادهایی همچون حراج بزرگ تهران، به سمت تولیداتی برویم که در دنیا سر و صدا کند و صدای انقلاب را به جهان برساند.
***
    بازی ضد صهیونیستی شوالیه‌های الاقصی منتشر شد   
بازی ضد صهیونیستی شوالیه‌های الاقصی بتازگی منتشر شده و در فروشگاه استیم قرار گرفته است. یک بازی‌ساز مستقل مسلمان به نام NIDAL NIJM یا نضال نجم، به تنهایی با کمک «‌UNREAL ENGINE‌» به ساخت بازی‌ای ضد صهیونیستی به نام «FURSAN AL-AQSA» یا شوالیه‌های الاقصی پرداخته است. این بازی بتازگی در فروشگاه استیم منتشر شده و علاوه بر کامپیوتر، 2 نسخه دیگر برای کنسول‌های ایکس باکس ۳۶۰ و پلی‌استیشن ۳ دارد. این محصول یک بازی اکشن سوم شخص است که در آن مراحل متنوعی از مخفی‌کاری با سلاح سرد، تیراندازی، حمله با تانک و... وجود دارد. این بازی سعی دارد با نگاهی که اعراب و فلسطینیان را تروریست می‌داند، مقابله کند. بازیکن باید با انجام ماموریت‌هایی، صهیونیست‌ها را از میان بردارد. بازی دارای خشونت بالایی است و از سیستم رده‌بندی سنی برزیل، رده ۱۸+ سال را دریافت کرده است. امکان بازی چند نفره روی یک صفحه نمایش (SPLIT SCREEN) از جمله ویژگی‌های FURSAN AL-AQSA است. نضال نجم، بازی‌ساز مستقل ساکن کشور برزیل است و این بازی به چند زبان انگلیسی، عربی، پرتغالی (برزیلی) و چینی ساده منتشر شده است. 

 


Page Generated in 0/0073 sec